Generatorer, igen......

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Generatorer, igen......

Inlägg av ahlberg »

Med risk för att låta som en besservisser. Ber om ursäkt för detta i förväg. :)

För att veta om en generator laddar "bra" eller inte måste vi börja prata Ampere och inre resistans.

Att spänningen ligger på 14,4, 13,6 eller 11,8 MÅSTE inte betyda att generatorn laddar bra ELLER dåligt. Den kan ösa iväg 120 Ampere i ett urladdat batteri och spänningen ligger bara på 12 volt eftersom batteriets inre resistans är låg och generatorn håller ner spänningen och strömmen för att inte överstiga max uttag av Ampere = men ändå laddar den väl bra? (ca 1,5 kW)

Omvänt kan ett skadat batteri, eller även ett fulladdat batteri, ha hög inre resistans och då stiger spänningen ut från generatorn till övre gränsvärdet, t ex 14,4 - men generatorn laddar faktiskt "dåligt" = om man med det menar att inte många A går in i batteriet.

Så, lite som RID skrev - är vi i "underhållsladdning-läge" och ligger på 13,8V så är det helt önskvärt. 14,4 är bra efter start eftersom vi snabbt vill få upp batteriet på topp igen.

Men, när du kommer in under huven: mät, jorda och kolla..

Min enkla bonn-filosofi: ligger spänningen över polerna på 13,5-14,0 när man kört en stund och man inte har några startproblem så är det nog rätt ok.. :mrgreen: Blybatterier är ganska förlåtande jämfört med moderna batterier som är petiga med tiondels volt upp eller ner..

Fin bild från wiki:

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Generatorer, igen......

Inlägg av Virre »

Ingen besserwisser här inte, jag frågade och då vill jag ju ha svar, sånna svar du just gav mig. Tack.
Huven är öppnad och i morgon ska jag kolla detta samt testa med nytt batteri också.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Generatorer, igen......

Inlägg av Virre »

Envis som en åsna så fortsätter jag..... Kanske inte för att jag vill ha ut den där sista tiondelens volt utan mer av intresse av vart den tar vägen.
Igår natt körde jag en rekond på mitt batteri samt vid lunch kollade jag statusen då det fått vila en 5h ca. Allt såg bra ut.
Försäkerhets skull testade jag också att köra samma grej nedan med ett nytt batteri också, samma resultat.
Bilen ligger runt 13,1-13,4v mätt över polerna. Detta är inte den siffra bilens instrument visar då det är ytterligare någon tiondel mindre där utan mätt med en tillförlitligt Fluke multimeter.
Mäter jag mellan motorblock och + pol har jag 14,3-14,4v. B+ kabeln är som sagt innan helt ny 16kvadrats med pressade kabelskor.
Lägger jag en startkabel mellan block och - pol har jag såklart samma värden. Alltså försvinner dryga volten på sin väg genom chassi och kablar.
Jordkablen är okej och kontaktytorna är rengjorda, tycker det låter mkt med så mkt motstånd på den hyggligt korta sträckan.
Får väl ta och göra nya jordkablar också och se om det är nått vajsing på dom, kanske ärjat under höljet fast det känns ok.

Vart sitter förresten jorden till bilens voltmätare samt var tar den spänningen ifrån?
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Generatorer, igen......

Inlägg av Virre »

Problemet löst.
Plockade ner kablage igen och resistans mätt samt konstaterat att det fortfarande inte är nått fel.
Jordpunkterna är sedan innan putsade och kollade.
Till slut tog jag ur pinnskruven som utgör jordpunkt för motorn, gjorde rent gängorna med en tapp och återmonterade.
Vipppps så stämmer allt. 14,3-14,4v på batteriet och mycket stabilt.
Glad o nöjd samt case closed för min del.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Generatorer, igen......

Inlägg av ahlberg »

Åhå.. det måste kännas bra! Det finns ju en metod för att jaga såna små fula spänningsfall. Sätt multimetern på t ex 0-2000 mV. En prob på blocket och en på kabeln efter anslutningen. I detta fall borde den visat 500 mV.. Men det är ju så dags att tipsa om det nu. Bra jobbat, det gäller att inte ge sig.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Generatorer, igen......

Inlägg av Virre »

Japp, känns bra. Var tämligen ologiskt enl mig att spänningsfallet skulle vara där och därför har jag inte kollat det.
Trevlig effekt av detta är också att när jag nu sätter på helljus, fläkt osv så är det bara temporärt som spänningen sjunker några tiondels volt innan den åter stabiliseras.
Eftersom så många Nivor verkar ha samma symptom så undrar jag om inte detta kan vara en sjuka. Min kompis köpte sig en niva idag med samma sak, ska kolla den också vid tillfälle.
Skriv svar