Hjälp med reservdelsnummer.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av niva-2121 »

Bilen i fråga är en Lada Niva M 2011 med 24 mm splines på drivaxlar.
Önskemålet är föranlett av byte inre drivaxelknutar båda sidor.
Själva inre drivaxelknutarna har jag sedan en tid tillbaka, men vad som krävs för deras montering saknas.
Följande delar önskar jag mycket gärna reservdelsnummer på:

Damask inre drivaxelknut båda sidor.
Slangklämma inre drivaxel "storände"
Slangklämma inre drivaxel "storände".
Papperspackning mellan "klump" och inre drivaxel.
Packbox inre drivaxel.
Lager inre drivaxel.

Härutöver är jag tacksam för numret på packboxen i fördelningslådans främre gavel (mot motorn).

Kan/vill någon hänvisa till en reservdelskatalog med bilder över ifrågavarande delar är jag oändligt tacksam.
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av ahlberg »

Hittar en från 2009, men vågar inte säga om antal splines..

http://www.lada.co.uk/manuals/niva2009.pdf
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av niva-2121 »

Tack för svar.
Tyvärr kan jag inte öppna länken.
Dessutom är jag övertygad att det är andra lager och packboxar i och med de grövre drivaxlarna med 24 splines på Niva "M" fr och med 2010/2011.
Men packboxen till fördelningslådans främre gavel borde vara samma.
Eller ändades fördelningslådan också i och med "M"? :roll:

Hoppas någon mer vill engagera sig i mina bekymmer och hjälpa mig.
Leverantören vill nämligen ha reservdelsnummer. :(
Och jag själv med, eftersom lagret av felköpta delar, till ingen nytta, ökar. :oops:
Forumsponsor
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av Virre »

Kanske inte mkt till hjälp men har du snackat med Mathias på Umeå Offroad? Han har en reservdelskatalog på sin sida som iofs jag inte riktigt får att gå ihop med våra M bilar men med hjälp av hans kontakter så har han löst det så rätt delar kommit fram.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av niva-2121 »

ahlberg skrev:Hittar en från 2009, men vågar inte säga om antal splines..

http://www.lada.co.uk/manuals/niva2009.pdf
Har kommit in i reservdelskatalogen, tack, men den är samma som Umeå Offroad har lagt ut.
Den täcker 1600 och 1700 men står ingenting om årsmodeller.
Än mindre om "M" eller vilket antal splines(22 eller 24)
Har lusläst sidorna 184 till och med 208 men blir inte klokare för det - snarare tvärt om.

Ett problem, som jag har uppfattat det, är att min Niva är en "M" 2011 med 24 splines men utan ABS, vilket inte ska finnas.
ABS`en berör ju endast yttre drivaxelknutarna.
Men det är olika reservdelsnummer på en del delar till inre drivaxelknutarna beroende på om yttre knuten har ABS-ringar eller ej.

Ambivalent och trött på att stirra i, och förstå, logiken i reservdelskatalogen.

Om katalogen endast omfattar till och med 2009, d v s innan "M" så borde inte ABS-alternativen ha funnits med i katalogen.
Ej heller kan jag finna någonstans nämnt antalet splines.

Är fördelningslådan samma i alla Niva, d v s samma packboxar innanför medbringarna till främre och bakre kardanaxlarna.
Kan ej finna någon packbox vid ingående axeln(från växellådan) i fördelningslådan.

Efter många timmars bläddrande i katalogen så :oops: :( :cry: :o :shock: :? :roll:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av rid54 »

Det finns en packbox vid ingående axeln i F-lådan. Den har samma artikelnummer som återfinns för utgående axel framåt, men det tycks även finnas varianter på dessa, typiskt nog.

För bästa info kan man titta längst bak i katalogen. Där finns en tabell som listar alla packboxar med dimensioner, nummer och användning. Även lagren finns där.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av niva-2121 »

Tack för svar rid54.
Jag är pinsamt medveten om det du skriver.
Skillnaden i reservdelsnummer är sista siffran.
-1 eller -03.
Men då vet man inte ens till vilken årsmodell av fördelningslåda det är.
D v s vilken "årsmodell" på reservdelskatalog man ska rätta sig efter.
Aktuella kataloger är märkta "12.2008", "2009" och "okt 1999".
Ingen fr o m "M" eller 2010.
Läckaget från främre pack boxen är inte stort.
Det fuktar men droppar inte.
Meken som tyckte packboxen borde bytas.

Men då är det värre med packboxarna, lagren och papperspackningarna till inre drivaxelknutarna.

Mina drivaxlar är återmonterade på bilen(som jag har 7 mils resa till) så jag kan inte mäta upp vare sig lager eller packboxar på inre drivaxelknutarna.

Det känns som att jag aldrig kommer att få Ludmilla som jag vill.

Den förra meken( :oops: ) tyckte inte att det var något allvarligt fel att det knäppte lite när man startade.
Samma ljud vare sig framåt eller bakåt.
Han var ju övertygad om att det var slutväxeln i "klumpen" som hade lite för stort spel mellan pinjong och kronhjul.
Men det anser inte senaste meken, som tror på inre drivaxelknutarna.
När man ligger under och känner på drivaxlarna samtidigt som man roterar framhjulen känns inget spel.

Och däremellan finns jag som inte vet vem av mekarna som har rätt?

Vad som nu skulle uppskattas väldigt mycket är om någon har måtten på packboxarna och lagren och vill delge mig dimensionerna så jag kan kontakta någon maskindelsfirma för köp.
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av ahlberg »

Här är en länk till Spare Parts Lada 4x4 Model M (OBS Utgivningsår 2011!):

På min google drive:

https://drive.google.com/open?id=0B52aZ ... 2hBVWRla2s

På autolada.weebly.com:

http://autolada.weebly.com/uploads/1/2/ ... -euro5.pdf

(tricket vara att inte googla på "niva" utan på "lada 4x4")
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av Virre »

Man bör nog vara lite försiktig ändå med den katalogen även om det var det bästa jag sett ang niva M. Men min Niva M -12 har inte den slavcylindern som katalogen ovan anger....
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av ahlberg »

Tackar. Lägger in en not om det..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av niva-2121 »

Stort tack till alla som engagerar sig i mitt problem.
Efter att ha intagit Omeprasol(lågpris-Losec och Novalucol) konstaterar jag att de båda katalogerna som hänvisas till förefaller vara identiska.
Båda daterade 2011, vilket för mig borde betyda att katalogerna omfattar årsmodell till och med 2011.
Men...... - bladen i katalogen är daterade: Catalogue Lada 4x4 08.2010. :o :shock: :? :roll: :oops: :cry:
Katalogen visar inte heller det "trådlösa" spjällhuset som kom i o m "M" på 2010 års modell - endast "vajermodellen" visas.

Inte i de 3 eller 4 kataloger jag läst, inkl den på Umeå Offroads hemsida, finner jag en bokstav eller siffra som indikerar antal splines och därmed tjocklek på drivaxlarna samt i förlängningen dimensionerna på lager och packbox. Förhoppningsvis samma på båda sidor.

Härutöver kan jag inte finna ut reservdelsnumret på fördelningslådans främre packbox = den som sitter innanför medbringaren till främre kardanaxeln.
En följdfråga är: Är det samma fördelningslåda på alla årsmodeller = identiska packboxar?

Är det en grav missuppfattning av mig och meken att lager och packbox följer med färdigmonterade på inre drivaxelknutarna? :roll:

Enligt reservdelssäljaren följer det inte med färdigmonterat på knuten, och han vet inte heller reservdelsnummer och dimensioner på de önskade/felande delarna för ett utbyte av inre drivaxelknutarna.

Om inte reservdelssäljaren vet, och det inte heller framgår av reservdelskatalogen återstår endast att åter igen demontera drivaxlarna och mäta, vilket föranleder ännu ett antal bilverkstadstimmar att addera till de i onödan liggande obetalda.

Förhoppningsvis är inte min Niva den första som råkat ut för mitt problem.
Har någon bytt inre drivaxelknutar på en "M", fr o m 2010, och vill berätta om det ingår packboxar och lager (+ papperspackningar)?
Dessutom mätt upp dimensionerna på lagren och packboxarna.

Märkligt att vissa bilar kostar allt mer medans värdet sjunker.
Som jag skrivit tidigare så är en ersättare för Ludmilla inköpt i juli 2016.
Finner någon det intressant att själv engagera sig i bilen så lämna ett bud via PM.
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av rid54 »

Det var en välgärning att leta rätt på och länka till den katalogen. Tack!

Vad gäller slavcylinder till kopplingen, så är det kanske så, att man helt enkelt kan använda den nyare till alla modeller? Skillnaden, om jag fattat det rätt, är att den nyare helt enkelt bara går tillbaka så mycket som kopplingen kräver, till skillnad från den gamla som tvingas till bottenläget av returfjädern (som alltså inte finns med på ritningen över de nyare modellerna). Den nyare behöver inte justeras, medan den äldre kräver kontroll/justering då och då. Den nyare har då troligen en inbyggd (svag) fjäder som trycker kolven + stången mot kopplingsgaffeln för att ta upp glappet (bör gå att kolla enkelt om man kan komma in under och trycka lite på stången; går den att trycka in i slavcylindern och kommer ut igen av sig själv så finns en fjäder).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av niva-2121 »

Har tyvärr inte fått tag på reservdelsnummer, eller delar, ännu. :(
All hjälp och förslag mottages tacksamt.
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av rid54 »

Det är inte helt lätt om man inte är van katalogläsare.... Men i den länk som finns i inlägget från ahlberg, så kan man hitta olika axelaggregat (fram) på sidorna 182 till 189. Det finns olika axelsatser, med olika axlar (troligen detta med splinesantalet och med/utan ABS), men lager och packboxar har samma nummer för de olika varianterna. Det är lite jobbigt att hålla på att hoppa fram o tillbaka mellan sidorna och även avsnittet med lager- och packboxdata (457 - 464), men en lugn stund på jobbet fylldes ut med lite elektroniskt bläddrande. Vet inte om det hjälper dig, dock.

Som det verkar har exempelvis alla de packboxar som verkar förekomma för drivaxlarna i den positionen (inre knut) likadana axelhål och yttre dimensioner, men det kanske skiljer i om de är täckta med nåt elastiskt eller om det är plåtskal. Alla mått är samma... men olika delnummer.

Är grejerna så dåliga att de måste bytas? Annars kan det kanske gå att mondera de nya axlarna med befintliga lager och packboxar och säga till näste ägare att det finns potentiella förbättringsmöjligheter i montaget.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar