Elfel eller strömtjuv

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Elfel eller strömtjuv

Inlägg av SweSweetCheeks »

Hej igen.

Länge sen jag var inne här och skrev. Bröllop och liten bebis har tagit tiden ifrån mig lite.


Nu är jag iaf igång med Nivan igen. Och hjälper farsgubben med sin på en gång. Nu verkar de båda två ha drabbats av samma problem.

De tar inte laddning.

Nya generatorer, remmarna spända, polskorna putsade.

Man laddar upp batteriet och då startar bilarna kanon, laddningslampan börjar strax lysa och när man mäter så laddar de 7-10 volt.

Bör tillägga att jag är kass på allt som har med el att göra. Mekanik och svetsning är mer min tekopp...

Sååatte... Tips?
Mera mjöd i glasen!
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Elfel eller strömtjuv

Inlägg av Lenin »

Putsade polskor är toppen. Jag såg några i Warszawa och de var så söta. :D (Förlåt - jag kunde inte hålla mig).
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Elfel eller strömtjuv

Inlägg av rid54 »

Nya generatorer... hmm

Den spänning du nämner är alldeles för dålig. Mäts den på "polskorna"? Ett nyladdat batteri utan laddning från generatorn bör ligga mellan 11,5 - 12,5 V med motorn igång. 7-10 V är på tok.Hur mår batterierna?

Kom alla eventuella jordförbindelser på plats när de nya generatorerna monterades?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Elfel eller strömtjuv

Inlägg av ahlberg »

Nya generatorer? Hur är laddningslampan inkopplad? Lyser den när ni slår på tändningen?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Felixniva
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2016 14:29

Re: Elfel eller strömtjuv

Inlägg av Felixniva »

Hade samma problem var lite lat för att börja dra om all el så drog till en huvudströmbrytare fungerar perfekt för mig nu
Skriv svar