Sk(rutten)

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Sk(rutten)

Inlägg av ahlberg »

Spännande!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Nu så har jag lösningen hyfsat klar.....
En ram som ska ta trycket svetsades ihop.Lägger i några rör som får agera stoppklackar så inte trycket hamnar på själva vinchen
Bild
Tur att man kan jobba/se igenom batterihyllan....
Bild
Grillar fast den mot torpeden och funderar vidare. Måste få till ett stöd till som tar den lyftande kraften.
När man kör biltävling kan det vara trevligt för kartläsaren om man har ett fotstöd... Kan det gå att göra en kombo?
Den bit profiljärn som håller instrumentbrädan blev avsågad för att få in vinchen ,kommer till användning igen . Den får leva vidare som fotstöd/vinchhållare :D
Bild
Bild
Bild
Bild
Två sprintar som symboliskt visas av två m6 vagnsbult håller fotstödet när vinchen ej är monterad
Bild
Bild
Medlem 2019
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Sk(rutten)

Inlägg av ahlberg »

Tack för att du delar med dig! Inspiration är bara förnamnet..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Sk(rutten)

Inlägg av niva-2121 »

Många winshmonteringar har jag sett - men denna är första gången. :mrgreen:
Kör hårt, gillar och beundrar din tråd. :D
Forumsponsor
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Tack för uppmuntrande tillrop. Jag insåg ganska snart att denna bil har ett bättre liv i skogen och ser då möjligheten att testa lite galna? Idéer...
Skulle inte vilja göra detta på en hel/fungerande bil som ni andra har och vårdar så ömt.. ;)
Nu kan jag nog snart plocka ihop den invändigt igen.
Medlem 2019
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

En skyddsplåt behövs. Fick tag i en 5mm aluplåt som just levt som detta i ett tidigare liv på en Berlingo. Passar knappast som den var men efter några försök så tror jag att den går att använda. Börjar bakifrån och lägger en kant vid bakre kardanfästet och jobbar mig framåt. Infästningspunkter? Kränghämmarfästena ser ut som att det går att göra något med.
Bild
Bild
Kollat lite på färdiga plåtar men gillar inte riktigt att bara lägga en fyrkant runt fördelningslådan som verkar vara populärt. Glider man över en stubbe/sten med framaxeln och trycker upp något föremål innan fördelningslådan så misstänker jag att man kommer varken framåt eller bakåt. Nej det får bli en heltäckande plåt från framaxel och bakåt. Lägger en förstärkning strax innan fördelningslådan som får ta trycket på mitten.
Bild
Bild
Sidor fick bli en lösning där jag går ut till förstärkningsbalkarna och gör en fästanordning. Skyddar då avgasrör inklusive upphängning av fördelningslådan.
Bakåt får det väl bli någon plåt snett uppåt på varsin sida av kardan, undviker då att det tar tvärstopp mot kanten på aluplåten vid backning.Får klura lite på den....
Bild
Bild
Bild
Resterna av skyddsplåten som sågats bort får bli en egen plåt med syftet att kunna byta olja.
Bild
Medlem 2019
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Sk(rutten)

Inlägg av niva-2121 »

Mycket imponerad av allt du bygger/moddar.
På min Niva utnyttjade även jag krängningshämmarinfästningen för min moddade Nordic Part-plåt.
I mitt fall för att katten inte medgav infästning i reaktionsstagen till framvagnsbryggan.
Jag tillverkade en upp-och-ner vänd portal.
Bakre delen av Nordic Part-plåten förlängde jag så att även knutkorset i slutet av kardanaxeln/mot pinjongaxeln skyddades.
Vis av erfarenheten på andra bilar då nämnda knutkors "hackat" mot stenar och bergskammar med deformation som följd.

Eftersom du nu plöjt ner så mycken energi i Sk(rutten) så finns det bara några moddningar jag väntar på:
Stel/solid framaxel upphängd i smidda längsgående skiftnycklar/länkarmar(från Defender, G-Wagen, LC eller Jimny)
Portalaxlar fram och bak.
Stenkrypare 6,5:1.
Dieselmotor.
Automatlåda.

Är något av ovan uppräknat påtänkt? :roll:

Följer med njutning din tråd. :D

Ps. Hade jag i dag, med bitter erfarenhet, byggt en skyddsplåt hade jag låtit den bli så bred att den dessutom vilat mot/skyddat de längsgående profilerna/"balkarna". Ds. :oops:
Forumsponsor
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Stel/solid framaxel upphängd i smidda längsgående skiftnycklar/länkarmar(från Defender, G-Wagen, LC eller Jimny)
Portalaxlar fram och bak.
Stenkrypare 6,5:1.
Dieselmotor.
Automatlåda.

Tack för glada tillrop niva 2121 :)
Om man ska försöka besvara detta så säger jag så här. Ska det bli stel axel fram bör det nog bli en axel bak från samma donator med tanke på utväxlingar. Och vilken bil är då lämplig där man även kan få i diffbroms /spärr för vettiga pengar?
Stenkryparlåda 6,5/1?dubbla utväxlingen mot vad som går att få i nivan?
Diesel är väl bra men nödvändigt vid krypkörning?
Automat kan jag nog förstå om det ligger högt på listan, man blir snabbt trött på koppling och vanlig kökörning på väg till jobbet.
Men... Det känns som att det blir inget kvar av grundkonceptet?
Måste väl finnas bättre bilmodell att bygga på istället. Kan väl knappast tro att nivan hjulbas är den bästa?
Portalaxlar är ju fränt. Har kollat på bilder där man byter ut spindeln mot modifierade med drevsats i.
Det går att bygga mycket och något som jag vill prova är just portalaxlar.
Vet du hur drivningen på Saab 99/900 ser ut från lamellaxel till växellådan? En primärdrivning med trippel kedja och drev. Håller för orginal turbobilar. Har en skrotlåda på ingång för analys. 8-)
Medlem 2019
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Provar att göra en plog av gammalt skrot. Gjorde en bytesaffär och fick då överta ett snöblad från en atv. Som alltid så hade det gått sju gånger så fort och handlat en pjäs med rätt storlek från början.Men nu kämpar vi på med det som finns. Hur gör man då en vettigt snöblad??
Bladet är för smalt och för lågt. Höjden får fixas med slitstål från riktiga stora maskiner i nederkant. Klyver dom till hälften och får då remsor på 10 cm. Det var ganska drygt att såga isär men nu är man ju lite knäpp så ...bit ihop och vips 1 timme senare så hade jag sågat färdigt. :oops:
Bild
Bild
Överkanten får bli ett varv med plåt .
Okej då ska det bli bredare med.Hur gör man då? Alternativ enklast är att ringa någon som gör en valsad plåt med önskat mått... Eller så får man för sig att göra valsad plåt själv. Man kan ju inte mer än misslyckas . Min vän som köpte den vita nivan hade skurit ner en tank för villaolja. Mycket bra plåt i en sådan 8-) . Lite tjock plåt kanske men då blir det säkert stadigt , 4 mm .
Ett gäng löprullar från kamdrivning, vinkeljärn ,rör och någon stadig fyrkanstsprofil fick bli stommen till en plåtvals.
Bild
Bild
Bild
Hade nog varit bättre med något tunnare plåt men efter några förstärkningar under resans gång så blev det hyggligt resultat.
Medlem 2019
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Sk(rutten)

Inlägg av dea »

Trevligt projekt :D valsen verkade funka bra!
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Slitstålen behövde lite nya hål för att passa . Tog fram ett nytt !! borr och siktade in på pricken från körnaren. Lägsta hastigheten på pelarborren och ....Va f-n ?? tog jag ett begagnat borr? Har jag vänt det upp och ner ? Det hände inte ett skit. Okej , plan två . Ringer en kille som jobbar med järnpinnar mm . Kom förbi så ska jag lösa problemet åt dig hette det.
Han har ju bättre borr,erfarenhet och en riktigt stor pelarborr...... INTE ett dugg bättre. :evil:
Skapligt härdat stål? Hmm .... Nu hade han fler saker i bakfickan att ta till . Och med ett varv med skärbrännaren så hade jag lite hål ,inte perfekta kanske men snöbladet är ju iallafall inget man ska sälja så det fick bli att svetsa igen dom gamla hålen och borra upp nya .
Bild
Bild
Bild
Bild
Det kanske blir klart till nästa vinter.....
Medlem 2019
Användarens profilbild
Hans
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 dec 2016 14:28
Ort: Älvdalen

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Hans »

Hej,Mycket intressant att följa din niva renovering,nu några frågor om ditt plogblad då jag håller på med ett också,Vilken bredd och höjd bygger du och tänk på att det inte får bli för tung om vinchen skall lyfta den och bultade eller svetsade du fast slitstålen?
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Bladets färdiga vikt vet jag ej. Än så länge så kan jag lyfta det. Skulle vara intressant att veta vad ett riktigt blad med tillhörande fästanordning väger, någon som har ett?
Bredden blir 220 och höjden ca 55.
Slitstålen väger massor så där går det banta rejält om det blir för klumpigt. Dom är bultade i bladet. Lade en liten svets mellan dom för att få en rak linje bara.
Sen vet jag ej hur det blir med släpskor. Jag köpte ett par kraftiga stödhjul för husvagn som är tänkt att kunna veva ner och på så sätt kunna köra bladet i luften om underlaget ej är fruset. Även kunna rulla undan bladet efter användning.
Medlem 2019
Användarens profilbild
Hans
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 dec 2016 14:28
Ort: Älvdalen

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Hans »

Tack för svaret.det där med stödhjul verkar intressant.Heja från Hans.
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

En löneförmån jag har är företagets skrotflak. Det delas med en bilplåtslagare och det kastas väldigt mycket saker vid en krock mm. Nyare bilar där en liten påkörning som träffar dragkroken blir ofta kroken utbytt bara för att vara på den säkra sidan.
Ett sådant "fynd" släpades hem, kortades av och svetsades fast mellan rambenen .
Bild
Det finns väldigt mycket plattjärn av grövre modell som ska förstärka bakvagnen när draget monteras. Med lite fantasi så går det att omvandla det till något helt annat,typ snöbladsinfästning/skyddsplåtsfästen.
Bild
En avgasklämma blir förankring runt framvagnsbalken i nederkant som sen ska sömmas mot bananformade plattjärnet.
Dom små halvmånarna är tänkt att sömmas fast och bilda ett klämförband vid nedre bärarmsröret.
Bild
Övre delen blir bultförband och skruvas ihop med dragbalken.Det ska sen bli en hasplåt mellan dessa.Som bonus kommer dessa järn att ta smällen innan stenar mm träffar nedre bärarmens mutter.
Färdiga hål kunde återanvändas till snöbladets infästning. Den gamla dragstången från atv´n fick nytt förtroende i detta projekt
Bild
En liten vinch fick ett fäste i dragbalken och ett löphjul monterades i extaljusstaget
Bild
Bild
Ca 1,5 cm niger fronten . Det ska bli lite mera järnpinnar och stödhjul men vinchen lät inte nämnvärt ansträngd så det kanske kommer att fungera ;)
Medlem 2019
Skriv svar