Ärtan
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
- Ort: pålsboda
Re: Ärtan
instämmer såg dom i ryssland max utr och med original terrängdäck
hördes på långt håll när dom kom
hördes på långt håll när dom kom
Re: Ärtan
Det känns väl OK stabilt. Inte helt stumt, det flexar lite i själva kofångaren om man rycker i den. Beror väl delvis på att den vilar mot kofångaren i stängt läge. Vet inte riktigt om jag skulle hänga på mycket mer än själva reservhjulet.
/Wadsbo.
Niva-15
Re: Ärtan
När jag, för några år sedan hos LADA Skandinavien kollade in samma "swing away" som du monterat, gjorde jag bedömningen att större reservhjul än originaldimensionen inte tilläts montering.
Stämmer det?
Jag monterade därför i stället en "swing away" från en Chevrolet S10 Blazer.
Det är inte bara snyggt med reservhjulet bak.
Man får en bättre viktfördelning över axlarna.
Stämmer det?
Jag monterade därför i stället en "swing away" från en Chevrolet S10 Blazer.
Det är inte bara snyggt med reservhjulet bak.
Man får en bättre viktfördelning över axlarna.
Forumsponsor
Re: Ärtan
Så länge det är samma bultcirkel så tror jag nog att man kan få på lite större däck men då kommer nog sikten bakåt genom bakrutan att försämras en del. Redan med original reservhjul så skyms sikten.niva-2121 skrev: ↑11 maj 2019 08:24 När jag, för några år sedan hos LADA Skandinavien kollade in samma "swing away" som du monterat, gjorde jag bedömningen att större reservhjul än originaldimensionen inte tilläts montering.
Stämmer det?
Jag monterade därför i stället en "swing away" från en Chevrolet S10 Blazer.
Det är inte bara snyggt med reservhjulet bak.
Man får en bättre viktfördelning över axlarna.
Niva-15
Re: Ärtan
Om jag ska våga mig på någon slags sammanfattning så tycker jag att kvalitén på hållaren är sådär. Svetsningar börjar redan att rosta och "puttifrånkorvarna" mitt på hållaren är inte helt lodräta. Godset i sig är rätt grovt så det kan jag inte klaga på.
Själva monteringen var inte svår men har man dragkrok så går det inte att klämma fast hållaren runt ett av fästena till kofångaren som det nog är tänkt. Har man tillgång till svets så är det säkert enkelt att lösa. Utan svets går också men då får man fundera lite. I infällt läge vilar den helt på kofångaren så man får se över så att den sitter som den ska.
Man kan väl säga att den är typisk för Nivagrejer generellt. Grovt tillyxad, utan finesser men absolut funktionell.
/Wadsbo.
Själva monteringen var inte svår men har man dragkrok så går det inte att klämma fast hållaren runt ett av fästena till kofångaren som det nog är tänkt. Har man tillgång till svets så är det säkert enkelt att lösa. Utan svets går också men då får man fundera lite. I infällt läge vilar den helt på kofångaren så man får se över så att den sitter som den ska.
Man kan väl säga att den är typisk för Nivagrejer generellt. Grovt tillyxad, utan finesser men absolut funktionell.
/Wadsbo.
Niva-15
Re: Ärtan
Chevans bultcirkel stämmer inte med Nivans, så jag fick flytta 2 av pinnskruvarna.wadsbo skrev: ↑18 maj 2019 17:39Så länge det är samma bultcirkel så tror jag nog att man kan få på lite större däck men då kommer nog sikten bakåt genom bakrutan att försämras en del. Redan med original reservhjul så skyms sikten.niva-2121 skrev: ↑11 maj 2019 08:24 När jag, för några år sedan hos LADA Skandinavien kollade in samma "swing away" som du monterat, gjorde jag bedömningen att större reservhjul än originaldimensionen inte tilläts montering.
Stämmer det?
Jag monterade därför i stället en "swing away" från en Chevrolet S10 Blazer.
Det är inte bara snyggt med reservhjulet bak.
Man får en bättre viktfördelning över axlarna.
Och visst är det snyggt med reserven bak utanpå.
Forumsponsor
Re: Ärtan
Lite service efter godkänd besiktning med två bra att veta noteringar.
Bromsbeläggen behövde tydligen bytas men det var allt mycket liv kvar i dom.
För stort "glapp" i lagren men efter lite mätande med en indikatorklocka inköpt på Biltema så var glappet inom godkänt intervall.
Det funka faktiskt rätt bra att med nyckel och spärrskaft "rycka" i skivan för att mäta glappet.
Bromsbeläggen behövde tydligen bytas men det var allt mycket liv kvar i dom.
För stort "glapp" i lagren men efter lite mätande med en indikatorklocka inköpt på Biltema så var glappet inom godkänt intervall.
Det funka faktiskt rätt bra att med nyckel och spärrskaft "rycka" i skivan för att mäta glappet.
Niva-15
Re: Ärtan
Ang framhjulslagren tror jag att man ska försöka hålla sig i närheten av det som beskrivs i verkstadshandboken och inte låta sig påverkas av vad ungdomliga besiktningsoperatörer tycker om framhjulen och lagerspelet. De (besiktningspersonalen) tycks vara mest hemma med "enhetslager" eller vad de nu heter; nån form av icke-justerbara dubbla kullager som är vanliga nuförtiden. Även seriösa verkstäder kan missa hur det funkar, och göra olämpliga åtgärder når hjullagren är inblandade. Till slut kanske vi Nivägare måste skriva ut text och bild från handboken om framhjulen och ha med vid besiktning.
Som jag har upplevt det, så är bromsbeläggen fram rätt "tajta" i sina styrningar och kan bli dramatiskt snedslitna pga att de liksom kärvar i ena änden. I och med att bromsoket har interna förbindelser mellan kolvarna, kan det bli så att ena änden rör sig lätt och slits mer när man bara kör omkring och "driftbromsar" lite lätt, medan den andra änden kärvar och bromsar kolvens rörelse i sin ände, så det belägget kommer att slita snett. Det finns liksom ingen mekanism som tvingar bromsklossen att röra sig "parallellt" med skivan. Till slut är belägget (klossen) slut i ena änden medan det är 5-8 mm kvar i andra änden. Då brukar det börja låta illa (skrapläten) om hjulet. Troligen skulle man kunna få ut mer av sina belägg om man vände dem efter 4000 mil... (alltså bytte plats vid resp. hjul mellan yttre och inre belägg, beroende på hur de ser ut, så klart).
Som jag har upplevt det, så är bromsbeläggen fram rätt "tajta" i sina styrningar och kan bli dramatiskt snedslitna pga att de liksom kärvar i ena änden. I och med att bromsoket har interna förbindelser mellan kolvarna, kan det bli så att ena änden rör sig lätt och slits mer när man bara kör omkring och "driftbromsar" lite lätt, medan den andra änden kärvar och bromsar kolvens rörelse i sin ände, så det belägget kommer att slita snett. Det finns liksom ingen mekanism som tvingar bromsklossen att röra sig "parallellt" med skivan. Till slut är belägget (klossen) slut i ena änden medan det är 5-8 mm kvar i andra änden. Då brukar det börja låta illa (skrapläten) om hjulet. Troligen skulle man kunna få ut mer av sina belägg om man vände dem efter 4000 mil... (alltså bytte plats vid resp. hjul mellan yttre och inre belägg, beroende på hur de ser ut, så klart).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Ärtan
Så har jag fått göra för att "överbevisa" vissa besiktningstekniker om att det, på en viss annan liten fransk bil SKA finnas ett visst spel i styrväxeln.rid54 skrev: ↑15 apr 2020 20:29 Ang framhjulslagren tror jag att man ska försöka hålla sig i närheten av det som beskrivs i verkstadshandboken och inte låta sig påverkas av vad ungdomliga besiktningsoperatörer tycker om framhjulen och lagerspelet. De (besiktningspersonalen) tycks vara mest hemma med "enhetslager" eller vad de nu heter; nån form av icke-justerbara dubbla kullager som är vanliga nuförtiden. Även seriösa verkstäder kan missa hur det funkar, och göra olämpliga åtgärder når hjullagren är inblandade. Till slut kanske vi Nivägare måste skriva ut text och bild från handboken om framhjulen och ha med vid besiktning.
Som jag har upplevt det, så är bromsbeläggen fram rätt "tajta" i sina styrningar och kan bli dramatiskt snedslitna pga att de liksom kärvar i ena änden. I och med att bromsoket har interna förbindelser mellan kolvarna, kan det bli så att ena änden rör sig lätt och slits mer när man bara kör omkring och "driftbromsar" lite lätt, medan den andra änden kärvar och bromsar kolvens rörelse i sin ände, så det belägget kommer att slita snett. Det finns liksom ingen mekanism som tvingar bromsklossen att röra sig "parallellt" med skivan. Till slut är belägget (klossen) slut i ena änden medan det är 5-8 mm kvar i andra änden. Då brukar det börja låta illa (skrapläten) om hjulet. Troligen skulle man kunna få ut mer av sina belägg om man vände dem efter 4000 mil... (alltså bytte plats vid resp. hjul mellan yttre och inre belägg, beroende på hur de ser ut, så klart).
Brukar då ha med verkstadshandböcker på franska och tyska språket, något som de i regel inte behärskar(heller ).
För övrigt brukar besiktningsteknikerna uppskatta om man har en bild på var VIN/chnr återfinns.
Jag har nämligen aldrig inställt mig besiktning med "kändisarna" Volvo, VAG och BMW.
B t w, när jag ändå är o t - hur många brukar visa upp bakre VIN/chassienr på sin Niva?
Det främre döljs ju av snorkeln(om man har det)?
Jag har på Ludmilla med mycket vass kniv skurit upp en "lucka" i isoleringen som lätt lyftes upp så att identiteten blottas.
Forumsponsor