Höga Co värde

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Igor
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 aug 2018 17:29
Ort: Arvidsjaur

Höga Co värde

Inlägg av Igor »

Hejsan, ny här och behöver råd /hjälp direkt....
Igor min niva av 97 årsmodell ger mig gråa hår.
Har fixat det mesta och åkte till bilprovningen och det gick bra, förutom avgasvärdena...som ÄR för höga,har kollat det mesta, bytt lamda och kat, ingen tjuv luft hittad, går sämre varm...., bluddrar lite ur avgasröret och känns svag , motorcheck lampan lyser från och till, men bara när motorn är varm, har blinkat fram felkod 13 , lamdavärde, om det stämmer ...
Börjar fundera om spridaren ( single point) kan ha skuld i problemet eller i sämsta fall topp packningen el spricka i toppen, tappar effekt när den är varm,ibland, känns som om den kvävs vid gaspådrag , släpper gasen lite så går det lite bättre, nästa steg kompprov, sen får vi se, har någon av er en ide vad som kan orsaka de för högs co värdena vore jag mycket tacksam
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Höga Co värde

Inlägg av rid54 »

Hög CO är ibland tecken på "för fet" blandning, men i princip kan man få hög CO-halt även om förbränningen bara är "dålig". Om det exempelvis är nåt fel med bränsletrycket, eller själva insprutaren eller nåt filter etc, kan det bli dåliga avgasvärden. Just att den verkar orkeslös tyder mer på bränslebrist än bränsleöverskott. Är tändstiften bra och har rätt elektrodavstånd? Topp-packning är nog inte det första jag skulle jobba med, men ett kompressionsprov är aldrig fel. Dålig komp kan ju vara nån ventil också. Är ventilspelet rätt?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Igor
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 aug 2018 17:29
Ort: Arvidsjaur

Re: Höga Co värde

Inlägg av Igor »

Tack för ditt svar, har bytt samtliga filter, stift osv och ställt in ventilspelet, ska för att utesluta det börja med kompprov i morrn, sen kolla noga efter sprickor i grenrör, håller med om att den verkar få för lite, om man ger gas så sluger den sig, om man då släpper upp gasen något kommer den igen, det konstiga är att den går sämre varm och motorchecklampan kommer alltid när motorn börjar blivit varm, aldrig när den är kall , brukar gasspjäll jäklas ?? Har förstått att insprutaren kan ställa till det....
Felet måste nästan bero på någon komponent som förändrar sig när den/ det blir varm........ det finns ganska många möjliga orsaker, måste försöka att utesluta möjliga felkällor en efter en, det hör till saken att Igor har gått extremt lite de sista 10 åren, senaste besiktning 2008.....
Han är rostfri , riktigt bra skick, har bytt ut ganska mycket, handlar nästan uteslutande delar på tyska eBay, billiga och bra produkter, jag är tysktalande och kan säkert vara behjälplig om någon här har behov, finns en tysk kille som lägger upp filmer på youtube som i mitt tycke är riktigt bra på att skruva i niva, har hjälpt mig vid flera tillfälle.
Återkommer efter kompprov och lite andra kontroller
Med vänlig hälsning, Igor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Höga Co värde

Inlägg av rid54 »

Det finns kanske en bränsleanrikningsanordning (tillsatsventil etc) som är aktiv när motorn är kall, men som stänger när den blir varm? Det kan vara en förklaring till att den går bättre kall - den får lite extra bränsle. Det kan finnas en bränsletryckregulator, som kanske är defekt (för lågt tryck). Tror dessutom att det finns nåt extrafilter i bränsleinloppet i spridarhuset, men har tyvärr inte nån dokumentation om monopoint-systemet. Det finns dock andra här som kan massor om detta system.

Om CE-lanpan tänds och felkoden är nåt om lambdavärdet, så tror jag att den felkoden inte blir aktiv, förrän motorn har kommit upp i en viss temperatur. Kall motor ger ofta ett helt fel lambdavärde ändå, så jag tror att systemet "inte kollar" förrän motorn är varm. Gasspjället som sådant brukar nog inte strula, men det kan finnas en spjällvinkelmätare (spjällpotentiometer) som krånglar.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Höga Co värde

Inlägg av ahlberg »

Sätter en halv öl på kylvattentempgivaren. Sitter vid övre kylarslangen. Kolla att den ligger runt 200 ohm med varm motor och att anslutningar är ok. Man kan testa att lossa anslutningen med motorn igång, då skall den börja gå lite ojämnt och bläddra. Händer inget när du lossar har du hittat felet.

Rättat resitansen till 200.
Senast redigerad av ahlberg den 14 jul 2019 12:36, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Rättat.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Igor
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 aug 2018 17:29
Ort: Arvidsjaur

Re: Höga Co värde

Inlägg av Igor »

Det lät intressant, ska kolla i morrn !
Igor
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 aug 2018 17:29
Ort: Arvidsjaur

Re: Höga Co värde

Inlägg av Igor »

Har kollat lite , började med komprov, dippar på 2 an
Cyl 1 11,3 / cyl 2 7,2 / cyl 3 10,3 / cyl 4 10,6
Stiften på cyl 1+2 är vita ... han tar vatten så tyder väl på
Topp packning, spricka eller annat elände.
Lossade kontakten på kylvattengivaren, kylfläktarna startade, varvtalet ökade och motorn gick lite bättre,kan bero på det ökade varvtalet, har bilder på stiften, men vet inte hur jag kan bifoga dem.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Höga Co värde

Inlägg av rid54 »

Vita stift kan vara resultat av mager blandning.

Om man vill kolla topplockspackningen mot kylkanalerna, kan man se till att fylla upp systemet ordentligt (åminstone så man ser ytan i kylarpåfyllningen) och sedan starta med öppet kylarlock. Om det redan vid kall motor börjar välla ut vatten och komma bubblor när man varvar lite har man rätt troligt en läcka. Om ytan däremot är stabil och bara ändrar sig lite med varvtalet, skulle jag inte gissa på läcka i första hand. Det kan ocksa vara bra att lukta i kylaren (luktar det avgas?) och se om det finns en oljefilm på kylvätskeytan.

Men om det är dålig komp kanske du vill lyfta toppen ändå.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Igor
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 aug 2018 17:29
Ort: Arvidsjaur

Re: Höga Co värde

Inlägg av Igor »

Rätt säker på toppen nu, har tillgång till endoskop och det är tydlig vit beläggning i cyl 1 och 2 cyl 3 0ch 4 ser ok ut.
Börjar plocka itu så fort jag hinner...
Återkommer när jag har toppen av.....

Tack för tips och råd !
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Höga Co värde

Inlägg av Vazmannen »

Endoskop? Försvann ett antal sådana på mitt jobb för ett tag sedan...

Tippar också på CTS, var så på min 96:a, kopplade upp den mot Tech 1an och där var det fel värden...

Lycka till!

Hälsn Jan
Igor
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 aug 2018 17:29
Ort: Arvidsjaur

Re: Höga Co värde

Inlägg av Igor »

Toppen av, hittar dessvärre inga stora fel, toppen verkar rak och fin, inga sprickor funna, dock ser det ut som om det kommit in kylvatten på 1 och 2, dålig förbränning på 1 och 2, känns som om man famlar lite i mörkret.
Undrar om det kan komma in vatten via insuget, börja misstänka det, finns ju kanaler i insuget, packningarna såg lite suspekta ut, Bara att rengöra noga och skruva ihopa igen !
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Höga Co värde

Inlägg av rid54 »

Dum fråga, kanske, men du kollar väl ventilerna när nu toppen ändå är av. Nån liten brännskada kan ge dålig kompression...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Höga Co värde

Inlägg av ahlberg »

Vad var det för typ av Lambdasond du bytte till? ECU gillar inte Biltema. För dålig spänning.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Igor
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 aug 2018 17:29
Ort: Arvidsjaur

Re: Höga Co värde

Inlägg av Igor »

Halloj, nä köpte en Bosch (258 006 537) som ska vara den rätta..... men är tacksam om någon är kan bekräfta det.Toppen är på plats igen, montering pågår, hade fått fel packning till insug/avgas och av en lycklig tillfällighet fann jag offroad butiken i Umeå, han har det mesta till niva, kan jag varmt rekommendera, under väntiden på packningar har jag sanerat lite kontakter i motorrummet, helvete hur original kontakterna ser ut, har inte hittat någon utan ärg och skit eftersom jag jobbar inom ”branschen” så fick jag en snabb kurs i hur man monterar vattentäta kontakter, kul och så blir det bra och prydligt, förmodar att ni oxå upplevt dålig kontakt här och var, båda mina halvljus gick när de hade lust.... glapp i båda kontaktstyckene som ligger på innerskärmarna.... kylfläktarna funkade inte, sökte fel som tusan och kollade pinnig direkt på motor styrdonet, felet en säkring som hade dålig kontakt och naturligtvis dålig kontakt i kontakterna under kylaren kostade ett par timmars felsökning.
Har försökt byta ut det mesta som kan vara en orsak till MIL och dåliga avgas värde, slangen till bromskrafts förstärkaren var torr sprucken och evtl otät, har ny tempgivare m.m.
Vet någon av där man kan köpa breda bladmått, vore bra för ventiljustering, lätt att ställa in fel värde beroende på hur vipparmarna är konstruerade, min niva mentor på youtube rekommenderade dessutom det
I morgon är det dax för tändning till......
Igor
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 aug 2018 17:29
Ort: Arvidsjaur

Re: Höga Co värde

Inlägg av Igor »

Mätte tempgivaren den var långt ifrån 100 ohm vid varm motor, hur mäter du , jag värmde den i vatten och ohm mätte mellan kontaktstiften
Skriv svar