Chernobyl-Nivan

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Chernobyl-Nivan

Inlägg av jordmannen »

Våren 2018 var jag i min frus hemland Armenien.
Det var som att åka tillbaka i tiden till Sovjet. Gamla VAZ, Gaz och allt vad de heter kryllade på vägarna.
Ett mecka för en bilentusiast, speciellt om man gillar gamla sovjetiska bilar.

En bil stack ut lite extra, den såg lite ut som en Jeep med trubbig nos, var ofta vit och ofta stylad med häftiga aluminumfälgar. Jag pratar förstås om BA3 2121, Lada Niva.
Jag kände till Lada sedan tidigare, men inte mer än så. Nu vart jag dödskär.

Väl hemma så finkammade jag blocket och hittade en fin Niva från 1985 nere i Småland. Den hade körts av en nu 80-årig man ändå sedan ny. Nu blev den min.

Bilen som från början var vit hade en gång penslats röd. Jag gillar inte röda bilar så det första jag gjorde var att rolla den grön (nymålad och extremt blank på bilden)
Jag använde Beckers metallfärg för utomhusbruk med gott resultat. Dock så är färgen oljebaserad och tar därför väldigt lång tid på sig att torka.
Jag tonade även de bakre rutorna.

Under min tid med bilen så har jag förundrats över hur dåligt men samtidigt bra bilen är.
Det är alltid något som måste justeras, alltid något som krånglar. Men allt går att fixa med tummen mitt i handen (eller helt utan tumme), och den startar och går varje gång man vrider om nyckeln.
Jag får dessutom mer uppmärksamhet i den här bilen än vad jag får i min Chevy Monte Carlo från 74.

I den här tråden så kommer jag att fylla i det jag gjort (och gör) på bilen. :D

Bild
Bild
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av rid54 »

Kul!

Valde du färg efter tidigare originalfärger? Jag minns att vi åkte i "konvoj" med ett tyskt par genom Algeriet (1985) och de körde en Niva med den färgen. Det var trevligt med påhejande sällskap när man tvingades ligga under den egna bilen (en LandRover 109) för att fixa det ena eller det andra. Tyskarna hade inga problem alls med sin bil...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av jordmannen »

Häftigt!
Näe, jag valde på måfå (hade velat ha en lite mörkare grön egentligen). Men coolt om liknande färg fanns orginal.
Annars känns den vita färgen som den vanligaste av någon anledning.
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av jordmannen »

Idag så meckade jag med munstyckena i förgasaren.
Läste I någon gammal tråd om att byta "primär bränsle" till ett större munstycke.
Jag inhandlade 1.3 mm borr på Kjell och borrade upp ett reservmunstycke.

Effekten var massiv. Betydligt mer kraft över hela registret.
Bilen känns klart mer körbar och mindre känslig när man ska komma iväg.
Rekommenderas starkt!
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av uazbuhanka »

håller på och trimmer motorer dagligen med förgasare du måste ha lamdasond
då du ser vad du gör det blir sååå jävla bra :D
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av jordmannen »

Hmm, utveckla gärna.
Den går ju antagligen bättre eftersom den får mer bränsle (orginalmunstyckena är underdimensionerade).
Men det skulle såklart vara intressant att kunna mäta exakta värden.
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av uazbuhanka »

rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av rid54 »

Lambdasond är ju nån form av "handelsnamn" på en syresond. Den mäter förekomsten av syre i avgaserna. Har man det perfekta blandningsförhållandet är det nära syrefritt i avgasen, men så väl träffar man kanske inte så ofta med en förgasare. En syresond kan användas på vilken gammal bensinare som helst för att ge mätvärde, men den kan ju inte styra blandningen utan att man sätter ihop nån form av styrsystem. Vissa Nivor hade väl en styrbar förgasare, eller har jag missuppfattat "skräckisen"?

För att motorn ska gå bra måste även tändningen ställas perfekt och den måste även funka som den ska avseende förställning när motorn går upp i varv och när den går "lått, dvs när det är stort undertryck ("vakuum") i insuget. VAZ-fördelare är inte så oerhört förtroendeinjagande, men de går att kontrollera, fixa och justera - det kan göra stor skillnad. Man behöver en stroboskoplampa och nån form av grundinställningsdata.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av jordmannen »

Okey, lambdasond kanske är lite överkurs för mig i dagsläget.

Stroboskopslampa har jag. Tändsystemet är konverterat med det "elektronisk kittet" från Lada-power.
Dock så har jag ingen vacuumstyrning på fördelaren (behövs inte enligt Lada-power,men går att koppla in).

Kanske kan jag skarva på en vaccumslang på fördelaren för ett ännu bättre system?
Spelar det någon roll vilken slang man skarvar på?


För övrigt så gick han igenom besiktningen U.A. Förra veckan :D
Dock anliggande bromsar fram (som blev efter en lerkörning tidigare), men det antecknades inte.
Ska försöka smörja upp oken imorgon.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av rid54 »

Alltid kul med nybesiktigad bil :)

Ang vakuumförställning så är det en sak som kan diskuteras i evighet, men principen är ungefär såhär:

De flesta förgasare har ett system som magrar ut blandningen när bilen körs med litet pådrag i god fart (typ att du ligger på plan landsväg i 70-80). Mager blandning brinner långsammare än "den perfekta" eller fet blandning. För att få ut maximalt arbete ur mager blandning kan man tidigarelägga tändningen. Under de nämnda förhållandena är det "högt vakuum" i insuget och då kan vakuumvärdet användas att ställa om tändningen. Man får alltså ut mer effekt ur en viss mängd bränsle om man har en fungerande vakuumförställning. Vid högt pådrag blir det "mindre vakuum" i insuget och tändningen återgår till normalläget för att undvika spikning.

Jag vet inte vad det elektroniska kitet gör, men om det är fråga om att ersätta brytarspetsarna med en magnetisk eller optisk sensor, så måste man ändå ha koll på hur centrifugalregulatorn funkar (fjädrarna OK?) och att grundtändläget är rätt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av jordmannen »

Intressant!
Min bil hade inte vaccum på fördelaren orginal, så den funktionen kanske inte finns?

https://ladapower-europe.com/catalog/ni ... set-detail

Så ser kittet ut on du är intresserad
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av rid54 »

Tack för länken. Min Niva har ju en styrdator (en 2011), men jag har en 2107 från 84 med förgasare och klassisk fördelare. Originalfördelaren hade inte vakuumklocka, men jag köpte en ny som hade det och anslöt till insuget. Svårt att veta om det "blev bättre" men den går riktigt fint och snålt i nuläget. Troligen har det inte så stor betydelse på vissa motortyper. Med det kittet bör du ju ha fått allt nytt inkl fördelaren, så har du bara fått till grundinställningen OK så lär det nog funka fint. Det verkar ju passa till 2107 också, så det kan vara en uppgradering jag ska fundera över.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av ahlberg »

jordmannen skrev: 24 nov 2019 15:10
Kanske kan jag skarva på en vaccumslang på fördelaren för ett ännu bättre system?
Spelar det någon roll vilken slang man skarvar på?
Slangen till en eventuell vacuum-klocka på fördelaren skall gå från insugningsgrenröret, någonstans mellan toppen och gasspjället. Vissa slangar passerar strypningar och thermoventiler så kolla efter en som ser ut att vara "ostrypt".

Som Rid45 skriver, den gör nog att du kan spara lite soppa genom att öka tändförställningen vid låg last.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av jordmannen »

Tackar för svar. Om det bara hjälper mot bränsleåtgången så avvaktar jag nog. Då bilen ändå endast används för "lustkörning".
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av rid54 »

Det går förmodligen att skriva en avhandling om vakuumstyrning av tändningen, men det ska jag inte göra här... Några saker kan dock förtjäna ett omnämnande:

Vakuumförställning (tidigareläggning av tändningen) behövs när man har en blandning som brinner långsammare (mager), för att öka effektiviteten och, i vissa fall, för att få "jämnt drag" vid delgas och låg belastning. Om man upplever att bilen går fint just i det köralternativet (plan väg och 50-80 km/h) så är det inte en nödvändighet. Det beror på hur förgasaren är byggd. Vissa bilar har en tendens att "rycka" lite i de omständigheterna om de inte har vakuumförställning, eftersom förbränningen blir mindre effektiv när förgasaren magrar ut blandningen. Hur förgasaren sköter den detaljen är olika på olika märken; VAZ-förgasarna har nån form av "emulsionsrör" där bränslet bubblas upp med luft, en SU horisontalförgasare sköter detta med slipningen (formen) på nålen etc etc. Hursomhelst är det lite en fråga om "finlir" och kör man lite för nöjes skull är det nog inte vär mödan med att trixa med detta.

Sen finns det också skillnad på "portat" och inte portat vakuum, dvs om man tar ut undertrycket direkt från insugningsröret, eller om det tas ut via en särskild port som är inborrad precis vid spjällkanten i förgasarhalsen; i det senare fallet har man inget vakuum till fördelaren vid tomgång, vilket rör till det hela när man ska sätta grundinställningen. Som ren kuriosa kan man fundera över vissa modeller av Volvo B30 (sexan som satt i modell 164 exempelvis), den hade en dubbel vakuumklocka och 2 st Zenit-Stromberg horisontalförgasare. Där tog man ut vakuum från båda sidor om spjället och styrde tändningen både framåt och bakåt, så att säga. När man verkligen stampade plattan i mattan skapade förgasaren en rejäl bränsleanrikning och samtidigt ställdes tändningen ner lite, för att minimera risken för spikningar under de sekunder extrabränslet fanns (typ accelerationspumpen var aktiv). Rätt sofistikerat, faktiskt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar