Hej, jag har köpt en Lada...

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS »

En sak som hände i morse när jag skulle åka till jobbet så lyser bromsvarnings lampan, stannar och öppnar på huven och ser att det är tomt på bromsvätska i ena behållaren, åkte till jobbet och felsöker på frukosten, hittar att det är en spricka i anslutningen på burken, som tur var hade vi en vattenkanna i samma sorts plast så att jag kunde svetsa ihop anslutningen igen.
rid54 skrev: 26 maj 2019 12:59 Om inte drivknuten lever om eller glappar tydligt, finns det väl egentligen inget skäl att byta den. Jag skulle nog ta isär, göra rent, sätta på ny damask, fetta in och återmontera.
Har beställt ny damask.
niva-2121 skrev: 27 maj 2019 08:21 Appropå drivaxeldamasker så vill jag berätta om mina erfarenhet av dom röda "danska" silicondrivaxeldamaskerna.
Några här på forumet höjde dem till skyarna.
Mina yttre originaldamasker läckte lite, så jag beslöt att byta alla fyra drivaxeldamaskerna till röda Silicondito.
För mig var livslängden på dessa endast runt 100 mil innan de började läcka.
Det är ju inte så jättekul att byta dom igen, men jag gjorde det.
Blev damasker från Umeå Offroad den här gången.

Läste att AUDI-damaskerna från Biltema var ett alternativ, men det provade jag inte.
Just byte drivaxeldamasker är väl något som NIVA-ägare med åren blivit fena på att byta. :lol:
Jaha ok jag beställde just dessa röda igår :shock:
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av niva-2121 »

Vill tillägga att min Ludmilla var höjd 6 cm, och kördes i skogen med utnyttjande av både max styrutslag och max fjädringsflex, vilket säkert kan ha bidragit till livslängden för damaskerna.
Forumsponsor
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS »

Fick mitt paket från lada world här om dagen och började med att fixa bakre vindrutespolningen inga problem med det satte bara dit ett nytt munstycke som hade gängat fäste och drog en ny slang. Sen så har jag köp nya krom plast lister till fram och bak rutan, började att byta bak och när jag kommit runt till början hade listen dragit sig så att skarven inte satt centrerat då lessnade jag ut och slet bort den igen :x Ska göra om det sen när tålamodet och orken har fyllts på.

Den här tråden kan få flyttas till projekt delen nu!
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av ahlberg »

Flyttat..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS »

Bild
Monterat på taklastkorg som jag byggde på skoj till min 740

Bild
Bytt listen runt bakrutan

Bild
Och bytt den trasiga damasken
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av dea »

Bra jobbat :D gjorde stor skillnad med listbytet
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS »

dea skrev: 06 jun 2019 22:07 Bra jobbat :D gjorde stor skillnad med listbytet
Ja nu ska jag bara byta den främre och polerar upp lacken sen blir den super fin.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS »

Bild
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av dea »

Ser ut som där finns potential i att få bort mattheten :D
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS »

Beställde lite saker från lada-world då jag misstänker att kopplingen börjar bli sliten, bland annat beställde jag nya kopplings cylindrar, kopplings kitt och några andra små saker.

Tyckte det var jobbigt att få kärring stopp hela tiden på grund av att man inte vet vart kopplingen tar och att det var på eller av inget slirande där i mellan. Så därför bestämde jag mig för att byta kopplings cylindrarna.
Bild
Det här skulle man kunna tro är en kopp svart kaffe eller gammal olja från en diesel men de det är egentligen kopplings vätskan.

Bild
Nya cylindrar av märket master sport från lada-world.

Bild
Enda skillnad är att slav cylindern är i aluminium och att huvud cylinderns anslutning går rakt upp istället för 90° men det löste jag med en slang som blev över när jag bytte bromsbehållaren.

Bild
Kan vara rost som gör att dom börjar läcka och att vätskan blir svart/brun...

Efter bytet av cylindrar och ny fin DOT4 vätska så går det att köra iväg utan problem.

Kopplings bytet då ja det såg inte så kul ut att börja demontera allt så får ta det en annan gång om det behövs, vet att jag behöver byta urtrampnings lagret för det låter lite.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av rid54 »

Så länge urtrampningslagret bara "låter" på ett hanterbart sätt, behöver väl inte kopplingen bytas, inte så länge den tar ordentligt. Det är viktigt att det finns spel i rörelsen, dvs att tryckstången från slavcylindern har lite dödgång innan gaffeln börjar verka på urtrampningslagret. Detta måste kollas då och då, ibland justeras också.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS »

rid54 skrev: 13 aug 2019 21:30 Så länge urtrampningslagret bara "låter" på ett hanterbart sätt, behöver väl inte kopplingen bytas, inte så länge den tar ordentligt. Det är viktigt att det finns spel i rörelsen, dvs att tryckstången från slavcylindern har lite dödgång innan gaffeln börjar verka på urtrampningslagret. Detta måste kollas då och då, ibland justeras också.
Låter lite, innan jag bytte cylindrarna så kunde kopplingen slira lite ibland vet inte om det berodde på dåliga cylindrar eller så men ny koppling finns ifall att, det återstår att se om det slirar eller inte längre fram. Ska läsa på i rephandboken och kolla på spelet mellan tryckstången och gaffeln jag monterade bara som det var på den gamla utan att tänka på det.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av rid54 »

Jag kom bara att tänka på att jag hade problem med lite slirning på en Lada 2107 när jag köpte den, och det hängde på att spelet i mekanismen hade "ätits upp" efterhand, så det var lite tryck på kopplingsgaffeln hela tiden. När spelet återställts tog kopplingen som normalt igen. Samma system finns på Niva före 2010.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS »

Justerade och kört lite, verkar fungera bra.

Ska även kolla över hjullagren fram någon dag, tycker jag har ett litet oljud ibland, samt att vänster fram känns varmare när man tar på navet efter att man kört.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS »

En liten uppdatering om vad som hänt sen sist.

Dayz är ett av mina favorit dataspel där man kämpar för överlevnad mot zombies, naturen och andra spelare.
Bild
Chernarus kartan från spelet, man kan även köra lada niva i spelet om man lyckas hitta alla delar man behöver.
Bild


Bild
Bytte ut extraljusen mot en led ramp.

Bild
45000Km

Bild
Drog sönder en ringnyckel när jag skulle byta hjullager vänster fram.

Bild
Dom här små skruvarna hade rostat fast rejält.

Bild
Men efter mycket fula ord och tuffare verktyg så kom den lös, tur att jag hade en ny för det var besiktning dagen efter.
Ojudet som jag misstänkte för hjullager var troligen från bromsen, så bytet av lagret var i onödan fast nu vet jag att det är ok.

På bilprovningen var det en tjej som inspekterade min lada och hon var imponerad även hennes kollega gav två tummar upp.
Bromsprov på rullar utfördes inte, och resultatet utöver en bra att veta på att obd att självtestet inte kunde utföras blev blankt papper.

Bild
Fick en MRE dyngsportion från ryska armen av en kompis, och så åkte leksaks geväret (Airsoft) och flaggan fram för ett foto.

Bild
Kopplade äntligen in led rampen, att jag inte gjort det tidigare...
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Skriv svar