Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av valpowner »

Hej, Jag har en -07 med insprutning. Nu har motorn börjat bete sig genom att i vissa fall vägra gå ner på tomgång. Kan varva upp till 3000 varv. När man ska manövrera så krävs det att man bromsar motorn med hjälp av koppling, växel och broms. Nu är det här inte konstant men händer ofta.

Jag har kollat vajer och spjäll. Har noterat att om man petar på spjället i riktning "stängt" så går varvet upp tillfälligt. Verkar väldigt känsligt.
Returen till tomgångsläget fungerar som det ska, men det verkar som om motorn får extra bränsle. Inga fellampor (som fungerar).

Bilen har bara gått ca 3000 mil så det verkar lite märkligt. Så eventuella tips på felsökning tas tacksamt emot.
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av ahlberg »

Funkar din Check Engine lampa?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av valpowner »

Japp, men den har en tendens att tändas bara ibland. När jag kör motorväg i en halvtimme och sedan ska av och går ner på motorbroms så kan det hända att den tänds. Men inte varje gång, ingen effekt på prestanda i övrigt. Oftast släck när motorn har stått still ett tag. Jag har iochförsig ett odb-instrument men jag har inte haft tid och (klimat, jag saknar garage) att kolla upp vad som gäller.

Nu är der mera som om motorn är lite "lynnig" i vissa fall så funkar det som det ska, inga problem med normal framfart. Men när man ska stanna och eventuellt parkera, korta gaspådrag fram och tillbaka så har den en tendens till att vilja varva upp mer än jag vill. Därav bromsa varvet med koppling och broms vilket kan vara lite trixigt.

Det kan vara ett äldre problem, jag fick med mig en luftmassemätare (begagnad) som ev förre ägaren hade bytt ut.

Men jag har inte hittat Ahlbergs beskrivning på var tomgångsreglaget är placerat, man kanske ska anamma en Rysk metod medels hammare för att få den att skärpa till sig?
Mvh
Rickard
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av rid54 »

Felkoder kan vara lagrade och det är inte en dum idé att försöka läsa ut dessa. Biltema hade tidigare apparater som klarade detta och dessa eller liknande finns nog ännu att få tag i.

En inte helt okänd källa till trassel är tjuvluft och sådan kan komma in från anslutningen till bromsservot, endera genom fel i servot, eller genom att slangen är otät. En massa extra luft förrycker lambdaregleringen och påverkar säkert tomgången.

Bilprovningen hakar ju lätt på sitt instrument vid förarens vänsterknä och det borde väl vara värt ett försök att haka på sitt instrument där och se vad som finns lagrat.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 16 mar 2020 21:33 Felkoder kan vara lagrade och det är inte en dum idé att försöka läsa ut dessa. Biltema hade tidigare apparater som klarade detta och dessa eller liknande finns nog ännu att få tag i.

En inte helt okänd källa till trassel är tjuvluft och sådan kan komma in från anslutningen till bromsservot, endera genom fel i servot, eller genom att slangen är otät. En massa extra luft förrycker lambdaregleringen och påverkar säkert tomgången.

Bilprovningen hakar ju lätt på sitt instrument vid förarens vänsterknä och det borde väl vara värt ett försök att haka på sitt instrument där och se vad som finns lagrat.
Instämmer med rid54.
Kan vara läckage på "insugssidan".
Vicka på slangen mellan bromsservot och insugsröret och se om tomgångsvarvtalet ändras.
Spreja eventuellt startgas på ovan nämnda slang och kolla om tomgången ändras.
Har haft detta problem på en VW och på en Peugeot.
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av ahlberg »

Glapp till motortempgivaren ETS kan få motorn i limp-home-mode, men då brukar lampan tändas.

Avgasgrenrör i plåt vill gärna läcka och om lambdan sniffar syre kan det få mystiska effekter.

Samt min favorit, anslutningstyckena till ECU kan ärga.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av niva-2121 »

På en Defender hade jag liknande problem.
Boven i dramat var potentiometern i gaspedalen.

Ursäkta, gick tillbaka i tråden och såg att det var fråga om fysisk vajer mellan spjäll och gaspedal. :oops:
Forumsponsor
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av valpowner »

Ok lite tips. Jag ska felsöka i helgen. Återkommer med ev resultat.
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av valpowner »

av ahlberg » 17 mar 2020 16:35
"Glapp till motortempgivaren ETS kan få motorn i limp-home-mode, men då brukar lampan tändas.

Avgasgrenrör i plåt vill gärna läcka och om lambdan sniffar syre kan det få mystiska effekter.

Samt min favorit, anslutningstyckena till ECU kan ärga."

OK, Kollat lite i verkstadsböcker, men (kanske dum fråga) hur får jag fram vilken modell jag faktisk har. I regbevis står det 2121. Men kollar man mot ev reservdelförsäljare så är det Lada typ 2 2123 1,7 liter e.t.c. Det jag vet är att det är årmodell -07 med insprutningsmotor.

Slutligen ECU? på svenska tack.
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av rid54 »

Din modell kan vara 21214-20. Exempelvis. Troligen finns fler siffror att lägga till. Om du hittar en reservdelskatalog så finns i början en beskrivning av modeller och utföranden. Det vi har tillgång till är de modeller som är för "foreign markets" och för en 07 är det avgasnormen EURO 4 som gäller. Du har troligen en plåtavgasgrenrör, i motsats till de äldre gjutna.

ECU är Engine Control Unit; styrbox, motorstyrningsbox eller vad man nu vill kalla den. Den samlar in driftdata från motorn och styr bränsle och tändning samt lite annat.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av SA4AQS »

Fick liknande symtom idag, varv på 3000 till 5000.
Hemma i garaget tog jag och skruvade ner och gjorde rent IAC valve eller tomgångmotor ventilen, den ser lika ut som i videon nedan.
Där får man lära sig att man inte ska slå på tändningen men ventilen lös.
https://www.youtube.com/watch?v=f7mBFM0s2Ew

Jag ska ta och läsa ut felkoder på måndag på jobbet och se vad som finns då motor lampan lyste.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av SA4AQS »

Ingen felkod som var relaterad till tomgångs ventilen fanns, har inte kört så mycket men får se om felet återkommer, annars så var det bara att det var lite olje skit i spjällhuset som var orsaken.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av valpowner »

Nu har jag kollat upp detta med hjälp av startgasmetoden. Det indikerade att spjällägesgivaren var inte tät, lösa skruvar. åtgärdat men tendensen finns fortfarande kvar.
Finns det någon tomgångsmekanism? Och var hittar jag den? Jag hade en Ford Explorer tidigare och där kunde jag identifiera prylen och åtgärda den.
Men i den här motorn så hittar jag inte så bra......

Tips ev bild tack.
Mvh
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av rid54 »

Det bör finnas en tomgångsluftventil, som sitter undertill i spjällhuset. Den kan säkert krångla om man har lite otur.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar