Generatorn laddar inte. Laddlampa fungerar och släcks.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
Faniskogen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 mar 2020 07:27

Generatorn laddar inte. Laddlampa fungerar och släcks.

Inlägg av Faniskogen »

Niva 05 mpi
Nya problem! Generatorn har slutat ladda. Haft problemet att kabeln till laddlampan i instrumentpanelen ramlat isär I en koppling I motorrummet men den sitter ihop. Lampan tänds när tändningen sätts på och slocknar när bilen startas. Dock kommer ingen laddning.
Mätar jag på D+ och batteriets minus med tändning på så är där drygt 2V.

Laddade förut cirka 13,5V om jag knte minns fel.

Provade att dra en kabel från D+ (tror den heter så, lilla stiftet på generatorn där laddlampan är inkopplad) direkt till batteriets + och då verkade den hoppa igång så länge jag duttade med den på +Polen. Men så snart jag tar bort den slutar det laddas.
Den ska väl bara behöva ge spänning just när generatorn är igång väl och sen inte behövas? Eller måste det sitta en liten lampa där mellan?
Niva - 05
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Generatorn laddar inte. Laddlampa fungerar och släcks.

Inlägg av rid54 »

Du har helt rätt i att det ska räcka med en kort "dutt" (eller laddvarningslampan vid start) för att generatorn ska komma igång. Sedan ska den vara självförsörjande. Dock kan det bli internt fel i generatorns diodbestyckning eller i själva regulatorn, som gör att detta system inte funkar. Både diodplatta och regulator finns att hitta som reservdel, man behöver inte byta hela generatorn.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
Faniskogen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 mar 2020 07:27

Re: Generatorn laddar inte. Laddlampa fungerar och släcks.

Inlägg av Faniskogen »

Känns det som att något av de är de enda alternativen som kan vara fel?
Eller finns det någon mer felsökning som kan vara värd att göra?

Annars, kan jag köra med direkt matning till D+ sålänge?

Självklart då med något som matar först vid tändning eller med en brytare.
Niva - 05
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Generatorn laddar inte. Laddlampa fungerar och släcks.

Inlägg av rid54 »

Man kan demontera generatorn och ta isär den, så att man kan granska diodplattan och regulatorn. Just att det ändå blir såpass egen spänning att laddlampan slocknar är lite mystiskt, men kan vara kopplat till dåliga/utslitna borstar. Dessa sitter på regulatorn. Det är rätt hopplöst att se något medan generatorn är på plats och det är inte jättemycket jobb att ta bort den. Att köra med ständig direktmatning bör ju funka men man bör kanske säkerställa att det inte blir överladdning (mät batterispänningen med motorn igång efter en stunds körning). Jag skulle nog ändå rekommendera att försöka eliminera grundproblemet så småningom. Det finns ju också elverkstäder som knappt gör annat än att fixa generatorer och startmotorer.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
Faniskogen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 mar 2020 07:27

Re: Generatorn laddar inte. Laddlampa fungerar och släcks.

Inlägg av Faniskogen »

Tack!!
Då ska jag göra så att jag sätter dit en kabel sålänge. Och kanske montera en liten voltmätare så jag kan ha koll.
Har inte denna som bruksbil utan den är en 30-årspresent från min underbara fru med tanken att jag ska ha den för utflykter och just för att lära mig att meka lite :)
Men kanon att möjligheten finns, då jag imorgon ska iväg för att kolla avgasvärdena hos en verkstad i närheten inför kommande besiktning.

Men då ser jag också fram emot att starta projekt rädda generatorn här snart!

Finns det något enkelt rekommenderat ställe i motorutrymmet där jag kan ta ström ifrån som ligger efter tändning?

Jag ska ta och se över kablaget också. Tror att jag hade cirka 15ohm från Polen på generatorn till batteriets +, vilket väl känns högt? Bör det inte vara nära noll?

Ska den lilla plinten D+ ha lågt motstånd till batteriets - när tändningen är av? Tror min hade väldigt högt motstånd när jag mätte.

Kan ju inget om det här. Men mäta lite här och var kan väl aldrig skada iaf :)
Niva - 05
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Generatorn laddar inte. Laddlampa fungerar och släcks.

Inlägg av rid54 »

Mellan generatorns utgång och batteriets pluspol ska det vara en rejäl ledare gärna 10 mm² eller vad man nu monterar i Togliattograd, men resistansen ska hursomhelst vara i princip omätbart låg. Kolla så det inte är nån form av avbrott i terminering (kabelsko) eller anslutning i övrigt till batteri eller generator. Byt ev hela ledaren.

Ingången D+ (den lilla flatstiftkontakten) är ju för begynnelsemagnetiseringen. Den måste ju leda in en viss ström för att få nån verkan, men vilken resistans som man ska kunna mäta vet jag inte. Det är ju lite elektronik "i vägen", nämligen själva regulatorn, i strömbanan till jord. Eftersom det ju verkar funka när du spänningssätter där, så kanske det inte är prio ett att reda ut.

Det finns ju verkstadshandböcker att ta del av (länkar här nånstans på forumet) med kopplingsschemor och allt. Bilens elektriska "basutrustning" finns bra dokumenterat, som generatorn och sådant. Jag vet inte hur du känner för kopplingsschemor, men det är inte alltför komplexa grejer.

Generatorn ger ju växelström (trefas) internt och matar batteriet genom ett gäng rejäla dioder. Det finns också ett knippe mindre dioder som matar regulatorn, när generatorn kommit igång. Dessa kan ha fått en smäll och gått sönder. Det hör till saken att det ibland droppar kylvätska från slangarna runt termostaten rakt på generatorns bakände och det är inte alls bra för elektroniken (diodplattan). Därav att jag rekommenderar att ta loss generatorn och kolla den vid tillfälle.

Rejäl present, förresten! :)
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
Faniskogen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 mar 2020 07:27

Re: Generatorn laddar inte. Laddlampa fungerar och släcks.

Inlägg av Faniskogen »

Ska kika på kablaget, lär ändå isär med allt då den ju ska ut.

Provade att dra en direktmatning med en strömbrytare på, fungerade fint och laddade cirka 39,9V. Även efter en stunds körning och på höga varv låg den stabilt där.

Men sedan stod jag på verkstaden på tomgång och väntade på att deras avgasmätare skulle hoppa igång och då började den ryka, mycket! Så kanske var det inte en så lysande idé av mig ändå, precis som du skrev..

Så nu antar jag att det inte räcker med att byta diodplattan i den? :)
Antar att den är rätt rökt nu, men jag vet inte alls vad det var i den som började ryka såklart.

Körde hem igen utan den aktiverad.
Niva - 05
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Generatorn laddar inte. Laddlampa fungerar och släcks.

Inlägg av rid54 »

Hmmm

39,9 V är rätt dramatiskt mycket mer än vad systemet vill ha. Jag hoppas det kan vara felskrivet och kanske 13,99 V är det som avses? Rykandet kan nog vara dioder som brinner upp - ta isär och kolla! Själva lindningarna är rätt rejält tjock koppartråd och kan hålla för en hel del så ge inte upp hoppet. Koppla loss nån av batteripolerna inför natten!!! Om det hänt nåt dramatiskt i generatorn kan det ligga backström och dra ur batteriet och/eller orsaka mer överhettning när bilen bara står.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
Faniskogen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 mar 2020 07:27

Re: Generatorn laddar inte. Laddlampa fungerar och släcks.

Inlägg av Faniskogen »

rid54 skrev: 27 mar 2020 19:04 Hmmm

39,9 V är rätt dramatiskt mycket mer än vad systemet vill ha. Jag hoppas det kan vara felskrivet och kanske 13,99 V är det som avses? Rykandet kan nog vara dioder som brinner upp - ta isär och kolla! Själva lindningarna är rätt rejält tjock koppartråd och kan hålla för en hel del så ge inte upp hoppet. Koppla loss nån av batteripolerna inför natten!!! Om det hänt nåt dramatiskt i generatorn kan det ligga backström och dra ur batteriet och/eller orsaka mer överhettning när bilen bara står.
Hoppsan, självklart ska det stå 13,9V. Det andra alternativet hade nog inte varit bra..

Då ska jag ta ur den rackaren och kika hur det står till. Måste bara städa ur snickarprylarna i garaget först.
Var inställd på att beställa en ny, men då avvaktar jag tills dess att jag öppnat den.
Jag gör så och kollar så gott jag kan. Kommer säkert att behöva hjälp med att bedöma skicket där med.

Det ska jag göra! Jag har haft något som dragit lite ström så har haft för vana att alltid lyfta av polen.

Inget mer rykande eller luktande på hemvägen iaf.

Stort tack för hjälpen!

Och just det, med elschema som du nämnde tidigare. Ska ta mig en kik på det. I och med mitt problem med lambdasonderna som du också hjälpte mig med satte jag mig in i mitt första elschema. Satt i flera kvällar i timtal innan polletten trillade ned och jag förstod det.
Så nu kan jsg läsa de rätt så bra tycker jag.

Presenten var nog den bästa hon kunde ge, och jag var totalt oförberedd. Nog en av de största överraskningar jag fått. Har skojat om att vi borde skaffa en i flera år, så där tog hon fasta på den idén :)
Annars har vi bara nyare bilar, en - 15 Skoda superb och - 17 e-klass, så riktigt roligt med något att få pilla på själv!
Niva - 05
Användarens profilbild
Faniskogen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 mar 2020 07:27

Re: Generatorn laddar inte. Laddlampa fungerar och släcks.

Inlägg av Faniskogen »

Uppdaterar med att problemet nu är löst med en "ny" begagnad generator från en - 15 niva.
Gamla hade rätt rostiga anslutningar och mätte den till 13,5v när den fortfarande fungerade och laddade, dock uppe vid batterier.
Med "nya" så laddar bilen 14,4v uppe vid batteriet mätt.
Så vet inte om gamla var väldigt slut när den fortfarande fungerade eller om kontakten mellan generator och batteri var dålig. Troligen lite av båda alternativen.

Men nu är jag nöjd! :)

Tack för all hjälp!
Niva - 05
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Generatorn laddar inte. Laddlampa fungerar och släcks.

Inlägg av rid54 »

Skönt att du fick ordning på det! Det kan vara problem med laddströmmens "utflöde" ur generatorn. Regulatorn mäter ju spänningen "före" anslutningen till utgången, så att säga. Om det finns dålig kontakt kommer regulatorn att uppleva "lagom" spänning, trots att det vid batteriet är för lågt, och då styrs laddningen ner på fel info, kan man säga. Om du har generatorn kvar, kan du ju renovera den: ta isär, tvätta, putsa och sätt ihop... :)
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
Faniskogen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 mar 2020 07:27

Re: Generatorn laddar inte. Laddlampa fungerar och släcks.

Inlägg av Faniskogen »

rid54 skrev: 03 apr 2020 09:19 Skönt att du fick ordning på det! Det kan vara problem med laddströmmens "utflöde" ur generatorn. Regulatorn mäter ju spänningen "före" anslutningen till utgången, så att säga. Om det finns dålig kontakt kommer regulatorn att uppleva "lagom" spänning, trots att det vid batteriet är för lågt, och då styrs laddningen ner på fel info, kan man säga. Om du har generatorn kvar, kan du ju renovera den: ta isär, tvätta, putsa och sätt ihop... :)
Aha, så kanske det kan ha varit då.

Precis min tanke, att jag skulle använda den här gamla för att lära mig skruva med dem :)
Niva - 05
Användarens profilbild
Faniskogen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 mar 2020 07:27

Re: Generatorn laddar inte. Laddlampa fungerar och släcks.

Inlägg av Faniskogen »

Satte även in en liten spänningsmätare från biltema permanent i bilen nu så att det går att upptäcka sådant här i tid i framtiden :)
Niva - 05
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Generatorn laddar inte. Laddlampa fungerar och släcks.

Inlägg av niva-2121 »

Jag har, sedan flera år tillbaka, försett en av mina multimetrar med en "ciggtändpropp".
Ifrågavarande multimeter medförs ofta i den hobbybil som brukas för tillfället.
Har även en "spänningsindikator" med lysdioder för ciggtänduttaget, men den anser jag vara för "grov" i visningen.
Medveten om att det råder ett mindre spänningsfall, jämfört med att mäta direkt på batteripolerna.
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Generatorn laddar inte. Laddlampa fungerar och släcks.

Inlägg av rid54 »

niva-2121 skrev: 04 apr 2020 08:40 Jag har, sedan flera år tillbaka, försett en av mina multimetrar med en "ciggtändpropp".
Ifrågavarande multimeter medförs ofta i den hobbybil som brukas för tillfället.
Har även en "spänningsindikator" med lysdioder för ciggtänduttaget, men den anser jag vara för "grov" i visningen.
Medveten om att det råder ett mindre spänningsfall, jämfört med att mäta direkt på batteripolerna.
Jag tror inte att det är nåt att oroa sig för att man tappar spänning. Cigarettändaren sitter ensam på sin säkring och instrumentet drar så lite så det har ingen betydelse att det är en bit kabel till batteriet. Mätning av vilospäning bör ge närmast perfekt resultat. Om man däremot kör fläkt och strålkastare etc etc så kommer ju hela systemet (matningen till säkringsboxarna) att tyngas ner lite och då blir det nog lägre visning än vad batteriet ger egentligen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar