Bromspedal i botten och minimal bromsverkan
Bromspedal i botten och minimal bromsverkan
Verkar som något hänt med bromsarna när nivan stått över vintern. En 88'ans 1600.
Pedalen går att pressa ner i botten. Väl i botten så är det minimal bromsverkan.
Bromsvätska finns i behållaren och den har inte varnat.
Får inte tryck när jag pumpar pedalen heller. Testat att pupmpat och spänt pedalen i botten med en planka och sen luftat ok för ok. Får vätska utan bubblor ur alla.
Vad jag kan läsa mig till så har den självjusterande cylindrar bak så där ska man inte behöva pilla något?
Har läst de trådar på forumet med liknande problem men vet inte om jag blev så mycket klokare. Vet inte riktigt hur jag ska felsöka detta och vart jag ska börja.
Pedalen går att pressa ner i botten. Väl i botten så är det minimal bromsverkan.
Bromsvätska finns i behållaren och den har inte varnat.
Får inte tryck när jag pumpar pedalen heller. Testat att pupmpat och spänt pedalen i botten med en planka och sen luftat ok för ok. Får vätska utan bubblor ur alla.
Vad jag kan läsa mig till så har den självjusterande cylindrar bak så där ska man inte behöva pilla något?
Har läst de trådar på forumet med liknande problem men vet inte om jag blev så mycket klokare. Vet inte riktigt hur jag ska felsöka detta och vart jag ska börja.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Bromspedal i botten och minimal bromsverkan
Jag tycker det verkar som en trasig huvudcylinder, hade börjat med att riva isär den och kollat.
Re: Bromspedal i botten och minimal bromsverkan
Kanon! Tack. Jag börjar där så får vi se. Läste om någon (http://ladanivaza.co.za/index.php?topic=109.0) som pressade igenom ny bromsvätska och fick fart på den. Men börjar med att ta isär den så får vi se.
finns det någon mer lättöverkomlig cylinder som passar en 88ans 1600 än original? Tänker att det vore smutt att få tag på en snabbt i swe. Annars får man la köpa på ladapower eller liknande.
Tackar
finns det någon mer lättöverkomlig cylinder som passar en 88ans 1600 än original? Tänker att det vore smutt att få tag på en snabbt i swe. Annars får man la köpa på ladapower eller liknande.
Tackar
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Bromspedal i botten och minimal bromsverkan
Hur fasen får man bort de två platnipplarna på cylindern utan att paja något. Verkatadsmanualen säger att de ska bort men den säger inget om de låsbrickor som håller de på plats. Modellen med massa flänsar som pressats i så kommer inte riktigt åt att bända loss de. =(
När jag tog bort stora pluggen i nosen så fick jag bara ut två fjädrar och vill inte använda en massa våld på denna pjäs.
När jag tog bort stora pluggen i nosen så fick jag bara ut två fjädrar och vill inte använda en massa våld på denna pjäs.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Bromspedal i botten och minimal bromsverkan
Kan du fixa bilder så underlättar det, har inte skruvat med det på niva ännu, men andra maskiner och bilar.
Re: Bromspedal i botten och minimal bromsverkan
Oh. De behövde inte bort. Lite tryck på bakre kolven så lossade allt. lite för snabbt och med en liten fjöderexplosion till följd.
Har någon bilder på i vilken ordning allt ska sitta i den samt åt vilket håll kolvarna är vridna i cylindern. Sprängskissen jag har är inte superklockren.
De första två fjädrarna med fjäderkopp har jag koll på, de kom ut såhär.
Men sen blir det lurigt. Vill tro att det är såhär? Stor bricka mot kolven, fjäderkopp, fjäder.
Sen förmodligen långa fjödern mot baken på främre kolven och lilla fjödern över den. Inga bricker mot/över bakre kolven.
Hela klabbet skulle då se ut enligt:
Svårt att se om det är skador i cylinder eller om det bara är smuts som sitter lite hårt.
Inga packningar ser tokslut ut. Har en som har en liten "dent" i sig så den är lite lite deformerad. Kanske tillräckligt för att det ska bli dåligt? Ska fixa en bild på det osså.
Har någon bilder på i vilken ordning allt ska sitta i den samt åt vilket håll kolvarna är vridna i cylindern. Sprängskissen jag har är inte superklockren.
De första två fjädrarna med fjäderkopp har jag koll på, de kom ut såhär.
Men sen blir det lurigt. Vill tro att det är såhär? Stor bricka mot kolven, fjäderkopp, fjäder.
Sen förmodligen långa fjödern mot baken på främre kolven och lilla fjödern över den. Inga bricker mot/över bakre kolven.
Hela klabbet skulle då se ut enligt:
Svårt att se om det är skador i cylinder eller om det bara är smuts som sitter lite hårt.
Inga packningar ser tokslut ut. Har en som har en liten "dent" i sig så den är lite lite deformerad. Kanske tillräckligt för att det ska bli dåligt? Ska fixa en bild på det osså.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Bromspedal i botten och minimal bromsverkan
Enda uppenbara jag ser på packningarna är detta, kanske tillräckligt för att tappa bromsverkan?
Sen är frågan hur kolvarna ska vara roterade. Lilla skåran upp (ser ut som det på sprängskissen?)
Eller långa skåran upp...?
Sen är frågan hur kolvarna ska vara roterade. Lilla skåran upp (ser ut som det på sprängskissen?)
Eller långa skåran upp...?
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Bromspedal i botten och minimal bromsverkan
Flyttade o-ringen med ett litet märke från främre kolven till bakre kolven. Sen satte jag ihop enligt mina tidigare bilder. Bytte bromsvätska och luftade. And it works! Typ. Ibland tappar den trycket men man kan pumpa upp det rätt lätt. Ska beställa en ny cylinder, slangar och behållare och byta.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Bromspedal i botten och minimal bromsverkan
Förtydligande om ngn annan snokar här och har samma fundering. Satte långa spåret på kolven neråt då det efter lite grubbel var det enda som, just då, makeade mekaniskt sense. Antar att bultarna i botten då utgör stopp för kolvarna i dessa spår.
Senast redigerad av NEO den 04 jul 2021 21:59, redigerad totalt 1 gånger.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Bromspedal i botten och minimal bromsverkan
Bra med uppföljning, jag hade bytt minst tätningar och honat cylindern om det hade varit min bil. Med tanke på reservdelspriser till nivan så hade det antagligen blivit komplett ny som du gör nu
Re: Bromspedal i botten och minimal bromsverkan
Lite uppdatering.
Bytte huvudbromscylinder och tyckte att jag fick ordning på det rätt bra efter en jäkla massa luftande. Men sen när den stått ett par veckor så var det samma igen. Började riva i det och misstänkte att den drog tjuvluft. Drog alla slangklämmor lite till och bytte även slangen till bromsservon som var trasig på några ställen. När jag efter detta skulle lufta allt igen såg jag att det läckte på bromsok förarsida fram. Verkar som om OTTO protesterade över de nya nipplarna jag satt dit då de inte var lika rostiga som de gamla och således hade han av sig självt gängat upp en av de (...eller så hade jag inte dragit ordentligt ). Men efter den luftningen och att ha dragit nipplarna ordentligt så har bromsarna varit helt ok.
Bytte huvudbromscylinder och tyckte att jag fick ordning på det rätt bra efter en jäkla massa luftande. Men sen när den stått ett par veckor så var det samma igen. Började riva i det och misstänkte att den drog tjuvluft. Drog alla slangklämmor lite till och bytte även slangen till bromsservon som var trasig på några ställen. När jag efter detta skulle lufta allt igen såg jag att det läckte på bromsok förarsida fram. Verkar som om OTTO protesterade över de nya nipplarna jag satt dit då de inte var lika rostiga som de gamla och således hade han av sig självt gängat upp en av de (...eller så hade jag inte dragit ordentligt ). Men efter den luftningen och att ha dragit nipplarna ordentligt så har bromsarna varit helt ok.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.