Blå skrotus

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Blå skrotus

Inlägg av dea »

Skoj att läsa om dina bravader och skönt att bilen rullar på vettigt för dig.
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Blå skrotus

Inlägg av jag »

Det har visst slutat funka skriva inlägg när jag använder mobilen så har dröjt lite fram till nu då jag sitter vid en data.

Det som hänt sedan senast är byte av kopplingscylindrarna vilket tog några timmar bara, allt satt så väldigt lättåtkomligt. Bilen besiktigades i december UA vilket gjorde mig förvånad men så klart tacksam.

Använder ju denna som daglig bil till/från jobb, förskola, långåkning, redskap osv. Fortfarande mycket nöjd. Enda tillfällena då jag känner att det är på smärtgränsen är +3h på motorväg. Inget kul faktiskt. Så länge man håller sig under 95km/h och slipper använda femte växeln är allt frid och fröjd. Brukar ta rygg på lastbil eller bil med släp för att hålla mig inom de bekvämare hastigheterna.

Har också fått använda bilen som redskap i skogen, där den även där imponerar på mig! Har tillochmed kört med släp i skogen och var bara nästan nära att fastna en gång. I övrigt tuffar den på. Brukar skoja och säga att den blir mer komfortabel desto ojämnare underlaget är.

Mycket till projekt är den ju inte, vilket varit väldigt skönt! Lite småfix här och där, bytt vätskor ett par gånger. Men har nu kört 500 mil sedan september utan några problem.

Går i smådrömmar att köpa elektronisk diffspärr i bak, lite grövre däck och ett bättre spakblock men har ju inte haft behov av något av det där, så känns liksom onödigt att slänga tusenlappar på något som inte behövs, bara för att det är lite kul. Då sparar jag nog hellre slantarna till en framtida bukhanka istället.

De enda egentligt allvarliga funderingarna jag går i är att förstärka sparklådorna med fyrkantsprofil som jag sett någon göra (kanske i detta forum). Har hänt någon gång att jag åkt ned i ett hål med ena framhjulet och blev då något nervös. Hände inget speciellt, men ändå! En hasplåt till fördelningslåda/vxl vore inte helt fel det heller.

Lång uppdatering, men så blir det väl när jag inte fått dela med mig på länge :-)

God fortsättning!
Senast redigerad av jag den 03 jan 2022 12:00, redigerad totalt 1 gånger.
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Blå skrotus

Inlägg av jag »

några bilder från något tillfälle på Yxlan

Bild

Bild

Bild
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Blå skrotus

Inlägg av Larsson »

jag skrev: 03 jan 2022 10:58 Det har visst slutat funka skriva inlägg när jag använder mobilen så har dröjt lite fram till nu då jag sitter vid en data........
Loopia (där forumet ligger) uppdaterade lite grejer på sina servers för ett tag sedan och då slutade vårt forum att fungera.

Jag har haft fullt upp med privata saker så jag har inte riktigt haft tid/ork att sätta mig in i vad som behövde göras för att få igång det igen. Men nu är forumet uppdaterat till senaste versionen och ska funka igen!

;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Blå skrotus

Inlägg av SA4AQS »

Kul och höra att det händer lite grejer :)
Tyvärr så fungerar inte bilderna.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Blå skrotus

Inlägg av dea »

Skoj att bilen funkat vettigt, ang kopplings cylindrarna så håller jag med om att det var ganska enkelt jobb att byta, gjorde det på min när huvudcylinderns fjäder gav upp.

Jag får inte heller bilderna till att fungera :(
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Blå skrotus

Inlägg av jag »

Ja, nu funkar det i mobilen igen. Hurra! :-D

Jag vet inte vad jag gör för fel (eller hur jag ska göra rätt) för att få bilderna att synas.. data är inte min starkaste sida som tidigare sagts och kanske inte heller tålamodet. Jag kommer dock lösa det sinom tid, jag lovar! :lol: :lol:

Kanske länkar något Youtube-klipp helt enkelt lite i framtiden.
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Blå skrotus

Inlägg av niva-2121 »

jag skrev: 03 jan 2022 12:00 några bilder från något tillfälle på Yxlan

Bild

Bild

Bild
Jag kan tyvärr inte få fram några bilder. :cry:
Forumsponsor
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Blå skrotus

Inlägg av jag »

Jag ber om ursäkt för att bilderna inte funkar. Fattar inte hur jag ska göra riktigt..

Så här får ni en video istället :D

Hoppas att det funkar!

https://youtu.be/FU5nASPKcpc

Länken ser lite konstig ut men är direkt till youtube.
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Blå skrotus

Inlägg av dea »

Trevlig film :D
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Blå skrotus

Inlägg av niva-2121 »

Instämmer, trevlig film. :D
Forumsponsor
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Blå skrotus

Inlägg av jag »

Kul att ni tyckte den var trevlig!!

Bytte kylarslangar i torsdags då det droppat lite nära generatorn som kan leda till ytterligare fel.

Var sen ute i skogen i helgen och hade svårt att komma över en brant puckel på typ tre meter så försökte ryssmangla den med diffspärr och höga varv med stötig högerfot.

Märkte att jag då förlorat styrservo och stannade för att kika och mycket riktigt hade snodden gett upp andan och låg på hasplåten. ”Jaja” tänkte jag, ”där kan den ju ligga” och körde vidare. Efter att tatt mig över ett par diken började det smälla nå fasligt så stannade så kvickt jag kunde och där hade den döda remmen på nå vis lurats upp och trasslat in sig i remskivan och slagit runt. Kylaren något fulare än innan och läckage från ena nya slangen.. :lol:

Lär av mina misstag!! Låt inte skräp ligga kvar i motorutrymmet, även om det ”bara” ligger på hasplåten! :lol: :lol:

Nu hade jag lyckligtvis remmar, kylvätska och de gamla slangarna samt verktyg i bagaget så det var ju fort löst och kunde både åka vidare och sedan ta mig hem idag med dottern!
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Blå skrotus

Inlägg av dea »

Det är ju så lätt att vara efterklok ;) men bra att du hade grejor med och fick ihop den igen :D
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Blå skrotus

Inlägg av jag »

Bild

Igår trillade backspegeln av.. men vad gör man inte när det är dags för terrängåkning imorgon? :lol:
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Blå skrotus

Inlägg av dea »

Jo alla sätt är ju bra, bara det funkar :D
Skriv svar