ELFEL? Bromsvätskenivå-lampan lyser rött och elakt

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

ELFEL? Bromsvätskenivå-lampan lyser rött och elakt

Inlägg av NEO »

Halloj

Har fått lite problem med bromsvätskenivålampan som lyser aggresivt rött. Det hela tror jag började efter att jag körde lite för hastigt i ett gupp och spolarburken på förarsidan hoppade loss. Så det ligger nära till hands att tro att det kan ha slitet till i någon kabel till denna anordning. Men jag hittar fasen inget. Nivån i behållaren är ok och när jag duttar på pinnen på locket till behållaren blinkar lampan inte.

I bruksanvisningen står det att denna lampa även varnar för för kort, eller om det var för lång, bromspedalsväg? Så det måste sitta en givare nere vid fötterna då också antar jag?

Jag har inte mätt upp något ännu utan tänkte jag skulle prova med att posta en tråd här för att se om någon rotat i detta tidigare. :roll:

Det är en 88ans Niva.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: ELFEL? Bromsvätskenivå-lampan lyser rött och elakt

Inlägg av ahlberg »

Finns ingen givare på pedalen mer är till bromsljuset, så den teorin behöver du inte lägga energi på. Om du testar att lossa en av kablarna på bromsvätskelocket skall lampan definitivt slocka - annars är det kortis/överledning nånstans i elsystemet. Om du kan "dutta" på flottören så borde kretsen vara bruten och lampan släckt. Lite skumt.

Förresten, vi pratar om rätt lampa, stora röda brevid diffspärren? Bara för att vara säker?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: ELFEL? Bromsvätskenivå-lampan lyser rött och elakt

Inlägg av NEO »

Tjena ahlberg. :)

Japp den stora röda brevid diffspärrslampan. Den lyser även om jag rycker en eller båda kablarna på locket till bromsvätskebehållaren.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: ELFEL? Bromsvätskenivå-lampan lyser rött och elakt

Inlägg av NEO »

Tjaba

Verkar som om boven är ett relä som någon gång kopplats in för extraljusen. Den som har gjort det har kopplat på sig på jorden och matningen till locket på bromsvätskebehållaren. Har inte riktigt wrappat mitt huvud kring hur det fungerar om och det är relät som är trasigt eller något på vägen. Extraljusen är inte inkopplade så kanske är lösningen att bara rycka relät för stunden. Jag bara antar att det är till extraljusen då sökningen på Bosch-numret (0332014125) indikerar att det är ett ljusrelä.

http://www.irry.com/neo/bilder/temp/lad ... CT0163.jpg
http://www.irry.com/neo/bilder/temp/lad ... CT0164.jpg
http://www.irry.com/neo/bilder/temp/lad ... CT0165.jpg

Rycker jag matningen jag håller i på bild 164 slocknar varningslampan och jag kan dutta på pinnen på locket och få lampan att lysa.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: ELFEL? Bromsvätskenivå-lampan lyser rött och elakt

Inlägg av NEO »

Hmm... Relät hade då rakt inget med extraljuset att göra utan det är en kontakt nere vid bromspedalen som är kopplat till relät. Enda jag behövde göra var att dra ut pinnen som hade fastnat i nertryckt läge. Förstår inte vad den är till för då den aldrig kommer i kontakt med bromspedalen, så den kan omöjligtvis varna för för lång bromsväg eller liknande. Enda varningen den kan ge är "för stora fötter" eller liknande. Är detta någon standardpryl som blivit utbytt? Det står ju om den i instruktionsboken (att den röda lampan varnar för något med bromspedales läge...) men kabeldragningen ser allt annat än standard ut...?

http://www.irry.com/neo/bilder/temp/lad ... CT0167.jpg
http://www.irry.com/neo/bilder/temp/lad ... CT0168.jpg

Om det nu är flera som har denna lilla kontakt, ska den automatiskt gå tillbaka ill ursprungsläget när pinnen tryckts ner. Om det sitter någon fjäder i kontakten som skjuter ut pinnen igen? Min fastnar i nedtrycktläge, nästan med en snäpp-känsla.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: ELFEL? Bromsvätskenivå-lampan lyser rött och elakt

Inlägg av ahlberg »

Vad det än är - så är det inte standard! Funkar ditt bromsljus utan den där mojängen?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: ELFEL? Bromsvätskenivå-lampan lyser rött och elakt

Inlägg av ahlberg »

Reläet som sitter där - är det kopplat med brytaren vid pedalerna?

Vilka anslutningar kan du identifiera?

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: ELFEL? Bromsvätskenivå-lampan lyser rött och elakt

Inlägg av NEO »

Då ska vi siiii:

http://www.irry.com/neo/bilder/temp/lad ... CT0170.jpg
http://www.irry.com/neo/bilder/temp/lad ... CT0171.jpg

87, svart, går till jord på bromsvätskebehållaren
85, blå, går till kontakten vid bromspellen
80 & 86, röd, går till matning på bromsvätskebehållaren

Bromsljuset fungerar utan denna kontakt inkopplad. Finns som sagt inte en sportis att man kan få bromspellen att komma åt kontakten. Den sitter fel i sidleds samt alldeles för långt ner. Spontant känns det som om den ska varna om man trampar bromspellen i botten, men då borde den sitta direkt under bromspedalen och inte med en offset sidledes. :roll:
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: ELFEL? Bromsvätskenivå-lampan lyser rött och elakt

Inlägg av ahlberg »

Mitt råd: Remove foreign objects. Återställ till Lada orginal enligt dokumentation . Sätter en liten öl på att du inte kommer att sakna funktionen... (vilken funktion det nu vara månde...)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
hunter
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 jun 2009 07:43
Ort: Gäddede och Sundsvall

Re: ELFEL? Bromsvätskenivå-lampan lyser rött och elakt

Inlägg av hunter »

Den pinne du talar om är en kontakt som påverkas om bromspedalen nästan går i botten och tänder varningslampan,kontakten återställes manuellt.
Niva 89
Väck den Lada som sover
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: ELFEL? Bromsvätskenivå-lampan lyser rött och elakt

Inlägg av ahlberg »

Man lär sig något nytt varje dag... Ber om överseende med felaktig info tidigare :oops: Hur länge fanns den monterad? På -94 sitter ingen i alla fall...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
hunter
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 jun 2009 07:43
Ort: Gäddede och Sundsvall

Re: ELFEL? Bromsvätskenivå-lampan lyser rött och elakt

Inlägg av hunter »

Har ingen aning hur länge den funnits där men fyller en viss funktion,men på neos bil verkar den vara felplaserad. ;)
Niva 89
Väck den Lada som sover
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: ELFEL? Bromsvätskenivå-lampan lyser rött och elakt

Inlägg av NEO »

hunter skrev:Har ingen aning hur länge den funnits där men fyller en viss funktion,men på neos bil verkar den vara felplaserad. ;)
HAhaha! Ja det kan man nog lugnt påstå. =) Eller så har bromspedalen vridit sig. :lol: Nu när man vet hur den funkar, och att den funkar, så får den la sitta kvar. =)

Tack för all hjälp. =)
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
hunter
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 jun 2009 07:43
Ort: Gäddede och Sundsvall

Re: ELFEL? Bromsvätskenivå-lampan lyser rött och elakt

Inlägg av hunter »

Kollade hur det såg ut på min bromspedal och där sitter ett litet typ vinkeljärn fastskruvat, så pedalen kan passera utan att påverka kontakten.
Det är det lilla järnbiten som påverkar kontakten. Förmodligen saknar du denna detalj. :)
Niva 89
Väck den Lada som sover
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: ELFEL? Bromsvätskenivå-lampan lyser rött och elakt

Inlägg av NEO »

hunter skrev:Kollade hur det såg ut på min bromspedal och där sitter ett litet typ vinkeljärn fastskruvat, så pedalen kan passera utan att påverka kontakten.
Det är det lilla järnbiten som påverkar kontakten. Förmodligen saknar du denna detalj. :)
Aaaah! Ja det förklarar ju en del. Det kan ju ha gått av. Ska krypa lite på golvet och se om jag hittar det. Du har ingen bild på hur det ser ut? =)
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
Skriv svar