Hur är Niva egentligen?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Dejan P
Inlägg: 67
Blev medlem: 08 sep 2009 20:37
Ort: I södra hälsingland

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av Dejan P »

Hur är Niva egentligen?
Det enda dumma NIvaköp jag gjort var att INTE köpte en 1990. I stället köpte jag en Suzuki Samuraj som kördes till 2005 då jag äntligen köpte en sprojjlans Niva. Under de 15 åren imellan avverkades andra 4WD-bilar varav bara en Land Rover fått fortsatt förtroende.
Om jag summerar problemen med Nivan först:
Jag är inte helt kontant med försäljaren. Framför allt för att deras försök till svensk manual antigen varit helt bortåt väggarna fel eller (senare) väldigt bristfällig. Sen blev jag inte så imponerad över att jag kört bilen utan att den eftermonterade dragkroken INTE var reggad samt att den var av sämre kvallité än jag antog. Det var inte så kul att stå för omreggning när man trodde att det var gjort. I efterhand är skuldbördan svår att utreda. Men det är inte Lada Nivas fel.
Men fel finns/fanns det:
Parkeringsbromsen var feljusterad vid leverans.
Fläktluften luktade pyton av något isoleringsmaterial (kabel eller motorlindning?). Förslagsvis sätter man på fläkten och en batteriladdare och kör något halvdygn när bilen är ny.
Tutan levde sitt eget liv. KAN ha varit ett resultat av klantig verkstad när bilen extrautrustades.
Spolarvätskebehållaren sprack tidigt. KAN ha varit ett resultat av klantig verkstad när bilen extrautrustades. Sedan, när den bytts, sprack locket. Dålig kvallité.
Tändstiften var omaka. Kanske någon i Estland passade på där bilen "genomgått en noggran leveranskontroll".
Dito vindrutetorkare. Dito orsak.
Yttre backspeglarna lever sitt eget liv i farter över 70.
Höger framstol rasade ihop. Enkelt att fixa för mekan/frugan eftersom stolen helt enkelt inte fått bultarna ordentligt dragna. Odragna bultar fanns på fler ställen....
Växellådsoljan var på tok för trög i kyla. Men det är tydligen helt enligt tillverkarens ordination. Man får antigen köra med lågväxel någon halvkilometer och värma upp oljorna eller så byter man. Det gjorde meken/frugan.
Förra året gick packboxen till bakre diffklump. En smal sak för samma mek/fru. Vid byte av bromsvätska var ena "ventilen" "mjuk" och drogs sönder. Av någon outgrundlig anledning, typ religiöst under, hade OK en som passade exakt.
I fredax sa bromsvätskebehållaren upp sej. Samma usla plastkvalitta som i spolarvätskebehållaren. Den har ännu inte blivit bytt.
Jämfört med mer än dubbelt så dyra Land Rover så har problemen varit billiga och bagatellartade.
Men vad har jag fått:
1 En bil som frugan/meken snott av mej.
2 En bil som tålt att övningsköra ett antal ungar i. Den tydliga växellådan med distinkta lägen och ett självinstruerande motorljud är BRA för nybörjaren. Kopplingen är inte allt för lätt att använda vilket befrämjar en bra teknik. Sikten är BÄTTRE än i småbilar som SAAB och Volvo. Bilen placeras därför lätt i parkeringsfickor och trånga lägen. Skulle olyckan vara framme så gör priset att en buckla hit eller dit bara är att anse som en blessyr i strid och något att skryta med. En toppenbil att börja köra alltså.
3 En bra plogbil.
4 En bra vinterbil med lika bra väghållning som de andra 4WD-bilarna. Djupsnö är inget hinder.
5 Fyrhjulsdriften, hjulupphängningen och drivlinan är bättre eller jämförbar med flertalet andra bilar.
6 Värmen är exemplarisk.
7 En bra dragbil. (Lågväxeln är guld.)
8 I fläktläge 2 kan man sitta tyst och slipper prata. Å andra sidan räcker farvinden i de flesta fall för att hålla rutorna imfria.
9 En bil som inte bjuder på större svårigheter att serva själv.
10 Har man det minsta behov av en terrängbil så är Nivan ett bättre val än de flesta bilar. (Längden och markfrigången gör att man kommer fram bättre än bilar som är längre vid lika eller större markfrigång. Lågväxeln gör att Nivan utkonkurerar allt som inte har lågväxel.)

För mej är sittkomforten bra och jag tål att följa med meken/frugan, som snott bilen, på längre körningar. Jag känner mej trygg när jag övningskör med ungarna. Att man ges glada tillrop och avundsjuka blickar får man stå ut med.
Dejan P
Dejan P
Inlägg: 67
Blev medlem: 08 sep 2009 20:37
Ort: I södra hälsingland

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av Dejan P »

Jo, mellangrabben vill att det ska stå att "folk över 1 å 80 slår skallen i taket vid all terrängkörning och viss annan körning om de sitter i bak".
Kom på en annan bra sak: Man varnas väldigt tidigt för låg bränslenivå.
Dejan P
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av Markus Almroth »

Och bränslenivån är låg redan vid full tank.

/M
NivaMatti
Inlägg: 109
Blev medlem: 24 jan 2009 17:54
Ort: Örnsköldsvik

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av NivaMatti »

Jag köpte min ny -07 och är riktigt nöjd. Det där med sätet känner jag igen, hann dock dra de lösa muttrarna innan det ramlade isär.
Vid 250-mils servicen bytte min handlare motorolja, växellådsolja, fördelningslådans olja, fram+bak samt bromsvätskan. Fick en helt ny bil efter det. Jag fick betala oljorna men jobbet stod de för. I dag var det -18 men växlarna ramlade lätt på plats. De gick även igenom bilen och efterdrog alla bultar och förband.
Packboxarna började läka vid utgående axlar förd.låda men det byttes på garanti. Det hände vid ca: 2000 mil.
För övrigt tycker jag ryskan har knotat på riktigt hyfsat, har i dag gått 3000 mil så det är servicedags igen.
Jo det var en sak till: I lågväxelspakens säte samt diffspakens säte finns ett fjäderstål för att dämpa vibrationerna. Dessa två är båda bytta då fjädrarna gått av med ett dj....a vibrationsljud som följd. Dom var inte så dyra, tror Klas-Erik hos Nordic Carpart tog 30-40 kr stycket.
Mvh,

Matti

Subaru Impreza 2.0GX -02
Subaru Legacy 2.0GL -01

You can go fast.... I can go everywhere!
Dejan P
Inlägg: 67
Blev medlem: 08 sep 2009 20:37
Ort: I södra hälsingland

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av Dejan P »

Jag ser att jag var inne på denna tråd i november 2009. Det kan vara idé att summera vad som hänt sedan dess.
Nästan ingenting. Mest märkbart är:
Någon har hackat ett märke i taket.
Bilen har körts med cykelhållare och framdäcket har gnussat bort lacken så att en vit färg kommit fram. Mysko.
Följande har bytts av meken/frugan:
bromsvätskebehållare
bakre ljuddämpare
spjällägesgivare
kopplingscylinder. Ett helt onödigt fel. Den lilla damask som ska skydda kolvstången var sprucken. Bös och vatten trängde in och orsakade rost. Återigen ett fel pga usel plast/gummikvalitet.
Smörj lämpligen in den med vaselin och dra på en fingertopp från en diskhandske så slipper man nog detta.
2012 laddades inte batteriet. Bytte batteri, laddregulator och rem utan egentlig undersökning. Gjorde rent generatorns anslutningar och kabelskorna. Felet var troligen endast oxid vid kabelskorna.
bytte återigen spjällägesgivaren
bytte diverse plastdetaljer, bla fönstervev och diverse lock.
Olja stift mm har bytts löpande.
Innan någon ropar att detta var väldigt få fel och att plast/gummi orsakar det mesta av felen ska tilläggas:
Bilen har idag körts mindre än 4.400 mil.
Det där med att byta spjällägesgivare har skett endast som ren chansning.
Första gången för att motorn kunde rusa i tomgång. Andra gången för att motorn kunde gå lite ojämnt.
Just nu har den sådana där småryck för sej igen. Om bränslefiltret är igensatt så kan det orsaka en del mysko fel. Det filtret har inte blivit bytt. Pinsamt nog så hittar vi det inte.
Ändring/tillägg dagen efter att ovanstående skrevs:
Glömde skriva att frigörningen av huvlåset fastnade. För tillfället är hela konkarongen bortmonterat. Huven ligger still när man kör.

Misstänker att bränslefiltret är det som det står "Filter" på med kyrilliska och är belägen under reservhjulet och förskruvat till stålrör. Det ser inte ut som i verkstadsboken där filtret ska sitta nära bränsleledningen till bränslepumpen. Men detta kan vara ett exempel på att man ska följa vad som står i Tsar Peter den Stores fälttjänstreglemente:
"Soldat ska inte förhålla sej till reglementet som den blinde till väggen."


Dejan P
CX-T2
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 okt 2009 15:02

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av CX-T2 »

Då gör jag ett av världshistoriens kraftigste trådlyft, men nu är Niva köpt. Det tog 11.5 år. Men man måste tänka igenom stora beslut ordentligt. Har ju varit förlovad 25 år....

En 2131 långniva, Tysklandsimport, årsmodell 2018. Har inte fått den än, men den är på G! Så ni som skrev svar i tråden, ni har varit lite påverkande i beslutet!
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av dea »

Grattis :D Det var skoj att läsa ditt inlägg, sen kollade jag igenom tråden från början. Man ska inte stressa fram beslut för bilköp :lol:
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av swelada »

CX-T2 skrev: 05 mar 2021 17:45 Då gör jag ett av världshistoriens kraftigste trådlyft, men nu är Niva köpt. Det tog 11.5 år. Men man måste tänka igenom stora beslut ordentligt. Har ju varit förlovad 25 år....

En 2131 långniva, Tysklandsimport, årsmodell 2018. Har inte fått den än, men den är på G! Så ni som skrev svar i tråden, ni har varit lite påverkande i beslutet!
Grattis!! Bra med betänketid så man inte gör något förhastat ;)

Har du importerat den själv?
CX-T2
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 okt 2009 15:02

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av CX-T2 »

Jag importerar genom importbil.se.

Känns för mig lite sådär att köpa bil på egen hand utomlands. Visst, jag kunde ju läst på i några veckor innan jag fått koll på läget. Är inte kung på Tyska, även om jag läst eländet. Ryser vid tanken att läsa tyska juridiska köpeavtal utan stöd :shock:
Dessutom, att resa till Tyskland från Västernorrland under pågående pandemi, är för mig otänkbart.
Sedan är det samma visa med vad som gäller i Sverige. Läsa på regelverk och sedan ska besiktningar göras också.

Så jag köpte jobbet. Och jag är so far, rätt nöjd med det. 8-)

Det vart ju lite så här att jag började titta efter Niva och upptäckte att det var mer eller mindre soprent på marknaden. Då Googlade jag runt och fick klart för mig att marknaden hade dött med avgaskrav och bonus malus.
Så då tänkte jag, det är nu eller aldrig. I alla fall om man vill ha en fräsch, med gamla stuket och med gamla motorn, för jag tror inte att de kommer igen (har gärna fel). I och med detta vart det fart med det här!
Skriv svar