Sida 1 av 1

Gammal/ny bromscylinder-styrsnäcka

Postat: 28 aug 2011 16:40
av ahlberg
1995 kom den större bromservon och en fransk styrsnäcka. Mer lättbromsad och mer lättstyrd.

Jag jämförde antal rattvarv mellan ytterlägena och fick ganska exakt 3 varv på den gamla och ungefär 4,4 varv på den nyare. Det märks faktiskt.

Vad jag kan se är alla delar kompatibla, dvs man kan byta kors och tvärs.

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Gammal/ny bromscylinder-styrsnäcka

Postat: 27 dec 2011 00:05
av Nivanörden
Hmm, Ahlberg du råkar inte minnas artikelnumret på den franska styrsnäckan? Eller har en tillgänglig o kan läsa på... Jag är sugen på o växla om styrningen, latmasken börjar ta över mina armar... :mrgreen:

Re: Gammal/ny bromscylinder-styrsnäcka

Postat: 27 dec 2011 09:21
av ahlberg
Inte så här på raken, men jag skall kolla. Du känner i alla fall igen den på "kylflänsarna" på locket..

Den heter GEMMER FRANCE 54.01.117 eller möjligen 54.01.FT7. Slarvig gjutning gör det svårläst..'

http://translate.google.se/translate?hl ... md%3Dimvns

Efter lite mer googling - tydligen tillverkas inte den franska "lättstyrda" styrnäckan längre. Bara ryska grejor var man än ser. Men, att döma av brassarnas diskussioner är den eftertraktad i offroadsvängen.

Re: Gammal/ny bromscylinder-styrsnäcka

Postat: 27 dec 2011 17:57
av Nivanörden
Tack för infon!

Jag förstod nästan att den inte tillverkas längre.. Kikade runt hos Ladahandlarna på Tyska E-bay, men det var bara den ryska modellen.

Det finns en fransk styrsnäcka väldigt nära, men ändå utom räckhåll. Undra om farsgubben märker om jag lånar hans bil o byter styrsnäcka dock!? :mrgreen:

Finns ju dock möjligheten att kompensera genom att ändra utväxlingen på annat sätt. En innittahelsike stor ratt kompenserar ju helt ok.. :D