Sida 1 av 1
Gammal/ny bromscylinder-styrsnäcka
Postat: 28 aug 2011 16:40
av ahlberg
1995 kom den större bromservon och en fransk styrsnäcka. Mer lättbromsad och mer lättstyrd.
Jag jämförde antal rattvarv mellan ytterlägena och fick ganska exakt 3 varv på den gamla och ungefär 4,4 varv på den nyare. Det märks faktiskt.
Vad jag kan se är alla delar kompatibla, dvs man kan byta kors och tvärs.
Re: Gammal/ny bromscylinder-styrsnäcka
Postat: 27 dec 2011 00:05
av Nivanörden
Hmm, Ahlberg du råkar inte minnas artikelnumret på den franska styrsnäckan? Eller har en tillgänglig o kan läsa på... Jag är sugen på o växla om styrningen, latmasken börjar ta över mina armar...
Re: Gammal/ny bromscylinder-styrsnäcka
Postat: 27 dec 2011 09:21
av ahlberg
Inte så här på raken, men jag skall kolla. Du känner i alla fall igen den på "kylflänsarna" på locket..
Den heter GEMMER FRANCE 54.01.117 eller möjligen 54.01.FT7. Slarvig gjutning gör det svårläst..'
http://translate.google.se/translate?hl ... md%3Dimvns
Efter lite mer googling - tydligen tillverkas inte den franska "lättstyrda" styrnäckan längre. Bara ryska grejor var man än ser. Men, att döma av brassarnas diskussioner är den eftertraktad i offroadsvängen.
Re: Gammal/ny bromscylinder-styrsnäcka
Postat: 27 dec 2011 17:57
av Nivanörden
Tack för infon!
Jag förstod nästan att den inte tillverkas längre.. Kikade runt hos Ladahandlarna på Tyska E-bay, men det var bara den ryska modellen.
Det finns en fransk styrsnäcka väldigt nära, men ändå utom räckhåll. Undra om farsgubben märker om jag lånar hans bil o byter styrsnäcka dock!?
Finns ju dock möjligheten att kompensera genom att ändra utväxlingen på annat sätt. En innittahelsike stor ratt kompenserar ju helt ok..