Vi har fått in ett antal "automat reggade" användare som brukar vara gjorda för att skriva in SPAM meddelanden på forumet. Jag har ställt in en högre svårighetsgrad för den visuella bekräftelsen vid registrering av nya användare.
Hoppas det hjälper......
(det är ju sånt här man vill slippa som admin) urk!
Det bästa är tydligen att man ställer in så att "Admin" (jag) måste godkänna alla nya användare innan de får tillgång till forumet.........har ställt in det så från och med...........nu!
Jag tror det är lite för enkel fråga, att spambottarna gissar på räknetal och färger på olika språk ganska tidigt. Jag hade valt något som kräver lite mer kunskap i svenska, som t ex. Vad heter dialekten som pratas i Skåne? "Skånska", eller Vad är Victoria Bernadotte? "Prinsessa", eller Vad heter Kalle Ankas flickvän? "Kajsa" eller så. Det verkar som om de vassaste bottarna faktiskt googlar för att hitta associationer och komma förbi Catpcha. Men, vi kan ju hoppas att det räcker och att du slipper lägga timmar på att städa..
På Sågbacken har inte en enda bot slunkit förbi, trots att svaret på Captcha faktist finns på första sidan på sajten...
Det har blivit väldigt lugnt sen jag ändrade denna inställning, har endast fått 2st mail om att en ny användare registrerat sig och vill in, dessa 2 var dessutom "riktiga" användare.
Hoppas det är OK att kommentera här... Med ett par års "plikttjänst" som nätverksadmin (en dold del av befattningsbeskrivningen...) inser jag att sajtunderhåll inte sköter sig självt, utan kräver en del insatser. Så bra som det funkar här finns det anledning att rosa skötseln av forumet. Tack!
rid54 skrev: ↑01 dec 2018 21:49
Hoppas det är OK att kommentera här... Med ett par års "plikttjänst" som nätverksadmin (en dold del av befattningsbeskrivningen...) inser jag att sajtunderhåll inte sköter sig självt, utan kräver en del insatser. Så bra som det funkar här finns det anledning att rosa skötseln av forumet. Tack!