Olga -97

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
mj89
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 mar 2016 21:07

Olga -97

Inlägg av mj89 »

Köpte denna 97:an för 2 månader sedan, utan att egentligen veta vad som väntade, jag har aldrig skruvat med bilar innan förutom däckbyte :D men jag har länge varit intresserad av att lära mig mer om bilar och föll direkt för Nivorna och det är definitivt den roligaste bilen jag någonsin haft! Inte alls rostig för sin ålder heller tror jag :D

Bild
Bild


Sedan inköp har det inte varit några problem alls förutom lite småbyten och lagningar men det är en del som återstår.
Det som är gjort är:
Bytt bromscylinder
Oljebyte i axlar,diff och växellåda
Byte av bromsvätska

Det som är kvar (än så länge)
Oljebyte motor, oljefilter, bränslefilter och luftfilter (sitter ett 1600 filter på min 1.7 TBI?)
Byta/laga kablar hastighetsgivare (VSS?)
Byta gasfjädrar baklucka
Ny hasplåt
Nya däck (terräng)
Centrera ratt
Byta slavcylinder eller huvudcylinder kopplingen, den tar väldigt långt ner
Byta knutkors om jag listar ut hur man gör

Tackar i efterhand och på förhand för all hjälp jag fått och kommer behöva, hade nog inte kunna ha bilen utan hjälpen här.

/Martin
Saftlasso
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 aug 2015 10:13
Ort: Trollhättan

Re: Olga -97

Inlägg av Saftlasso »

Trevligt med någon på sin hemma ort, vi kanske möts någon gång. ;)

//Lars
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Olga -97

Inlägg av maggan »

Grattis med ny (gammal) bil :D
Ser ut som du har lite lagom att pyssla med, med det är bara kul!
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
mj89
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 mar 2016 21:07

Re: Olga -97

Inlägg av mj89 »

Hej igen!
Idag har jag försökt hitta orsaken till att CE lampan lyser. Har tidigare felsökt med hjälp av gem och fått felkod 24 (hastighetsgivare). Det var glapp i kablar/kontakt så jag gjorde rent och skalade kablar och satte tillbaka. Problemet är att lampan fortfarande lyser när jag slår på tändningen men slocknar när motorn startas för att tändas igen vid höga varv/motorbroms. Jag har försökt felsöka igen men nu blinkar inte CE lampan utan lyser bara när jag försöker gemtricket.....???
Det finns två givare på lådan, jag har attackerat den nedre(och större) utan att bli klokare. Jag har en ny givare på väg så det verkar som om jag får byta ut allt och se ifall det hjälper eller är det någon som har någon mirakelkur?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Olga -97

Inlägg av rid54 »

CE-lampan ska tändas när man slår till tändningen och slockna när motorn startas. Sen ska den förstås helst inte tändas igen....
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Olga -97

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Gillar originalstuket på bilen...

Ska du behålla den så?

Hälsn Jan
mj89
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 mar 2016 21:07

Re: Olga -97

Inlägg av mj89 »

Hej!
Ja tanken är att behålla den såhär, kanske takräcke och nya grövre däck men inget annat planerat.
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Olga -97

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Gillas starkt :-)

Min är original bortsett från frontbåge, sidesteps och evantuellt en reservhjulshållare baktill...

Osh så takräcke...

Hälsn Jan
mj89
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 mar 2016 21:07

Re: Olga -97

Inlägg av mj89 »

Hej
Idag var det äntligen dags för byte av motorolja och diverse filter. Letade även efter ett läckage och upptäckte att slavcylindern var slut så den byttes också,kopplingen blev som ny:D!
Hade köpt ett bränslefilter från Tyskland också men det passade ej, dumt av mig att inte jämföra innan jag beställde..
Snart är bilen redo för långtur:)
mj89
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 mar 2016 21:07

Re: Olga -97

Inlägg av mj89 »

Den trasiga slavcylindern.

Bild
Skriv svar