Äntligen Niva igen (Eller: man borde nog sinnesundersökas!)

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Äntligen Niva igen (Eller: man borde nog sinnesundersökas!)

Inlägg av Grinolle »

Jaha, nu är man med Niva igen. Åkte upp till Hans på Seffel Bil i Filipstad och köpte den svarta Urban av 2016 års modell de haft ett tag. Lurade först på att köpa deras nya vita, men jag tror att detta blev minst lika vettigt, och avgjort billigare. Bilen går utmärkt, och jösses vad mycket bättre ljudisolerad den verkar vara än den 2010 års modell jag hade för några år sedan.

Nu ska jag fundera på hur jag vill utrusta den, det får nog bli lite i taget, och jag planerar inga mekaniska ingrepp, men lite vindavvisare, kanske snorkel och eventuellt bullbar får det nog bli. Sen får jag slita sönder plastkofångarna lite i skogen och köpa riktiga kofångare.

Jag ska försöka få bort de vedervärdiga fejkade kolfiberscoopen på framskärmarna, hur sjutton KAN man!? :lol:

Jag kommer återkomma med lite frågor om rostskydd, men först ska jag njuta lite över frånvaron av åkkomfort, hästkrafter och detaljkvalitet!

Anders Olsson

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Grinolle den 07 jun 2019 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

Re: Äntligen Niva igen (Eller: man borde nog sinnesundersökas!)

Inlägg av Maskirovka »

grattis :lol:
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Äntligen Niva igen (Eller: man borde nog sinnesundersökas!)

Inlägg av Grinolle »

Tackar, tror jag... :lol:
Men jo, det känns för himla roligt.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Äntligen Niva igen (Eller: man borde nog sinnesundersökas!)

Inlägg av dea »

:D Grattis! Jo scoopen var väl ingen höjdare :twisted:
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

Re: Äntligen Niva igen (Eller: man borde nog sinnesundersökas!)

Inlägg av Maskirovka »

som jag ser det så är det dom som köper en ny bil smäckfylld med elektronik som borde ha en större sinnesundersökning :twisted:

funderade på vad scoopen satt, är det dom små utbuktningarna bakom framhjulen?


hm, man kanske skulle köpa en gammal nicva, ta bort allt från karrossen, se till att måla och rostskydda och sedan ta allt från en moderna och stoppa in i den, förutom plastbitar och annat elände :lol:
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Äntligen Niva igen (Eller: man borde nog sinnesundersökas!)

Inlägg av Grinolle »

Ja, scoopen är bölderna på framskärmarna. Om de hade varit svarta så hade jag lättare kunnat stå ut med dem (de hade naturligtvis fortfarande varit totalt meningslösa). Men nu är de i silverfärgad fejkad kolfiber, det är bara så fel i mina ögon.

Men bilen i övrigt är underbar, och jag ska nog få bort scoopen på något sätt.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Äntligen Niva igen (Eller: man borde nog sinnesundersökas!)

Inlägg av ahlberg »

Ja.. Vad skall man säga.. Vissa bilar är beroendeframkallande..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Äntligen Niva igen (Eller: man borde nog sinnesundersökas!)

Inlägg av maggan »

Stort grattis till fin bil.
Gott du ær tilbaka :lol: :lol:
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Äntligen Niva igen (Eller: man borde nog sinnesundersökas!)

Inlägg av Grinolle »

Tack maggan!

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Äntligen Niva igen (Eller: man borde nog sinnesundersökas!)

Inlägg av Grinolle »

Det har inte hänt så mycket förutom ren stajling. Bilen var uppe hos Seffel för några mindre reparationer, påbättrat rostskydd samt service i vintras.

Sen har jag köpt en sån här (levereras nästa söndag): https://www.blocket.se/annons/skaraborg ... 0/89645106

Så nu ska det bli lite lätt overlanding och fricampande för mig och hunn i sommar. Lite småfix först för att få till inredningen i vagnen som jag vill ha det, men sen bär det iväg!

Nån som har erfarenhet av att dra (mindre) skåpsläp med Niva? Gör det stor skillnad på förbrukningen? Jag tänker att i 80km/h lär ju påverkan av det ökade luftmotståndet vara hyfsat liten. J-vlar vad jag längtar att få komma upp till 311:an mellan Tännäs och Särna och Vildmarksvägen!

Tips om liknande "episka" vägavsnitt emmottages med stor tacksamhet!

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Äntligen Niva igen (Eller: man borde nog sinnesundersökas!)

Inlägg av SA4AQS »

Vet inte om min går som den ska, efter att jag satt på taklastkorgen så har jag svårt att komma upp i hastigheter över 100Km/h och så mycket luftmotstånd kan det väl inte bli? :?

Låter som en trevlig resa du ska åka på.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Äntligen Niva igen (Eller: man borde nog sinnesundersökas!)

Inlägg av rid54 »

Jag har dragit både stora och små skåpsläp med Niva. De stora ger tydlig förbrukningsökning, eftersom jag med "stor" menar att profilen är större än Nivans karossprofil = luften håller emot från 60 km/h. Mitt eget släp har ganska låg profil, lägre än bilen, och där märks inte mycket av att det är påhakat. Jag kör enligt hastighetsgränsen för bil och släp, den vagn du länkar till verkar smidig och borde inte ge mycket skillnad upp till 80 km/h.

Edit: Episka vägar är ju kanske lite personligt. Jag hade skäl att köra Sveg-Mora på E45, förbi Noppikoski, den vägen var rätt speciell genom Orsa finnmark, i mitt tycke... Likaså Svennevad-Skogaholm-Mariedamm-Zinkgruvan, det var mest skog och grusväg, lite nostalgi som värmer själen, men kanske inte "episkt" egentligen :)
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Äntligen Niva igen (Eller: man borde nog sinnesundersökas!)

Inlägg av Grinolle »

SA4AQS skrev: 15 jun 2020 17:21 Vet inte om min går som den ska, efter att jag satt på taklastkorgen så har jag svårt att komma upp i hastigheter över 100Km/h och så mycket luftmotstånd kan det väl inte bli? :?

Låter som en trevlig resa du ska åka på.
Hur fort de ska gå med takkorg har jag ingen aning om. Jag försöker hålla mig en bra bit under 100 där det är möjligt, för att dämpa tinnitusen! ;)

Ja, det är en trevlig tur, och jag har gjort den många gånger både med och utan husvagn. Men detta blir första gången i en Niva, och den lilla vagnen är ju dessutom en bra ursäkt för att hålla sig till 70-80km/h, d.v.s. den fart där bilen ändå är som trevligast att köra. Det kanske är det bästa med bilsemester, man har inga tider att passa!

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Äntligen Niva igen (Eller: man borde nog sinnesundersökas!)

Inlägg av Grinolle »

rid54 skrev: 15 jun 2020 18:26 Jag har dragit både stora och små skåpsläp med Niva. De stora ger tydlig förbrukningsökning, eftersom jag med "stor" menar att profilen är större än Nivans karossprofil = luften håller emot från 60 km/h. Mitt eget släp har ganska låg profil, lägre än bilen, och där märks inte mycket av att det är påhakat. Jag kör enligt hastighetsgränsen för bil och släp, den vagn du länkar till verkar smidig och borde inte ge mycket skillnad upp till 80 km/h.

Edit: Episka vägar är ju kanske lite personligt. Jag hade skäl att köra Sveg-Mora på E45, förbi Noppikoski, den vägen var rätt speciell genom Orsa finnmark, i mitt tycke... Likaså Svennevad-Skogaholm-Mariedamm-Zinkgruvan, det var mest skog och grusväg, lite nostalgi som värmer själen, men kanske inte "episkt" egentligen :)
Ja, förbrukningen blir vad den blir, det ska bli skitskoj i alla fall.
45:an brukar jag hålla mig ifrån så mycket som möjligt, eller snarare måste jag ju välja mellan den och 311:an mellan Tännäs och Särna, och då vinner 311:an. Men du har rätt att det är riktigt rart bitvis mellan Sveg och Mora.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Skriv svar