Äntligen Nivaägare

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av niva-2121 »

proxim skrev: 02 aug 2019 19:52 Jo tanken var ju en antenn för vhf/uhf kommunikation. Dock inte riktigt för någon cb frekvens. CB antennen sitter redan på frontbågen 8-)
Det där med takräcket var en bra tanke. Jag får klura på det en stund. Klarar mig utan ett tag och krisar det så finns det ju magnetfötter :)
Taket får sitta kvar. Tack för svaren och tankarna.
Komradio har jag haft sedan närmare 20 år tillbaka på mina 4x4-bilar.
Bäst är att montera fast mitt på taket på en "helplåtsbil".
Men det är också den mest opraktiska placeringen av antennen.
Fastnar lätt i nedhängande trädgrenar och sly, måste demonteras vid montering takräcke, passage garage eller stormarknadsparkeringar med begränsad fri höjd.
Vanligast/kvar blir då att montera fram eller bak.
"Jeep-folket" och "Land Rover-folket" monterar vanligtvis CB-antennerna bak(på reservhjulshållaren).
Militären, som inte begagnar samma frekvenser, kan ha endera eller båda monterade fram eller bak.
Folket på andra sidan jordklotet, och de som gör expeditioner i Afrika och Asien, har vanligtvis CB-antennerna monterade fram.
Jag har nästan uteslutande tillhört de senare och monterat i frontbågen eller medelst stålplåt i springan mellan grill och motorhuv.
Näst bästa placeringen, efter taket, med tanke på planet - kan dock bli lite asymetriskt plan, är placeringen fram - anser jag.

Tyvärr har färre och färre CB-radio nu för tiden. :cry:
Trevligt att "prata strunt" tillsammans med andra i skogen och, inte minst, lyssna på andras kommentarer och förbannelser när de kört fast (med sina Jeepar 8-) ) :lol:
Forumsponsor
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av Maskirovka »

vilka frekvensband brukar annvändas?

förr var det lite enklare med standard 27Mhz am
nu finns sdet 27 Mhz am fm och ssb

sedan fm på 68,155,pmr av det som är fritt och normala apparater idag
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av niva-2121 »

27 MHz fm samt för det mesta kanal 19.
SLRK kör kanal 16 på sina träffar.
Forumsponsor
proxim
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av proxim »

Hum hum. I går när jag skulle hem från jobbet startade bilen inte, startmotorn gick inte runt. Jag kunde inte höra något för regnet smattrade på taket. Spänningen var enligt voltmätaren dryga 12 volt och när jag försökte starta sjönk det till ca 10 volt. Jag tolkar detta som att startmotorn får ström iaf. För solenoiden kan väl inte dra så mycket? Vid typ 6-7 försöket så snurrade startmotorn precis som vanligt och bilen startade. Inte dåligt med kräm i batteriet iaf. Stannade till vid macken och affären på vägen hem och den startade som vanligt varje gång.
Nu i morse så var det samma sak, startmotorn gick inte runt. Men nu vräkte inte regnet ner så jag kunde tydligt höra solenoiden. Provade ett par gånger, satte batteriet på laddning bara för att, och tog sambons bil till jobbet. Provade igen nu när jag kommit hem, men samma sak. Suck. Jag har ju bara hunnit köra 300 mil med Nivan..
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av PEK »

Utan tvekan är Nivan en bil som kräver ett visst mått av entusiasm. Men den är värd det. Har haft min i snart 6 år, inte utan strul, men tycker fortfarande att det är den ”bästa” bil jag har haft!

Låter som du kan ha knas motsvarande vad jag har haft. Ett relä var boven i mitt fall. Se följande tråd, slutet på sidan två skriver jag om ”min” lösning på problemet.

http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=25&t=3778

Hoppas det löser sig fort och enkelt.

Mvh
Per
Grön Niva -13
proxim
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av proxim »

PEK skrev: 07 aug 2019 20:24 Utan tvekan är Nivan en bil som kräver ett visst mått av entusiasm. Men den är värd det. Har haft min i snart 6 år, inte utan strul, men tycker fortfarande att det är den ”bästa” bil jag har haft!

Låter som du kan ha knas motsvarande vad jag har haft. Ett relä var boven i mitt fall. Se följande tråd, slutet på sidan två skriver jag om ”min” lösning på problemet.

http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=25&t=3778

Hoppas det löser sig fort och enkelt.

Mvh
Per
Aha, det var en intressant tråd. Men jag undrar jag. Solenoiden slår ju till och efter ett antal försök snurrar startmotorn. Får kolla mer i morgon. Dags att natta.
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av dea »

Jag skulle tro på att solenoiden börjar bli bränd i kontaktytorna, därav att man får göra ett antal försök innan det funkar innan startmotorn drar.
proxim
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av proxim »

dea skrev: 08 aug 2019 07:18 Jag skulle tro på att solenoiden börjar bli bränd i kontaktytorna, därav att man får göra ett antal försök innan det funkar innan startmotorn drar.
Det låter väldigt trovärdigt faktiskt. Då är det bara te å glutta på bilderna hur man skruvar loss eländet. Spännande 8-)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av ahlberg »

Testa kan du höra genom att mata bstterspänning direkt i kopplingstycket för solenoiden. Sitter på hjulhusets insida framför batteriet
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
proxim
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av proxim »

Hittade kopplingen och testade. Bra att veta var den sitter. Problemet just nu när jag har tid är att stsrtmotorn drar runt hver gang :o
Men solenoiden har jag ju hört klicka varje gång så den drar ju iaf. Men om den ger ström till starten när det inte funkar vet jag ju inte. Jag får ta mig en rekorderlig och fundera lite 8-)

/AL
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av rid54 »

Jag har inte demonterat en Niva-solenoid, men den finns beskriven i verkstadshandboken. Den har två lindningar, varav en går direkt till minus (chassi) och den andra går till minus via själva startmotorn. Strömbanan för den sistnämnda lindningen är till för att startmotorn ska få ett litet vridmoment när drevet ska dras in i kuggkransen - minska risken för att det "hakar sig" kugg mot kugg. Först när drevet är helt indraget, ska de stora kontakterna sluta och ge startmotorn full spänning. I det läget, själva startläget, är endast den första lindningen aktiv (håll-lindning), den andra är kortsluten. När man släpper nyckeln bryts strömmen till håll-lindningen och solenoiden släpper.

Jag tror att det är ett rätt vanligt system. Solenoiden drar rejält med ström bara i sig själv, men självklart inte alls som själva startmotorn (hundratals A). Om det finns brister i strömbanan till solenoiden, kan det nog hända att den inte arbetar helt som den ska (det kan finnas brända/dåliga reläkontakter, ärgade skarvar etc). Man kan kanske göra några startförsök (med nyckel) och mäta spänningen på inkommande manöverspänning till solenoiden; det får ju inte understiga 12 V om battteriet är OK.

Tillägg: funktionen kan ju också störas av om startmotorn är trög (torra lager), om drevet går trögt på axeln, eller om det är nån form av kontaktproblem inuti solenoiden, där lindningarna är anslutna.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
proxim
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av proxim »

Nu har starten fungerat hela veckan, och helgen. Utan att jag gjort någonting. Skumt..
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av Maskirovka »

när farsan hadde nivakombi så strulade startmotorn, tog 3 timmar att monera bort den, några minuter att plocka isär den och smörja bakre lagret, 2 timmar att skruva dit den och sedan funkade den tills den såldes

på en innombordare jag hadde så hadde jag problem med startmotorn, eftersom det var dyrt med en ny så plockade jag ner den gamla, där hadde kontaktytorna till högströmmen, ätits ur av strömmen så det strulade, fräste ner ytorna, lade en bricka bakom så dom kom i ursprungshöjd och sedan funkade det tills jag sålde båten

när det strular får man ofta ta tag i det och kolla på vad som strular
proxim
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 mar 2016 16:17
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av proxim »

Aha, bra att ha koll på ungefärlig tidsåtgång för att serva startmotorn lite :)
Det betyder ett helgarbete nästa gång problemet uppstår. Eller tidigare om det dröjer och jag får för mycket fritid över :)
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

Re: Äntligen Nivaägare

Inlägg av Maskirovka »

det var en ladakombi, inte niva, så jag har ingen koll på hur dom sitter på niva med bensinmotor

men, det roliga med enkla blar är att det mesta löser sig om man väl får tummen ur och börjar skruva
Skriv svar