Har råkat ut för samma bemötande på flera 4x4-bilar, d v s att man inte "vågar" köra dem i rullbromsprovaren p g a risken att förstöra något.
I plattbromsprovare går det bra, men de finns nog inte kvar.
En gång var jag mycket tacksam för Bilprovningens ovilja att köra min 4x4 i rullbromsprovaren.
En MB Geländewagen där det, som på bl a Niva och Defender, går att köra med öppen eller låst mellandifferential.
Bilen i fråga var, trots ihärdiga åtgärder från min sida, behäftad med tveksamma bromsegenskaper.
Bromsarna tog växelvis ojämnt, trots mina insatser.
Men bilprovaren som tog emot mig förklarade för kollegan att: "Den här bilen får inte köras i rullbromsprovaren."
Mina mungipor gick nästan till öronen så jag var nära att bli harmynt.
Prov på deras bana visade godkända världen.
Jag blev så glad att jag inte ville påpeka att provet utfördes felaktigt.
Korrekt utfört ska en retardationsmätare komplettera bromsprovet.
Som svar på din fråga: Ingen risk med öppen mittdifferential.
Besiktade du hos den riktiga Bilprovningen, som skattar i Sverige, eller hos någon av de nya profitörerna som skattar utomlands?
Ps. Ett lite "fult" tips till dem som har lite ojämna bromsar är att säga till bilprovarna att mittdifferentialen har "gått i baklås" så att bilen inte går att köra i rullbromsprovaren(mer än en gång
). Ds!