Nya immobilizernycklar, nu funkar varken den gamla eller de nya

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Oscar
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 aug 2020 20:19

Nya immobilizernycklar, nu funkar varken den gamla eller de nya

Inlägg av Oscar »

Hej, köpte för ett tag sedan en lada niva-05 och har varit lite irriterad över att jag inte haft någon reservnyckel, så jag köpte mig immobilizernycklar som skulle gå att programmera, trodde jag iallafall.
Jag har följt giuden som finns här från några år tillbaks:
AlterEgo skrev: 06 mar 2011 19:55 OK, en röd och en svart närvarande... Bra. Testa nu följande:

-Vrid på strömmen, kontrollampan blinkar 2 ggr i sekunden.
-För den röda nyckeln till sensorn och vrid av strömmen, kontrollampan lyser och en kort ljudsignal hörs.
-Tag bort den röda nyckeln från sensorn. Efter 3-5 sekunder blinkar sensorn på en 10 Hz frekvens.
-Efter 1 sekund släcks lampan och börjar åter blinka på 10 Hz frekvens.
-För den svarta nyckeln till sensorn, lampan tänds och en kort ljudsignal hörs.
-Sensorn lyser ca 10 sekunder, vrid på strömmen och efter 1,5 sekunder vrides strömmen av.
Detta fungerar då inte på min bil, jag har provat iallafall 20 gånger, och efter det satt jag och fipplade med den röda som följde med när jag köpte bilen( den som ska användas för att programmera de nya), då piper det till från buzzern och den lilla lampan blinkar till om jag inte missminner mig och jag tänker för mig själv: Vad hände nu? Jag väntar då ett tag och provar att starta bilen med den gamla svarta men får inte något pip eller någonting från bilen. Jag provar därefter att programmera den vilket inte fungerar och nu startar bilen alltså inte.
När jag försöker programmera de nya nycklarna så kommer jag bara till steg 3-4 och därefter slutar det inte blinka, lägger jag då dit en ny svart piper det och blinket slutar för att fortsätta inom kort, det spelar då ingen roll om jag slår på tändning eller inte.

Tacksam för svar
Oscar
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Nya immobilizernycklar, nu funkar varken den gamla eller de nya

Inlägg av niva-2121 »

Försök koppla förbi immobilizern.
Många bilar "standardförbikopplades", enligt uppgift, av tidigare Lada-importören UBBO.
Fysiska kännetecknet är ett 5-poligt mikrorelä hängandes i elkablarna under huven nära A-stolpen på bilens vänstra sida.
Hur denna förbikoppling ska gå till = var man ska gå in och ansluta känner jag inte till, men min Niva M -11 hade relät när jag köpte bilen.
Den här frågan har ventilerats flera gånger på forumet.
Men så vitt jag vet har ingen på forumet knäckt problemet = var och hur man ska ansluta relät.
Kanske måste man söka sig till någon av medarbetarna hos det företag som servade och "iordningställde" Niva-bilarna för kundleverans.
Om en viss person, som jag inte vill namnge här, läser detta så kanske han ger sig till känna? :roll:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Nya immobilizernycklar, nu funkar varken den gamla eller de nya

Inlägg av rid54 »

Från "början" är motorstyrningen (ECU) inte beroende av den elektroniska startspärren (ES, kan vi kalla den). Bilen kan startas och går fint utan att man visar upp någon dongel/plupp/nyckel whatever. ES kan aktiveras genom en speciell process, där man lär den känna igen de pluppar man har. Man måste ha en röd (tydligen för att sätta ES i "inlärningsläge") och minst en svart och sedan ska man ha tungan i rätt mun och följa en mycket invecklad procedur. Därefter kan man ha en stöldskyddad bil med hjälp av ES, eller så har man en obrukbar bil pga ES.

Om det har gått fel, så bör man med hjälp av den röda pluppen och rätt procedur göra om alltihop, men det är alltså rätt komplicerat, som att avfyra en kärnvapenmissil, ungefär.

Man kan såvitt jag vet inte backa från det läget där ECU är beroende av ES, då måste man byta till en ny ECU. Det system som beskrivs ovan med ett relä, har jag inte sett några dokument eller annan info om. Om jag får en e-adress, kan jag skicka det dokument jag har om systemet, vilket jag fått från LADA Parts UK, med vänligt bistånd av forumägaren. Detta är inte reklam, det är angivande av källa.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Oscar
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 aug 2020 20:19

Re: Nya immobilizernycklar, nu funkar varken den gamla eller de nya

Inlägg av Oscar »

Fick till att programmera om en ny svart "nyckel" hittade en sida på engelska som sade följande:
Ignition ON, APS LED lights up
Bring the red key
Turn off the ignition without removing the red key.
Short squeak. The APS LED should start flashing.
Hold 1 black key.
Bring 2 black key.
Squeak. The LED goes out for a while.
Hold the red key.
Squeak. The LED lights up.
Turn on the ignition.
Squeak. The LED goes out. (On MP7.0, the LED continues to light. It is necessary to turn off the ignition no later than after 10 seconds.)
Turn off the ignition.


Det gjorde så att jag kunde programmera en ny svart nyckel med min röda, men det verkar som om jag bara kan ha en svart aktiverad åt gången, åja en svart och den röda på extranycklen för att programmera den svarta vid behov funkar väl det också.
rid54, jag tar gärna en kopia av dokumentet, skickar mailadress privat!
Tack för mig för den här gången.
Oscar

PS vet inte om man får länka till sidan DS
Skriv svar