Vevaxelsensor vs kamaxelsensor

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Vevaxelsensor vs kamaxelsensor

Inlägg av SweSweetCheeks »

Ska försöka beställa och byta och se om jag kan få Rurik att gå lite jämnare...men har svårt att fatta vid beställning.

Finns visst två varianter..ska jag köpa camshaft sensor eller crankshaft sensor? Eller ska jag slå på stort och köpa båda? :)
Mera mjöd i glasen!
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vevaxelsensor vs kamaxelsensor

Inlägg av rid54 »

De känner ju av olika saker, vevaxeln resp. kamaxeln. Dessa sensorer är inte dyra och det kan vara lika bra att byta båda, då vet man att man har en sorts grundläge som är OK.

Nu minns jag inte årsmodellen på din vagn, men om det är multipoint injection, så bör den kunna lämna felkod på båda sensorerna om de är dåliga. Ojämn gång är inte det första man tänker på vid sensorfel, oftast märker man inget förrän man får *"motorlampa" och felkod. Kamaxelsensorn kan ge en svårstartad motor, men när den är igång verkar det funka... till slut får man ju gula lampan, förstås.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Vevaxelsensor vs kamaxelsensor

Inlägg av SweSweetCheeks »

Den jag pillar med just nu är en 06.a

Funderar på om det kanske är bra att börja med nåt annat..tändstift..tändkablar..rotor..tändspole..

Fler tips?

Den startar helt ok, men går ojämnt, känns som att den lite då och då blir helt utan bränsle..har bytt bränslefilter, oljefilter, luftfilter, rengjort spridare..
Mera mjöd i glasen!
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vevaxelsensor vs kamaxelsensor

Inlägg av rid54 »

En '06 har jag också haft. Den har standard OBD2 felmeddelanden och det går nog att hitta nån billig läsare på Biltema. Om "motorlampan" funkar som den ska (dvs tänds vid tändning till, och slocknar när motorn startar), så är det troligen inga dramatiska fel på motorstyrningen. Däremot kan ju annat strula. De grejer du nämner är delvis bra kandidater, typ tändstift, tändkablar, men nån rotor finns inte i systemet. Tändspolarna är två stycken i en modul som styrs direkt av motorstyrdatorn (ECU) och om isolationen börjar bli gammal kan man säkert få misständningar. Dock är det nog en lite dyrbarare komponent än kablar och stift, så om du bara tänker byta rakt av, så börja inte med spolmodulen. Sen kan ju bränslepumpen vara på fallrepet och lämna dåligt eller ojämnt tryck/flöde, detta borde nog märkas mest vid körning och inte så mycket på tomgång.

Tändsystemet klarar sig utan rotor genom att ECU tänder en tändspole åt gången och då blixtrar två tändstift samtidigt (de drivs av samma spole). Det ena stiftet sitter i den cylinder som ska tända, det andra i en som just blåst ut avgaserna. I den sistnämnda gör ju gnistgan ingen nytta, men det gör ju inget. Systemet kallas "wasted spark" och ena spolen driver cyl. 1 och 4, den andra cyl. 2 och 3.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Vevaxelsensor vs kamaxelsensor

Inlägg av SweSweetCheeks »

Man lär sig nya saker varje gång man är inne här. :D

Hade ju min älskade pappa som mentor, men eftersom han tyvärr gått bort får jag klara mig själv så gott det går. Bekantingen som är meckarkunnig är tyvärr bara bra på peugeot och renault såatte....

Motorlampan lyser ibland, sen slocknar den och så håller den på.
Vid inkoppling av OBD-läsare fås ingen felkod...

Fick en massa roliga nedslag på dagens besiktning också, men eftersom detta var pappas niva känns det som att jag vill göra vad jag kan får att få den på vägen och i fint skick igen.

När det är klart är min egen niva nästa projekt..dock lite större eftersom den stått avställd några år och har lite mer skumma saker som måste åtgärdas...

Men då börjar jag med stift och kablar. :)

Tack!
Mera mjöd i glasen!
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vevaxelsensor vs kamaxelsensor

Inlägg av rid54 »

Om motorlampan har varit aktiv, så borde nästan nån kod ha lagrats, dvs den bör kunna läsas även om den inte är "aktiv". Vad säger din felkodsläsare? Jag är inte nån expert, men på min(a) bilar har det gått att få fram koder som inte varit aktiva, fast jag hade lite trassel i början när jag missade att tändningen måste vara på...

Använder du bilen? En del fordon blir ju lite gramse om de inte får gå ordentligt varma nån gång emellanåt och "vädra motorn". Eller är den jobbig att köra pga motorns attityd? Jag tror du gör helt rätt i att börja med stift och kablar. Kolla de gamla stiften, så du kan notera om det är skillnad mellan dem (typ ett är annorlunda bränt/färgat/sotat). Om du inte får till bättring med nya tänddelar, skulle jag tro att det är dags att titta på bränslesystemet.

Vad sade bilprovarna om Lambdavärdet? Det kan ge viss info. Fick inte de heller fram nån felkod?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Vevaxelsensor vs kamaxelsensor

Inlägg av SweSweetCheeks »

Bilprovarna fick inte heller fram någon felkod.
Han trodde det var glapp i lampan...men å andra sidan fattade han inte ens att huven öppnades framåt eller att man kunde ställa om lyktpositionen från förarplatsen ...hehehe

Använder bilen rätt mycket faktiskt även om man blir lite mörbultad av den hoppande kängurustilen av och till...men när timmerbilarna blockerar vägen på morgnarna är det bra att kunna ta sig ut i terrängen så man kommer till jobbet i tid. :D
Mera mjöd i glasen!
Skriv svar