Efter att ha tagit bort hyllan under handsfacket ser det ju ut som om man med lite kroppsböjningar kan ta loss den gamla kranen och sätta dit en ny utan trassel. Fyra 10 mm sexkantskruvar och vajern, ser inte svårt ut.

Hmnåja. Skruvarna i värmepaketet lossnar fint, men de "inre", som håller kranen i värmeröret från motorn går inte att lossa. Det sitter nån J@v€lns konstruktionsdetalj i vägen.

Plan B: Lossa värmeröret från slangen i motorrummet och dra ut kran och rör. Yes!
Skifta kranar! Värmeröret + kran trycks tillbaka och ska sedan fästas i värmepaketet. Men... WTF?!? Den nedre skruven tar inte!
Ta bort mittpanelen i instrumentbrädan, ta bort fläkthuset, koppla loss och vik undan spridarstyrkabeln, lossa DET ANDRA värmeröret från slangen i motorrummet och dra ut värmepaketet helt o hållet. Vad finner man då, månne? Fästflänsarna i gaveln på värmepaketet har lösa fyrkantiga muttrar, som sitter LÖST i en skåra. När man tar ut den lägre skruven för värmekranen ramlar muttern ur och hamnar i fläktkåpan.
Plan C: montera kran + värmerör på värmepaketet när det är urtaget ur bilen. Montera bort luftrenarboxen i sin helhet. Montera bort genomföringsplåten för värmerören i torpedväggen, sätt tillbaka värmepaket med kran och två rör, sätt tillbaka fläkthuset så värmekapetet sitter still. Montera tillbaka (med STORT besvär) genomföringsplåten och de två värmeslangarna. Återmontera luftrenarboxen (vem har kommit på de hopplösa gummifästena??). Sen noterar man, med viss uppgivenhet, att öglan i manövervajern inte går över armen på kranen och vajern är som gjord av vapenstål, helt omedgörlig. Så det blir att fila lite på armen, så att öglan går att trä på.
Om jag känt till vissa detaljer från början, hade jag säkert gått in för att ta loss värmepaketet från början. Enda goda effekten av den lossnade muttern var att jag kunde ta bort en häpnadsväckande mängd barr och löv från värmepaketet, när det nu ändå skulle bort...
En mardröm att lämna bort ett jobb av denna karaktär. Men reservdelen är ju billig...
Ett tips är att ta bort värmepaketet direkt, åtminstone om man har en nyare VAZ. Tror att de äldre värmepaketen hade integrerade gängor i fästflänsarna. Passa på att kolla att kranens arm passar i vajeröglan, innan alltihop monteras.