Blå skrotus

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Blå skrotus

Inlägg av jag »

Hejhej, Philip heter jag och är nybliven Nivaägare.. jag har skruvat med motorer och bilar en hel del men har mycket kvar att lära.

Nivan jag köpte var från blocket, en -09 som gått 1800 mil och har helt oskriven servicebok. Jag vet, det är hög risk och förmodligen en del att göra innan jag kan känna mig trygg med den. Samtliga vätskor skall bytas nu i helgen till att börja med och hinner jag ska jag börja åtgärda lite ytrost som är. Finns ”ingen” rost under. Har ägt en drös alfa romeos och ett par mercedes 123 så praktiskt taget allt är rostfritt i paritet.

Det jag uppmärksammat de 40mil jag hunnit köra den:

Bromsarna verkar nypa/låsa sig i bak mycket lätt. Så vill jag inte ha det. Bor i Hökarängen/Farsta och här går blinkersena sönder på de flesta bilar så man måste kunna få stopp på bilen snabbt. För att inte tala om cyklister som har förtur överallt. Har redan hänt ett par gånger att bilen börjar slänga runt bakdelen hit å dit och den bara glider. Nästan ingen bil jag haft har haft ABS men detta har jag inte varit med om. Vad är vanligast på dessa bilar? Sitter där någon bromskraftregulator som ställer till det? Eller brukar beläggen bak bli skitiga? Har svårt att tänka mig att beläggningen är slut redan efter 1800mil.. några idéer/tips?

I fram låter det som jag har fått fåglar i hjulen vid kraftig sväng på låg fart, typ i korsningar. Men även om jag åker rakt fram efter att jag bromsat, även om jag bara duttat lite på bromsen.

Den går något ojämnt vid tomgång men väldigt fint vid minsta gas, är vakuumläcka vanligt förekommande? Eller brukar där vara annat standardfel?

Brukar Nivan läcka motorolja eller kylvätska? Både olja och kylare var låg vid köp. Efter ny olja och toppning i kylare har det inte sjunkit nå men köpte den i söndags så har ju inte hunnit hända så mycket.

Det var väl det som jag hunnit upptäcka hittills.. skall som sagt byta alla vätskor och tänkte ut och hårdköra den efter det så att sådant som är på väg att gå sönder gör det. Jag föredrar att saker går sönder planerat och kontrollerat än att något händer oförhappat med barn och tant i bilen.

Jag undrar slutligen vilka reservdelar man bör hålla i bilen och vad skall man ha på lager hemma? Alltså, vad är grossdelar som går sönder hela tiden?

Bilen är i det stora hela rätt fin både invändigt och utvändigt och så tänkte jag hålla den. Jag blir ofta anklagad för att lägga för mycket tid och pengar på skitbilar, och att jag är för noggrann. Jag har för vana att hellre byta för mycket än för lite. Är bussningen slut på ena sidan byter jag den på andra sidan också, och allt som måste bort på vägen dit ses över när jag ändå har tagit dän det.. finns inget värre än att ha gjort ena sidan för att nästa vecka behöva göra andra. Lika bra att göra allt på en gång så är det gjort. Det blev Niva för priset på delar, verkar lättmekat, inget lull, funktionalitet och så klart att det är en kul bil.

Bor det nå andra Nivaägare i närheten, ikring söderort/söder om söder?

Ha det!
Philip
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Blå skrotus

Inlägg av rid54 »

Hej och välkommen!

Några kommentarer till dina iakttagelser:

En '09 har inte ABS, men ska ha en lastkännande bromsbegränsare till bakaxeln. Den brukar kärva ihop och kan med fördel bytas- den är inte dyr. Det finns möjlighet att fixa den, men det är ju frågan om intresse, vilja, rätt utrustning...

Fram: Kolla framhjulslagrens spel och bromsbeläggen. Lagren ska ha ett specat spel (se verkstadshandboken) och beläggen har en tendens att slita snett och föra oväsen när de blir för tunna.

Luft-/vakuumläckage är inte okänt i den slang som går till bromsservot. Detta påverkar tomgången. Det kan iofs vara annat också, men att byta den slangen är inte så mycket jobb.

Läckage brukar väl vara självindikerande där man parkerar.... :) Nivan är inte värre än andra bilar i samma stil, men syna undertill och när det gäller kylvätska är det bra att kolla alla slangar etc runt termostaten (ovanför generatorn). Det kan bli lite dropp där. Generatorn brukar inte gilla detta...

Det kan vara dags att förse sig med en uppsättning cylindrar (slav- och huvud-) till kopplingen. På den modellen är det också bra att säkerställa att det finns spel i mekanismen mellan slavcylinderns kolvstång och kopplingsgaffeln - det får inte vara "tight". Det finns justermöjligheter.

Edit:
1800 mil :shock: Knappt inkörd ju! Bra utgångspunkt för lite omvårdnad.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Blå skrotus

Inlägg av SA4AQS »

Hejsan Philip välkommen till forumet!

Kan väl säga av erfarenhet med min -06a några saker man kan kolla.

Alla slangar i motorutrymmet, lösa, spruckna mm (märkte häromdagen tex att min övre kylarslang satt lite löst in i kylaren)

Oljudet fram kommer säkert från bromsklossarna kolla hur dom ser ut (mina var sned slitna pga kärvande bromsok det har i sin tur orsakats av att cylindrarna i oket har blivit lite ovala troligen för att det har ärgat mellan stål bygeln och aluminium oket)

På min utan ABS sitter det en bromskraftregulator bak vid bakaxeln inte ovanligt att den kan rosta ihop i kolven som reglerar bromskraften.

Kopplings cylindrarna på min var kass så det vart svårt att köra mycket kärring stopp vart det.

Kolla under mattan vid förarsidan är det blött av vatten som kommit in uppe vid vindrutan så kan motor styrenheten ta skada utav att kontakten ärgar sönder.

Finns säkert mer att kolla men man kan börja där.

Saker man ska ha med sig då, ja utöver varningstriangel och laddad telefon så har jag, 10 liter bensin, vevaxel och kamaxel sensor, tändstift, generatorrem, glyckol,hjullager fram och bak (även om man kanske inte kan byta på plats så kanske man kan få hjälp i närmsta garage och då är det bra att ha med sig)
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Blå skrotus

Inlägg av jag »

Tack så hjärtligt för bra svar!!!

Jag har noterat och beställt de saker ni rekommenderat samt lite annat jag alltid tycker är skönt att ha liggandes. Bytte vakuumslangen och nu går den hur fint som helst på tomgång.

Jag har beställt bland annat bromsklossar och bromskraftregulatorn. Blir väldigt spännande nu när det är lite blött ute, försöker hålla bra avstånd och köra lugnt men bilen låser i bak väldigt lätt, så spännande är det allt! :-D

Bytte ju vätskor och försökte följa rekommendationerna jag har i handboken blev lite förvånad när jag sprutat i 1,4L i framdiffen och det inte kommit ut nå ur påfyllningshålet så tröck i några deciliter till och insåg ganska snart att packboxarna fram är så slut att det var där oljan kom ut :lol: :lol:

Likadant var det på samtliga packboxar. Helt sjukt! Är det vanligt att de är körda efter inte ens 2000mil? Jag funderar på di däringa ”heavy duty” packboxarna, de gröna.. är de nå å ha eller ska jag köra på originaldelar?

Vad är orsaken att de sticker? Ska jag räkna med att lagrena är slut till drivaxlar och kardaner? Är säkert 15mm spel på främre kardan när man vrider den åt höger/vänster men känns right i sidled. Kör ju denna som brukis för närvarande så blir svårt att ta dän allt bara för att ta en titt… är dock ledig nästa vecka från tisdag lunch då firman flyttar så får ledigt i fem dagar och har då tid att skruva lite mer.. verkar bli en hel del att ta itu med. Ska ut med all inredning och sätta dämp bakom plastinteriören som skallrar duktigt.

Var iväg med familjen på lite längre tur i trakterna kring Farsta/Huddinge/Haninge i helgen som var. Vilken fantastisk kärra så länge man håller sig under 95km/h! Jag är ju lite av en slow rider så jag trivs bra att puttra bakom långtradarna på de snabbare sträckorna ändå. Ser fram emot att åka över till syrran och hjälpa henne släpa runt lite stock på gården och sladda vägen åt na. Den går ju som en dröm på grusväg! Man förstår verkligen vad den är byggd åt för väglag i åtanke.

Jag lever ett tämligen analogt liv så det kanske dröjer några dagar mellan att jag skriver, men jag kollar åtminstone svaren i luren. Tack än en gång för informativa och uttömmande svar!

Just det. En lite genant fråga… när jag skulle lyfta bilen på liften jag har tillgång till gick det inte. Det är en saxlyft som lyfter längst balkarna och bilen är för kort… så det går inte att lyfta så hjulen hänger i luften.. eftersom den enda plats jag har själv är i ett parleringsgarage får jag inte lämna bilen okörbar över natten utan måste kunna köras… när det kommer till att byta packboxar (och eventuellt lager) så kommer det behövs lejas… vet någon en bra verkstad som kan Niva i söderort?

Vänligen
Philip
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Blå skrotus

Inlägg av rid54 »

Jag har kört min 10.000+ mil och det är obetydligt läckage vid packboxarna. Troligen är det rätt varierande kvalitet i komponenterna, så man kan nog ha "otur"...

Lager i transmissionen tror jag inte är speciellt "dåliga", men man får väl känna efter. Axialglapp ska det inte vara, men man får se upp så man inte misstar sådant glapp med att axeln "vickar", typexempel är bakre utgående från F-lådan. Axeln är rätt kort och det brukar gå att känna att den vickar lite.

Glapp i diffarna, javisst... Man kan vrida lite innan det tar, men det är diffhjulen, som inte är gjorda för att vara tajta, egentligen, som skapar detta. Pinjongen, däremot, får inte glappa axiellt eller i längsled, då har man problem.

Verkstad som kan Niva, hmmm... Det fanns en i Aspudden, men den är borta nu. Jag undrar om du skulle lägga upp en ny tråd bara med den frågan och kanske tänka "storstockholm" och inte bara söderort. "Riktiga bilmekar" är kanske på utgående. Jag anlitade en firma som påstod sig kunna jobba med Nivan, men deras mek drog vänster framhjulslager efter fjäderbyte som om det varit ett enhetslager, så bilen gick knappt att köra. Ren tur att lagret höll ett par km på landsvägen innan jag kom på vad det var och justerade det rätt...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Blå skrotus

Inlägg av jag »

Tack så hemskt för svar! Då oroar jag mig inte för lager och annat utan tänker att det bara är packboxarna… kanske går smidigt att byta ändå i nästa vecka.

Jag hade två gubbar där jag hade mitt förra garage som var riktigt skickliga, allt jag inte hade tid eller kunde göra själv lejde jag till dem. Tyvärr gick den ena bort i covid och den andra lade ner verksamheten då hans vän och kollega sedan 40år inte var med längre.. efter det har jag testat en verkstad som jag är gravt missnöjd med. Gjorde en hjulinställning på mercan, blev värre efter det, ratten stod snett och den drog fortfarande åt höger.

Idag ska inredningen ut och i med dämpande mattor så det inte skallrar som en marackas när man kör. :-D

Lägger upp lite bilder snart tänkte jag på skönheten. Min dotter Liv kallar henne ”Bilis” för ”jag tycker så mycket om henne” som hon sade :-D hon har tidigare bara åkt mercor tidigare och både hon och jag gillar Nivan bättre.
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Blå skrotus

Inlägg av jag »

Ok.. tog ur inredningen bak, bakluckan och inne i bilen under luftventilerna bak såg i det stora hela bra ut. Men en hel del små rostfläckar och vid varje skruv var det rost. Bakluckan var mer eller mindre bedrövlig beroende på kräsenhetsgrad och under tätningslisten mot bakluckan (tog dän den när jag ändå hade ångan uppe) såg det bedrövligt ut, genomrostat på sina ställen. Tog trådhjul och avlägsnade allt, använde rostomvandlare och har penslat några lager zink. Imorgon blir det rostskyddsgrund och efter det kommer jag täcka allt i tröskelfärg, sådan där ”beadliner” som står pall för det mesta. Sedan blir det en sväng till autoherba (eller vad de heter nuförtin efter att de flyttat från huddinge till årsta) för några kannor lack i rätt kulör och klarlack.

Rosten tog lite tid av mig från det som var tänkt att göras, men jag hann åtminstone dämpa upp lite i bakluckan och hela passagerarsidan är gjord. Nu när man knackar låter det ”thump” istället för ”rasselbrak” som det gjorde tidigare. Blir nog jädra bra det här när det är färdigt! :-D

Kommer inte återmontera den fladdriga rutspruten i bak, runt hela hålet var det rost och på insidan har det runnit längst med mellan plåt och plastgrunkan. Ska försöka hitta något mer redigt (rutsprut med skruv) och ordentlig tätning så det inte skvittrar in i bakluckan så fort det är lite fuktigt ute. Så länge får det vara ett lufthål där.. funderar på om jag skulle svetsa igen hålet samt ta bort bakrutevispen och svetsa igen där också, men beslutade mig för att göra det den dag det ser rysligt ut istället.

Trevlig bil att dona med, ingen bil jag tidigare ägt hade jag hunnit med så mycket med på ett par kvällar!
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Blå skrotus

Inlägg av jag »

https://www.dropbox.com/s/m0bvcez6ka0d7 ... .heic?dl=0

https://www.dropbox.com/s/qgbbyxnlpjjew ... .heic?dl=0

https://www.dropbox.com/s/y2usb89gfaobu ... .heic?dl=0

https://www.dropbox.com/s/jzcnle345rd37 ... .heic?dl=0

https://www.dropbox.com/s/h8iyfejlnn75v ... 4.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/9ojbi996labjx ... 7.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/u09agond6ugpq ... 7.jpg?dl=0

Testar och ser om det funkar att lägga upp bilder såhär… försökte använda mig av bildknappen men det blev bara konstigt, nu är det länkar ni borde kunna klicka på..

Det här med kulör… finns det någonstans i bilen man kan se färgkod? Min ser ut att vara mer eller mindre standard, har sett många bilder med nivor i samma färg.. vet någon namnet på den? Jag har hittat en färg som heter 420 baltic blue men har ingen aning om den stämmer. Känns dumt att lägga en massa pengar på kannor i fel kulör.. har kollat vin-plåten men kan inte förstå vilken nuffra som borde vara förgkod.. den ska ju vara tresiffrig men ont om sådana..
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Blå skrotus

Inlägg av jag »

Jag var till autoherba och fick låna både LADA färgkartan, deras blå färgkarta med ett hundratal blå nyanser, NCS och RAL kartorna… ingen var i närheten. Absolut inget i närheten i LADA-kartan, omkring S5030-B var närmst i NCS men absolut närmst låg RAL 9005 azurblau. Den är inte perfekt men åtminstone nära. Ifall någon annan kan tänkas behöva… 420 Baltic blå var åt fanders…
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Blå skrotus

Inlägg av jag »

Nu har det inte hänt så mycket senaste dagarna. Varit mest familjefokus och firman har flyttat från Huddinge till Haninge vilket inneburit mycket jobb.

Har dock fått hem lite grejjor jag beställt. Bland annat hatthylla, bagagerumsmatta i tåligare material med uppvik samt rund växelspaksknopp i bakelit. Den original av tvättsvamp gillade jag inte alls. Bakelitknoppen passar bilens stuk väldigt fint och matchar knopparna till f-lådan. Nu vill jag bara hitta en trevligare ratt. Originalratten har senaste dagarna börjat gnälla nå fasligt. Antar att det är ratten som går mot plasten(?).

I övrigt fick jag hem allsköns packboxar, packningar, lager samt en hel hög bromsdetaljer jag vill byta asap. Blir en tur till landet i nästa helg för att skruva fokuserat.

Även hämtat ut kannorna med färg jag fick blandat till mig på autoherba. Uppdatering kommer med hur kulören matchar.

Dämpningen i inredningen blev prima! Allt rassel och skrammel borta! Nu börjar tillochmed frugan acceptera Nivan :-) jag är ju dock allergisk mot klonk och knak i upphängningen och sådant har blivit mer framträdande. Menmen, det borde ju inte vara mer än att byta lite bussningar fram och bak så är det över.

Svärfar har blivit sugen på en Niva nu också.. hehe :lol:
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Blå skrotus

Inlägg av rid54 »

Kan vara idé att ta bort kåpan runt rattstången och kolla så det inte är nåt kablage som gnids när du styr; det går en del sladdar från omkopplarklustret. Klonkande från hjulupphängningen kan vara bussningar, men det kan också vara stötdämare och -fästen. Allmän koll avslöjar nog boven i dramat...

Kul att höra om framsteg!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Blå skrotus

Inlägg av jag »

rid54 skrev: 06 sep 2021 10:03 Kan vara idé att ta bort kåpan runt rattstången och kolla så det inte är nåt kablage som gnids när du styr; det går en del sladdar från omkopplarklustret. Klonkande från hjulupphängningen kan vara bussningar, men det kan också vara stötdämare och -fästen. Allmän koll avslöjar nog boven i dramat...

Kul att höra om framsteg!
Verkar inte vara någon kabel i kläm, tog bort och slog en kik - allt ser fint ut, är nog bara själva ratten som gnids mot plastkåpan. Kanske lägger en bit filt emellan så länge.

De flesta bussningar såg fina ut, någon enstaka till länkarm som såg halv ut. Bromsarna ser jättefina ut, hjulen roterar bra.. vet inte vart gnisslet kommer ifrån så har beslutat mig för att slå dövörat till fortsättningsvis. Oken spelar fritt och behövde inte motioneras. Det enda som såg illa ut var inre styrlederna som klart hade kassa damasker tidigare ägare lappat ihop med silikon :lol: hur kan man göra så? Hahaha! Helt sjukt! Fick mig ett gott garv när jag såg det :-D

Tatt bort all rost på förarsidan som såg värst ut, kan säga att RAL 9005 azurblau (osäker på siffran i skrivande stund) inte var korrekt. Helt nöjd att rosten är åtgärdad men onöjd med kulörskillnaden. Får nog helt enkelt uppsöka lackfirma som har spektrometer och lägga ny färg i vår. Så länge får det vara som det är. Viktigaste är att ha fått stopp på rosten. I hjulhusen såg allt bra ut. Har fyllt balkar, sparklådor och andra håligheter med linoljeguck inför vintern. Tog bort bakre kofösare och tog en rejäl blänkare, gjorde fint och återmonterade.

Nu eldar jag sista klabben i kakelugnen för denna helg här ute på landet. Skön helg! Än en gång - underbar bil att arbeta med!
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Blå skrotus

Inlägg av jag »

Bild
Senast redigerad av jag den 03 jan 2022 12:03, redigerad totalt 1 gånger.
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Blå skrotus

Inlägg av dea »

Skönt att fixa till rosten, synd att det skilde så pass i nyansen.
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Blå skrotus

Inlägg av jag »

dea skrev: 16 sep 2021 07:34 Skönt att fixa till rosten, synd att det skilde så pass i nyansen.
Mycket!

Lite småpill har gjorts sedan senast men inget större, bland annat bytt givare till kamaxel och till vevaxel för att för om möjligt bli av med ojämn tomgång och tvek vid acceleration men till ingen märkbar nytta.. jakten fortsätter på att få den att gå jämnare..

Efter att ha kört den ganska hårt 30 mil i helgen på allt från kovägar till grusvägar och traktorvägar (mestadels lera) och omkring 10mil motorväg är det ett relativt prominent rasslande som låter som det kommer inifrån kupén någonstans kring pedalställ eller under ratten men kan inte finna en klar källa…

Har fått läckage i avgaset också precis innan slutburken så det skall åtgärdas snarast då det skriker öronbedövande nu :lol:

Men bra fin är den, bland höstlöven! Jag och dottern är mycket kära i bilen!

Bild
Senast redigerad av jag den 03 jan 2022 12:04, redigerad totalt 1 gånger.
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
Skriv svar