stänklappar

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

stänklappar

Inlägg av jag »

Hej!

Min vänstra stänklapp fram har försvunnit i skogen och den vänstra hänger nu på trekvarten så är väl dags att beställa nya tänker jag för att skydda trösklar. Men då har några frågor dykit upp som jag försökt finna svar på, och fått lite bättre koll men inga klara svar.

Bilen har blivit sedvanligt blästrad i plåten framför bakhjulen trots att det setat stänklappar fram och förstod från tidigare diskussioner att det finns "små" stänklappar fram, men att det är bättre med lika stora fram som i bak.

De som setat på i fram är dessa: https://www.umeaoffroad.se/index.php?ma ... cts_id=269

men eftersom jag fått blästrade "hundben"(?) gissar jag att dessa är de små stänklapparna. Vilka är de stora? Hittar ingen annan modell. Om det är dessa som gäller kommer jag limma på lappar urklippta från tung, gummerad presenning som får gå ner nästan i marken i stil med hur det brukar vara på rallybilar eftersom det uppenbarligen inte är nog. Och det är inte lite sten som går upp när man kör grusväg eller grusad väg vintertid. Ett evigt smattrande så att säga.



En andra fråga gäller de bakre stänklapparna. Baljorna bak, bakom bakhjulen är även dessa blästrade då stänklapparna sitter i ändan av bilen så att säga. Finns det någon orsak till detta? Det känns ju jättekorkat, om det inte är så att det verkligen är någon som tänkt till här. Kan jag flytta fram fästena/stänklapparna så att de skyddar mina baljor? Alternativt blir det även här presenning, fast monterade i hjulhusskydden så får jag dubbla skydd. Men bäst vore väl helt enkelt att bara flytta fram fästena.

Tack på förhand!
Philip
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: stänklappar

Inlägg av Larsson »

Ja de är lite korta och smala särskilt om man har höjt bilen och har lite fetare däck (som jag har). Köpte stänklappar till lastbil på Swedol och skar till nya med kniv.

https://www.swedol.se/stnkskydd-neutral ... _display=2

Bild

Storlek 500x350mm räcker till bägge framlapparna.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: stänklappar

Inlägg av jag »

KUNG!

Då var det beställt!

Tackar så hjärtligt!
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
Skriv svar