Att ha kollen...

Allmänt Lada-Niva snack!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Att ha kollen...

Inlägg av rid54 »

... på oväntade problem.

Skulle åka E18 mellan Stäket och Enköping. En del snö hade fallit och det var ännu modd/snö/is på vägen. Höll mig i lugn takt (typ 80 km/h) i högerfil och förutom alla bråttoma personbilar fanns även en del stressade lastbilschaffisar som måste köra om. En tradare som kör om med liten hastighetsskillnad och lägger högerhjulen i moddsträngen mellan körfälten, är inte en kul upplevelse. Det blir som att köra in i ett flak med modd och man ser typ ingenting innan torkarna jobbat en stund.

När detta hänt tre gånger körde jag av och fortsatte landsvägen från Bålsta - det var lugnare.

Sedan fortsatte jag i godan ro mot Strängnäs och Eskilstuna på "normala landsvägar". Vid ett tillfälle krävdes ett tekniskt uppehåll på en P-plats och jag lät motorn gå för att hålla kupén varm. Efter en stund stog tempmätaren högre än jag nånsin sett under 11 år med bilen, men fläktarna gick inte. Den akuta lösningen blev då att köra iväg och få lite fartvind, varvid motortempen återgick till det normala efter ett kort tag.

Vid Julita vimsade en hundpromenör omkring på vägbanan och jag beslöt att ge ljudisgnal, men tutan funkade inte alls, men det löste sig ändå.

Väl framme vid målet kontrollerade jag lite runt fronten/grillen. Det visade sig då, att fläktarna och tutan blivit helt inbakade i smutsig modd efter lastbilsomkörningarna och den hade senare frusit till en solid massa av fartvinden. Fläktarna hade kopplats in under rasten (se ovan), men fastfrusna som de var, hade det orsakat brända säkringar (korrekt funktion....), tutan var ett enda block av is. När alltihop tinat efter en mild natt, gick det att få normal funktion igen - efter att nya fläktsäkringar satts i.

Så kör man in i en skur av modd, kolla fläktarna och tutan.... :)
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Att ha kollen...

Inlägg av dea »

Skönt med enkla fel, men bättre når dom inte uppstår :D
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Att ha kollen...

Inlägg av jag »

Ojoj! Vilken rysare!! Skönt att du klarade dig helskinnad hela vägen!
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Att ha kollen...

Inlägg av rid54 »

Tja, rysare... jag har varit med om värre kan jag säga ;) .

Men ingen motor med aluminiumtopp gillar en överhettning och det var nog rätt nära kokning där.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Att ha kollen...

Inlägg av wadsbo »

Om det varit kallt och regnat/snöat så brukar jag sticka in fingrarna i fronten och snurra lite på fläktbladen för att kolla om de frusit fast eller inte. Brukar göra det innan jag kör iväg. :)
Niva-15
Skriv svar