Skulle åka E18 mellan Stäket och Enköping. En del snö hade fallit och det var ännu modd/snö/is på vägen. Höll mig i lugn takt (typ 80 km/h) i högerfil och förutom alla bråttoma personbilar fanns även en del stressade lastbilschaffisar som måste köra om. En tradare som kör om med liten hastighetsskillnad och lägger högerhjulen i moddsträngen mellan körfälten, är inte en kul upplevelse. Det blir som att köra in i ett flak med modd och man ser typ ingenting innan torkarna jobbat en stund.
När detta hänt tre gånger körde jag av och fortsatte landsvägen från Bålsta - det var lugnare.
Sedan fortsatte jag i godan ro mot Strängnäs och Eskilstuna på "normala landsvägar". Vid ett tillfälle krävdes ett tekniskt uppehåll på en P-plats och jag lät motorn gå för att hålla kupén varm. Efter en stund stog tempmätaren högre än jag nånsin sett under 11 år med bilen, men fläktarna gick inte. Den akuta lösningen blev då att köra iväg och få lite fartvind, varvid motortempen återgick till det normala efter ett kort tag.
Vid Julita vimsade en hundpromenör omkring på vägbanan och jag beslöt att ge ljudisgnal, men tutan funkade inte alls, men det löste sig ändå.
Väl framme vid målet kontrollerade jag lite runt fronten/grillen. Det visade sig då, att fläktarna och tutan blivit helt inbakade i smutsig modd efter lastbilsomkörningarna och den hade senare frusit till en solid massa av fartvinden. Fläktarna hade kopplats in under rasten (se ovan), men fastfrusna som de var, hade det orsakat brända säkringar (korrekt funktion....), tutan var ett enda block av is. När alltihop tinat efter en mild natt, gick det att få normal funktion igen - efter att nya fläktsäkringar satts i.
Så kör man in i en skur av modd, kolla fläktarna och tutan....
