Ställa tändning

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
robertlada
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 nov 2016 17:30

Ställa tändning

Inlägg av robertlada »

Tjena. Håller på och bygger ett gengas aggregat som jag tänkt min 2010 lada ska gå på :D

Men nu till min fråga, går det att ställa tillbaka tändning på en 2010 mpi insprutarmotor?
Måste nämligen få tillbaka tändningen för att den ska kunna gå på gasen.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ställa tändning

Inlägg av rid54 »

Mycket intressant projekt, men det skapar en hel del frågor...

Har inte den modellen e-gas, dvs ett elektriskt ställdon för gasspjället? Då tror jag att det finns en del annat att fundera över först, innan just tändningen blir aktuell. I och för sig ska ju knacksensorn få styrboxen att på eget bevåg ställa ner tändningen om det uppstår detonation/spikning, men det kanske inte hjälper?

Vid ett tillfälle ställde jag fråga på det engelska syskonforumet om man kunde sätta en fördelare på en "datorstyrd" motor, och meningen där var att det ska gå att montera en fördelare eftersom blocket fortfarande görs med samma form som tidigare. Kanske en alternativ idé? Då kan man ju ställa helt efter behag och behov.

Troligen går det att programmera om styrboxen, men hur man går tillväga där har jag inte nåt grepp om.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Ställa tändning

Inlägg av SA4AQS »

Liten inspirations video :D
https://youtu.be/TnbG5SKnJFQ
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Ställa tändning

Inlägg av dea »

Intressant, du får gärna visa lite av ditt bygg för oss :D
Skriv svar