Jag har sedan i vintras haft en återkommande motorlampa med felkoden "clutch switch A". Jag har nu bytt kontakten i bilden. Jag upplevde att bilen gick bättre, med högre och mer vibrationsfri toppfart, bättre gaspådrag etc. Nu har motorlampan tänts igen, med samma felkod. Troligen har jag ett kabelbrott i kretsen.
Med kopplingspedalen uppsläppt är kretsen sluten. Vilken funktion har kopplingen och kretsen?
Niva 2012 "Shrek"
Kopplingsjustering
Som det nu är har jag dragläge de sista centimetrarna av kopplingspedalens spel. Finns det något sätt att justera kopplingen så att den drar närmare torpeden, så att säga?
Niva 2012
Re: Niva 2012 "Shrek"
Med "Niva M" (nångång 2010-2012) infördes en modifierad modell av slavcylinder och tryckstång, som är självjusterande, kan man säga. Om man utgår ifrån en äldre slav + tryckstång, kan man få ett system där dragläget kan justeras. Såvitt jag vet är pedal + huvudcylinder inte justerbart alls, utan ska nåt ändras är det slav + tryckstång => kopplingsgaffel, som måste hanteras.
Den äldre modellen hade en fjäder som drog i kopplingsgaffeln så att denna tryckte slavcylinderns kolv i bottenläget vid uppsläppt pedal. Vid urtrampning finns alltså ett spel mellan kopplingsgaffeln och urtrampningslagret som ska tas upp, innan kopplingen påverkas. En justermutter på tryckstången bestämmer hur stort spelet ska vara. Vartefter kopplingen slits, minskar spelet och tryckstångens mutter måste justeras när det inte längre finns ett spel. Med det systemet kan dragläget ändras en aning efter önskemål.
Den nyare varianten saknar justermöjlighet. Slavcylinderns kolv + tryckstång hålls ute från bottenläget med en fjäder mot gaffeln och går tillbaks längre vartefter kopplingen slits. I pedalen känns ingen skillnad, dragläget är på samma ställe.
Min nuvarande har den nyare varianten, men jag hade en 2006 med den äldre (som alltså måste kollas/justeras nån gång per år så att spel finns). Vill man ha justermöjlighet lär man byta slavcylinder/tryckstång och säkerställa att man har en returfjäder som drar hem mekanismen. Reservdelskatalogerna visar rätt väl vilka skillnader som finns.
Den äldre modellen hade en fjäder som drog i kopplingsgaffeln så att denna tryckte slavcylinderns kolv i bottenläget vid uppsläppt pedal. Vid urtrampning finns alltså ett spel mellan kopplingsgaffeln och urtrampningslagret som ska tas upp, innan kopplingen påverkas. En justermutter på tryckstången bestämmer hur stort spelet ska vara. Vartefter kopplingen slits, minskar spelet och tryckstångens mutter måste justeras när det inte längre finns ett spel. Med det systemet kan dragläget ändras en aning efter önskemål.
Den nyare varianten saknar justermöjlighet. Slavcylinderns kolv + tryckstång hålls ute från bottenläget med en fjäder mot gaffeln och går tillbaks längre vartefter kopplingen slits. I pedalen känns ingen skillnad, dragläget är på samma ställe.
Min nuvarande har den nyare varianten, men jag hade en 2006 med den äldre (som alltså måste kollas/justeras nån gång per år så att spel finns). Vill man ha justermöjlighet lär man byta slavcylinder/tryckstång och säkerställa att man har en returfjäder som drar hem mekanismen. Reservdelskatalogerna visar rätt väl vilka skillnader som finns.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)