Om det inte finns en märkesklubb, skulle det vara intressant att skapa en?
Ett sätt att nå ut till möjliga medlemmar kunde vara att skriva till alla registrerade ägare av till Lada Niva. Jag skrev till Transportstyrelsen och undrade hur man skulle gå tillväga för att få en lista över alla registrerade ägare av Lada Niva. Skulle en sådan begäran komma i konflikt med GDPR, undrade jag. Svaret lät vänta på sig men till slut fick jag besked. I sammanfattning svarade Transportstyrelsen så här:
Det finns 754 fordon registrerade som Lada Niva i någon form. Så följer en tabell som visar fördelning på årsmodeller, från 1982 - 2020. Det kan finnas fler, men de är i så fall registrerade på ett annat sätt. Det finns dessutom 51 bilar ägda av personer som är reklamskyddade.
Transportstyrelsen säljer ägaruppgifter ur vägtrafikregistrets fordonsdel. Kostnaden är 1071 kr i grundavgift + 1,60 kr per registreringsnummer. Moms tillkommer. Man måste fylla i en ansökningsblankett. Hela det presenterade urvalet på 754 adresser kostar 2 277 kr, exklusive moms.
Om det skulle finnas ett intresse av att skapa en märkesklubb, hur skulle man då finansiera ett köp av adressuppgifter? Eller skulle man börja med personer som är anslutna till detta Forum och Facebook-gruppen?
För själva föreningens bildande finns det rutiner, som här hos Skatteverket:
https://skatteverket.se/foreningar/driv ... 28338.html
Personligen tycker jag det skulle vara trevligt att inte bara begränsa sig till Lada Niva, utan att föreningen omfattar bilar av alla modeller av märket VAZ Lada Zjiguli. Det känner jag igen från Svenska Land Rover klubben. Där samlas alla ägare av de tidigaste seriebilarna från tidigt 1950-tal till den senaste Range Rover av årets modell.
Synpunkter, förhoppningar eller farhågor?