Cylinder misfire vid tomgång

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av rid54 »

Lite tillägg:

Om du inte provat, använd sökfunktionen när du är i avdelningen för "FrågeLadan" och skriv in "misständning".

Det finns ett engelskt forum: http://www.lada.co.uk/forum/ där det finns mycket info och även där kan man söka på liknande sätt på "misfire"

Det finns (faktiskt i samband med just "misfire") trådar som nämner det hydrauliska ventilsystemet. De små pivotpunkterna med sina kolvar är tydligen inte världens mest sofistikerade lösning, men det är en del smådelar inuti och tunna kanaler för oljan - trassel kan uppstå.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
_jni_
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 jan 2019 16:43
Ort: Harlösa

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av _jni_ »

Tänkte att det kunde vara bra med uppdatering, så att andra som har liknande problem potentiellt kan få hjälp. Jag gav upp att felsöka bilen själv och lämnade in den på min lokala verkstad som inte räds Nivor. Efter diverse felsökning, jag kommer i ärlighetens namn inte ihåg allt som vi kom överens om att prova, så öppnas ventilkåpan för en inspektion. Det upptäckts då att en vipparm var allvarligt skadad, så det beslutas att byta den och tillhörande lyftare. Detta har ingen som helst effekt... Felsökningen fortsätter utan resultat och vi kommer överens om att på vinst och förlust byta tresten av lyftarna. När detta görs hittas ännu en masakrerad vipparm som måste bytas. Även en av lyftarna visar synliga tecken på att vara skadad (metallspån). Efter detta är motorn tyst och fin men bilen visar fortfarande misständning på en cylinder. Efter en kort biltur där jag nollar koden efter att den kommer upp slutar bilen efter 1-2 minuter att visa kod och går fint. Jag har visserligen bara tagit bilen på en kortare tur snedan dess, men hittills har koden hållit sig borta, så det verkar onekligen lovande!

Det går ju bara att spekulera i varför lyftarna gett med sig. Jag har inte haft bilen så länge och vet ingenting om hur oljebyten etc har sköts, så det kan ju ha slarvats där, eller så var de helt enkelt av kass kvalité. Förhoppningvis sköter bilen sig ett tag framöver nu iaf :)
Äger för tillfället två Nivor en 2005:a och en 2012:a
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av rid54 »

Bra med uppföljning, tack!

Jag råkade ut för nåt liknande på en Citroën CX. En vipparm blev "uppäten" i anliggningsytan mot kamaxeln och den cylindern slutade ju jobba efterhand, samtidigt som det tickade rätt rejält. En verkstad bytte vipparmen och då blev det bra - ett tag i alla fall. Den nya vipparmen skadades också på samma sät efter nåt tusental mil. Sannolikt var det en liten skada i kamnocken som gnagde på vipparmens anliggningsyta. Ursprungsproblemet kan ju vara nåt med smörjningen/oljetryck, svårt att veta.

Hoppas det fortsätter funka som det ska!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av niva-2121 »

Intressant spörsmål - här kommer mer o t i samma ämne:
På en Mercedes 200/124/E-klass 1988 byttes kamkedja, kedjehjul, kamaxel, vipparmar och lyftare först vid runt 12.000 mil, sedan vid cirka 25.000 mil samt var aktuellt vid 37.500 mil igen, men då såldes bilen i stället.(Min tjänstebil under drygt 5 år)
Kedjan var riktigt glapp, kamaxel mycket gropig, vipparmarna slitna/tillplattade samt lyftarna med relativt stora gropar i anliggningsytorna mot vipparmarna.
motorn fungerade utan annat klander än att den i slutet före varje "topprenovering" tickade/klapprade i mer än 5 sekunder vid varje kallstart innan de hydrauliska lyftarna fått tillräckligt oljetryck.
Inte kul att vid kundbesök folk tittade på mig som om jag var en oteknisk idiot, när jag startade motorn.
Kan tillägga att det var enkelkedja på "lilla" 200-motorn - men dubbelkedja på "stora" 230-motorn samt på 300-motorn.
F ö var bilen en dröm att köra på långresor, som mest till Pajala och Simrishamn och det mesta däremellan, med utgångspunkt från södra Mälardalen - formellt från Johannelund, Vällingby = arbetsgivarens hemvist/huvudkontor. :D
Forumsponsor
Skriv svar