I valet och kvalet mellan 1.6 och 1.7

Allmänt Lada-Niva snack!
Snowman
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 aug 2022 22:20

I valet och kvalet mellan 1.6 och 1.7

Inlägg av Snowman »

Sitter och tittar på begagnade Niva-annonser. Jag skulle vilja veta om ni anser att det finns tungt vägande skäl för eller emot valet av en äldre 1.6 eller nyare 1.7 - modell (förutom ålder och miltal). Jag minns en skräckhistoria jag läste om en 1.7 med ett elektroniskt stöldskydd som kraschade så bilägaren inte kunde få igång på bilen, och det känns lite motsägelsefullt med elektronisk bränsleinsprutning på en bil som har "noll elektronik" som ett av sina huvudargument. Blir det en avsevärd effektivitet/bränsleekonomi jämfört med en förgasare? (Jag kanske bör påpeka att det är uteslutande små bergvägar och jordvägar jag kommer att köra på och att medelhastigheten där jag bor ligger runt 60 km/h.) Farsan hade jämt gamla bensinbilar och brukade pilla på förgasare och fördelardosor så det verkar inte vara så blodigt svårt.

Rent estetikst tycker jag att den gamla modellen slår den nya med flera hästlängder. Den har ett utsökt, nästan parodiskt 70-tals-stuk med sina stora och runda mätare, medans den nyare modellen ser trist och anonymt 90-talisk ut. Men det är ju mest en smaksak, och en definitiv poäng med 1.7an är att lastutrymmet är plant, inte nedsänkt, vilket jag av erfarenhet vet underlättar enormt när man lastar i och ur, vilket kommer bli mycket i mitt fall.

Så det skulle vara jättebra att få höra era åsikter, synpunkter och erfarenter runt de båda modellerna.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: I valet och kvalet mellan 1.6 och 1.7

Inlägg av rid54 »

Jag har inte personlig erfarenhet av den äldre motortypen (1,6 L) och den större fanns väl med både centralinsprutning (först) och sedan ett modernare system för individuell bränsleinsprutning. Centralinsprutningen har av en del här beskrivits som väldigt pålitligt och väl fungerande.

Det är inget fel med förgasare egentligen, det handlar mest om att de inte på samma precisa sätt som en styrdator kan anpassa blandningen efter olika förhållanden. I teorin ger insprut bättre bränsleekonomi, men i praktiken är det nog förarens högerfot som bestämmer.

De Niva som kommit ut här i Sverige efter 1988 har väl samma krav som andra bilar vad gäller avgaskontroll, så där är det inte mycket man som ägare kan bestämma över, annat än genom att välja årsmodell. Min är från 2011 och är klassad EURO 5, med ett modernt "multipoint" bränslesystem. Det är såvitt jag vet tillverkat av Bosch och det verkar inte ha speciellt dåligt rykte. Det går rätt snålt; man får anstränga sig för att komma över 0,9 l/mil.

Stöldskyddet (immobilizer) kan vara aktiverat vid köp eller inte. Om inte, behöver man inte fundera på det alls. För att aktivera det måste man gå igenom en procedur som verkar väldigt lik avfyrningsprocessen för nukleära interkontinentala robotar. Lyckas man, har man ett stöldskydd/startspärr som man måste sköta om och aktivera med lösa pluppar (transponders). Misslyckas man, får man göra om, i värsta fall blir det totalfel och då måste immobilizern och styrdatorn (ECU) bytas. Jag skulle inte ge mig på att aktivera en icke-aktiv immo. Jag använder en rattkrycka om stöldrisken bedöms förhöjd...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar