Hejhej,
Jag har ett bekymmer med soppapumpen på min 1.7i -95, den startar inte helt enkelt. Bakgrund:
Jag körde in bilen i verkstaden för någon månad sen, då funkade allt perfekt. Där har den stått sen dess, nu skulle jag köra ut den och jag hörde direkt att pumpen inte gick när jag vred om nyckeln. Började lite lätt med att hamra lite på pumpen medans jag vred på tändningen, ingenting. Tvångskörde pumpen, den funkar fint. Ok, dags att konsultera litteraturen.
Visade sig att verkstadshandboken jag har var ytterst rudimentär när det kom till bränslesystemet, så jag tankade hem en annan PDF för TBI specifikt, och den var inte mycket bättre. Det fanns ett primitivt elschema som upplyste mig om att ECU'n matar säkring Z (röd), som matar relät (röd sockel) som i sin tur slår till och matar pumpen. Det var allt. Slik information behöver ingen normalbegåvad människa, det är tämligen uppenbart att det är så det fungerar. MEN - var sitter grejerna? Färger på kablage?
Nåväl, jag hittade reläerna under de dubbla säkringsraderna, och mätte på det med röd sockel. Ingen spänning mellan 85-86 vare sig tändningen var på eller ej. Vad jag förstår har ingen av porslinssäkringarna något med TBI'n att göra, och alla tre som sitter i hållaren i sparklådan var hela. När jag mätte upp matningen fick jag 0V med tändning av på alla tre (föga förvånande, men när jag mätte med tändning på fick jag ~2V på de två första och 0V på den sista (den närmast torpedväggen). Detta känns ju inte normalt. Ingen av de två första gick tillbaks till 0V igen så jag antar att de inte har med pumpen att göra, kanske ska nämnas.
Är det den sista säkringen som matar pumprelät? Har min styrenhet gett upp? Skriver i hopp om att någon har nåt bra tips så jag slipper riva hela kablaget i jakt på spänningsfall.
Tack på förhand
Bränslepumpsproblem
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 04 aug 2015 13:42
- Ort: Vara
Bränslepumpsproblem
Niva 1,7i -95
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
Re: Bränslepumpsproblem
Var tar du "jord" när du mäter på 85-86? Om det är jorden till spolen som "lossnat" eller liknande blir det konstiga värden om du mäter på spolens kontakt.
Det kan vara nåt med tändningslåset. Om reläernas jord är OK, skulle du kunna sätta B+ på spolen till pumpreläet och höra om det drar och om pumpen går igång.
Det kan vara nåt med tändningslåset. Om reläernas jord är OK, skulle du kunna sätta B+ på spolen till pumpreläet och höra om det drar och om pumpen går igång.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 04 aug 2015 13:42
- Ort: Vara
Re: Bränslepumpsproblem
Tack för svaret! Bra tips, ska testa detta. Det blir nog inte förrän efter påsk dock, som vanligt tidsbrist :/
Niva 1,7i -95
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96