Niva jämfört med andra bilar från samma epok

Allmänt Lada-Niva snack!
Snowman
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 aug 2022 22:20

Niva jämfört med andra bilar från samma epok

Inlägg av Snowman »

Hej allesammans,
jag är nyfiken på en sak. I stort sett samtliga artiklar om Lada Niva och 4x4 forum där Nivan nämns, handlar det alltid om att den går sönder hela tiden och kräver ett konstant meckande och pysslande. Men när jag ser videos och ser hur en del människor behandlar sina Nivor så är kanske inte frågan varför dom går sönder utan snarare varför dom inte går sönder mer än dom gör. Så jag undrar hur Nivan ställer sig mot andra bilar från samma period, om man nu ser till att underhålla den korrekt. T.ex. kräver ju gamla Land Rovers ett massa pysslande men i Land Rover-kretsar är det ju nästan något som gör bilen unik och exklusiv ("en Land Rover spiller inte olja, den markerar revir"). Farsan hade en Seat 600 och senare en folkvagnsbuss och jag minns att allt som oftast brukade han pilla med brytarspetsar och förgasare och då och då bytte han olja, det var ett normalt underhåll. Så vad säjer ni om saken? Är Nivan markant sämre än andra bilar från samma epok eller är det mest en myt?
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva jämfört med andra bilar från samma epok

Inlägg av rid54 »

Hej.

Nivan är lite som en nytillverkad veteranbil. Man har hållit fast vid tekniska lösningar som var rätt framåt när bilen konstruerades och det har bidragit till att både bilen och reservdelarna är myckedt gynnsamt prissatta. Det är den positiva sidan.

På "minuskontot" kan man kanske notera, att man får leva med packboxar som börjar läcka lite och sådana saker. Med tanke på verkstadspriser idag, är det nog bäst om man kan tänka sig att utföra en hel del arbeten på egen hand - som att byta packboxar, byta växellådsolja, smörja kardanknutar och liknande. Motorn (sedan man införde multipoint injection) är fullt modern, i princip, och kräver inget mer underhåll än andra motorer. Man byter olja enligt rimliga intervall och kollar kylvätska etc. Men en växellåda kostar 5-7000 SEK, jämfört med vad man kan få betala för lådan till en modern bil.

Det finns vissa kvalitetsbrister, som brukar poppa upp som "nödvändigt underhåll" om man ser över ett antal år. Man kan få byta värmekranen till kupévärmaren, man kan få göra lite felsökning på elsystemet om nåt relä kärvar, det händer att framfjädrar får avbrott i nåt varv etc. Dessa saker kan man klara själv, om man är lite sinnad, men det är ännu möjligt att hitta verkstäder som gör såna jobb, och de är inte långdragna så det borde inte kosta några skjortor. Jag jämför med en Škoda 2009 som finns i familjen, som dragit på sig hysteriska verkstadskostnader eftersom man måste riva halva bilen för att byta motorn till kupéfläkten - det jobbet tar högst en timme på en Niva.

Jämfört med dagens bilar är Nivan en total anakronism, en tidsfrämling, som ännu kan repareras hemma utan att man måste ha en dator för att "gifta in" nya komponenter i systemet och liknande voodoogrejer. Jämfört med bilar från samma epok, om man menar när Nivan kom och blev populär, är den en smula "efter", men å andra sidan väldigt robust och stabil, särskilt vad gäller hjulupphängningen. Att den fortfarande tillverkas med snäckväxel i styrningen är ju närmast en lyxdetalj idag - det är väl bara typ Mercedes och BMW som har sånt kvar...

Som du säger är det närmast märklgt att Nivorna inte strejkar mer än de gör, när man hör/ser hur de används i vissa fall.

Min har idag gått 13.000 mil och börjar se lite åldrig ut, eftersom jag inte är en putsmänniska och lacken inte är av modern kvalitet. Den har dock gått rätt hårt ibland, långa sträckor på dåliga vägar i Lettland, släpdragning hit och dit, men den verkar helt OK i drivlinan, så jag är inte missnöjd.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar