Goda traditioner

Allmänt Lada-Niva snack!
rid54
Kontakt:

Goda traditioner

Inlägg av rid54 »

Som vanligt är det besiktningsdags oväntat tidigt, trots 14-månadersregeln. Som vanligt blir det lite frågetecken inför spel i framhjulslagren, som tydligen närmast är en forntida företeelse nu när enhetslager blivit vanligare. Den här gången var det dock berättigat påpekande, så det blev ett återbesök efter att lagren satts an lite grann och blankt protokoll efter det.

Min bil har dragits med en halvjobbig vibration från dag 1, som kan härledas till axeln mellan växellådan och fördelningslådan. Det har gått att leva med, men gnagt lite i bakhuvudet. Allt bakom växellådan är bytt minst en gång (hardyskiva, drivknut etc; två olika F-lådor har provats), men samma fenomen har levt kvar. I sommar ska jag ta växellådans medbringare till en bekants verkstad och kolla om den helt enkelt är skev/excentrisk, och/eller om den glappar på utgående axel. Fördelningslådan måste ändå ner och få lite nya packboxar, så om vädret tillåter framöver får det bli lite ryggläge under bil och träning av de där musklerna man inte visste man hade, förrän de värker lite... Skulle nåt intressant framkomma, så blir det rapport om det.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea

Re: Goda traditioner

Inlägg av dea »

Skön känsla när bilen väl är besiktigad. Trist med vibrationerna, hoppas du får ordning på det. Så mycket behagligare att slippa dom.
SA4AQS

Inlägg av SA4AQS »

Jodå själv var man in i förra fredagen den 21:a fick på att ett däck var lite lite mönster på, sen sa han att halvljusen stod lite lågt men var ok.

När jag besiktigar så är dom mest osäkra på fördelningslådan när dom ska göra bromsprov då brukar jag bara säga att dom körde inte i bromsprovaren förra året.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Kontakt:

Inlägg av rid54 »

Det där med bromsprovandet varierar lite, tydligen. Den här gången körde man på rullarna, men kollade "de små spakarna" noga först. Jag frågade hur det kom sig att det blir olika, och svaret var ungefär att alla inte läser den instruktion som finns till varje bilmodell. Det är nog bra att gå igenom bromsprovaren ibland, "prov på väg" säger ju nästan inget om/hur hjulen skiljer sig åt vid bromsning.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar