Vibrationer 2300 -2600 vpm?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Vibrationer 2300 -2600 vpm?

Inlägg av Mats A »

Niva 2012, 11000 mil. På senare tid (månaden) upplever jag kraftiga vibrationer från drivlinan i varvtal mellan 2300 - 2600 vpm, men bara på växel 4 och 5. Då kör jag i ca 65-75 km/h. Efter byte av den mystiska kontakten på kopplingspedalen kan jag nu bekvämt köra i 90km/h och motorn går på ca 3000 vpm. Växellådan bytt förra sommaren.

Passerar jag varvtalsområdet på växel 2 och 3 uppträder inte vibrationerna. Jag upplever att motorn snurrar på normalt genom vibrationerna. Mina tankar:

• "Jaja, men du glömmer vilken bil du kör... Lev med det."
• Kardanstång, universalknutar. Växlar jag ovarsamt hör jag glappet, klonket i kardanerna, men det är jag van vid från Land Rover.
• Växellådan. Men eftersom växellådor är svarta lådor för mig så. Jag ska, när ekonomin tillåter, byta olja till den där skitdyra som Matthias säljer.
• Motorn tror jag snurrar på som normalt, jag upplever ingen dipp i effekten.

Tankar?
Niva 2012
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationer 2300 -2600 vpm?

Inlägg av rid54 »

Prova att köra på lågväxel och växel 4-5 i växellådan och genom de kritiska motorvarvtalen. Finns vibrationer även då är det dags att titta på Nivans verkliga problemenhet, nämligen mellanaxeln från V-låda till F-låda.

Det finns mycket där som kan gå "snett". Bitar kan lossna från Hardyskivan. Universalknuten kan tröga ihop. F-lådan kan vara snett monterad eller lite fel i höjd och då blir det extra kritiskt att allt det andra är perfekt.

Man lär kolla några saker direkt:
1. F-lådan måste sitta så att det inte finns ett axiellt tryck eller drag i mellanaxeln, dvs dess avstånd till V-lådan kan behöva justeras.
2. F-lådan måste sitta exakt linjäriserat med utgående axel från V-lådan i längsled.
3. F-lådan måste sitta i sådan höjd att minimal vinkel uppstår i mellanaxeln. Särskilda shims finns att lägga mellan fästena och chassi vid behov.

En typ av "statuskontroll" är att köra på femman i 50-60 km/h (efter att ha kollat ovanstående) och känna på växelspaken under lätt pådrag. Om man trycker LÄTT framåt och bakåt i spaken och kan "känna varvtalet" på utgående axel, så har man en vibration som kommer från mellanaxeln. Antingen vibrerar hela F-lådan (känns i de små spakarna) eller så är det nåt med mellanaxeln i sig själv.

Sen kan det finnas annat som busar. Är det vanliga knutkors i kardanerna ska det inte finnas nåt glapp alls där, punkt. Minsta glapp i knutkors = byte. De kan vara tröga och behöver då smörjning (om det finns nipplar). Sen kan det vara kardanernas splines som är torra/tröga. Har kardanerna CV-knutar lär det vara en bra idé att kolla att de har fett kvar och inte glappar radiellt.

Det minst troliga till att fela, är motor och växellåda i sig själva. Jag tycker VAZ-motorerna ger ett bra intryck generellt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Vibrationer 2300 -2600 vpm?

Inlägg av niva-2121 »

Om bilen är höjd i fjädringen kan det i viss mån medverka till ökade vibrationer = linjen framdiff-fördelningslåda-bakdiff ÄNNU mindre rak.
Receptet då kan vara att placera några planbrickor ovan/på framdiffens bakre infästningsskruvar, så att diffen sänks något i bakkant.
Vidare att sänka fördelningslådan 10 mm - gränsen vad skruvarna tillåter. Jag "sågade till" ur 10 mm tjock aluminium 2 delar - en på var sida.

Annars är centreringen av fördelningslådan det elementära.
Finns beskrivet i annan tråd hur det går till.
Forumsponsor
Skriv svar