växellådsolja

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Evil__Knievel
Inlägg: 107
Blev medlem: 24 sep 2012 12:02
Ort: Glössbo Bollnäs

Re: växellådsolja

Inlägg av Evil__Knievel »

Tack de var ju lättare än förväntat faktiskt!

Nu har kärran ny olja överallt kör castrol syntrax 75w/90 i lådorna och axlar hoppas de funkar bra nu då :-)
MVH
Per Fredin

Niva-06
Passat-05
fonkymonky
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 dec 2010 18:16

Re: växellådsolja

Inlägg av fonkymonky »

Gäller regeln med överfyllning av växellådan alla årsmodeller? Även de nyare? Jag har en 2012a.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: växellådsolja

Inlägg av ahlberg »

Det påstås göra nytta på alla femväxlade. Men, de skador jag stött på har i de flesta fall berott på lös mutter på utgående axel eller brusten tryckbricka på ingående. Utom på en låda där fyrans synkning har packat ihop.. Men, det skadar inte!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: växellådsolja

Inlägg av NEO »

Då jag är lite av en idiot... Kan någon förklara vilka skruvar det är som ska bort för att fylla genom spaktället? Ser lixom inga alls? :oops: tack!

Bild
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: växellådsolja

Inlägg av SA4AQS »

NEO skrev: 13 okt 2021 20:06 Då jag är lite av en idiot... Kan någon förklara vilka skruvar det är som ska bort för att fylla genom spaktället? Ser lixom inga alls? :oops: tack!

Bild
Bild
Skruvarna borde sitta under gummit, men gör rent ordentligt runtom först så att det inte ramlar ner något skräp i lådan.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: växellådsolja

Inlägg av NEO »

Snyggt! Stort tack! 8-) Återkopplar när jag tappat ner lite verktyg och förmodligen mig själv i lådan, så bra brukar det gå. :? :lol:
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: växellådsolja

Inlägg av NEO »

Lägger upp en bild på intre/yttre mutter så det finns. 8-) Gick fint att få loss och byta olja. Tack!

Bild
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: växellådsolja

Inlägg av NEO »

Har någon en bild eller några visa ord att säga om hur mycket olja 2L rent visuellt är när man tittar ner i spakhålet? Har haft/har problem med läckage och försöker bilda mig en uppfattning om hur mycket som läckt utan att tappa ur allt igen. Iofs kanske snart gjort...

Är ju svårt att se på bild men såhär ser det ut hos mig nu:
Bild Bild
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: växellådsolja

Inlägg av niva-2121 »

Både instruktionsböckerna för 1.6 och 1.7 föreskriver 1,35 liter EP 80 för 5-växlad låda.
Men erfarenhetsmässigt VET vi att 2 liter är lämpligare, för att 5:e växeln ska få smörjning.
Jag använde MoPar ATF+, en (hel-)syntetolja.
Nivåkontroll och påfyllning genom nivåpluggen på växellådan.
Kör upp bilens båda vänstra hjul på dubbla lastpallar vid kontroll/påfyllning så blir det rätt = 2 liter.

Med (hel-)syntetolja i växellådan & fördelningslådan blir det mer lättväxlat när det är kallt.
Forumsponsor
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: växellådsolja

Inlägg av NEO »

Är med på allt det. Frågan var mer hur det visuellt ser ut med 2L när man tittar ner i lådan. Alltså hur högt upp i lådan 2L's gränsen faktiskt går när man tittar ner. haft lite läckage och nyfiken på hur mycket som faktiskt läckt.
niva-2121 skrev: 02 apr 2023 09:05 Både instruktionsböckerna för 1.6 och 1.7 föreskriver 1,35 liter EP 80 för 5-växlad låda.
Men erfarenhetsmässigt VET vi att 2 liter är lämpligare, för att 5:e växeln ska få smörjning.
Jag använde MoPar ATF+, en (hel-)syntetolja.
Nivåkontroll och påfyllning genom nivåpluggen på växellådan.
Kör upp bilens båda vänstra hjul på dubbla lastpallar vid kontroll/påfyllning så blir det rätt = 2 liter.

Med (hel-)syntetolja i växellådan & fördelningslådan blir det mer lättväxlat när det är kallt.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
Skriv svar