växellådsolja

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
niva Tobbe
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 aug 2009 13:44

växellådsolja

Inlägg av niva Tobbe »

jag undrar hur mycket olja man skall ha i växellådan,man skall väll fylla från spaken men hur mycket.hittade ett inlägg förut hur man gorde men hitar inte igen det.Tobbe
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: växellådsolja

Inlägg av ahlberg »

2 liter blir bra, och när du lossar spaken - ta de tre YTTRE M6 muttrarna.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva Tobbe
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 aug 2009 13:44

Re: växellådsolja

Inlägg av niva Tobbe »

tack,jag hadde för mig att det var typ 3liter
Dusty
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 apr 2010 23:52

Re: växellådsolja

Inlägg av Dusty »

gammal tråd men skriver här ändå.
ska nämligen byta olja i min växellåda någon dag framöver, och tänkte bara höra varför man skulle fylla 2liter istället för 1,35liter som det står i manualen?

Edit: just ja, sen undrar jag vad ni rekomenderar.. hel eller delsyntets olja?
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: växellådsolja

Inlägg av AlterEgo »

Dusty skrev:ska nämligen byta olja i min växellåda någon dag framöver, och tänkte bara höra varför man skulle fylla 2liter istället för 1,35liter som det står i manualen?
För att femte växeln skall få bättre smörjning.
Dusty skrev:just ja, sen undrar jag vad ni rekomenderar.. hel eller delsyntets olja?
Det är många om budet, både Castrol Syntrax GL 4/5 75W/90 (150:-/l) på Mekonomen), motorolja från Lidl (som tydligen funkar bra) och annat går att använda. Själv hällde jag i Agrol Hypoid 80W/90 traktorolja eftersom jag hade en 20-litersdunk stående till övers. Det sägs bli mer lättväxlat med Castrol-oljan.
Träsktroll wannabe
Dusty
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 apr 2010 23:52

Re: växellådsolja

Inlägg av Dusty »

ahh.. ok, men det finns inte risk för övertryck då? (kan inte mycket alls om sånt här)

ska iallafall höra med dom nere på macken och se vad dom har för olja.
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: växellådsolja

Inlägg av AlterEgo »

Dusty skrev:ahh.. ok, men det finns inte risk för övertryck då? (kan inte mycket alls om sånt här)
Det är väl inget tryck i växellådan på en Niva? På en del traktorer händer det att oljan börjar bubbla upp ur spakstället, men det är en följd av att det har kommit vatten i oljan (oftast beroende på kondens på växellådshusets insida) och då börjar oljesmeten koka när går varm.

Jag bytte ju olja i lådorna för ett tag sen och det var inget överdrivet svårt jobb... Påfyllningen av fördelningslådan sköttes med en vanlig vattenslang in genom påfyllningspluggen och en tratt i andra änden som kunde hållas över nivån. Sen var det bara att hälla tills det rann över. Jag fyllde huvudlådan genom spakstället, betydligt enklare än att lirka in nåt till påfyllningspluggen. Men kom ihåg att ta rätt muttrar, de yttre...
Träsktroll wannabe
Dusty
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 apr 2010 23:52

Re: växellådsolja

Inlägg av Dusty »

aha.. ok. :)
tanken är att jag skall byta växellådsolja innan helgen, sen måste jag vänta på pengar innan jag börjar byta oljorna i diffen och sånt (motoroljan var det första jag bytte när jag fick hem bilen).
växellådsoljan hade jag tänkt byta själv hemma via "spakstället".. och jag har läst om vilka muttrar man ska lossa, om man sen fipplar till det får jag se då. ;)
när det sen skall bytas i axlar och diff så blir det mest troligt att åka ner på macken och hissa upp och använda sån där "spruta".
smidigt och bra med en hyresvärd som jobbar på macken. :D
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: växellådsolja

Inlägg av Larsson »

Efter att ha kört med "vanlig" olja till en början och sedan bytt till helsyntet-olja och kännt skillnaden i rullmotstånd så finns inga andra alternativ är HELSYNTET i hela drivlinan för mig.

Växlingen funkar bättre på vintern oxå när termometern kryper ner mot -35......
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: växellådsolja

Inlägg av Fisketorp »

Larsson skrev:Efter att ha kört med "vanlig" olja till en början och sedan bytt till helsyntet-olja och kännt skillnaden i rullmotstånd så finns inga andra alternativ är HELSYNTET i hela drivlinan för mig.

Växlingen funkar bättre på vintern oxå när termometern kryper ner mot -35......
Inte illa att känna såpas skillnad =)

vad för olja hinkar du i växelåda, fördlåda och axlar?
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: växellådsolja

Inlägg av ahlberg »

Larsson skrev:HELSYNTET i hela drivlinan för mig.
Han har det hela vägen. Jag intygar att det är stor skillnad vintertid!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Dusty
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 apr 2010 23:52

Re: växellådsolja

Inlägg av Dusty »

var ner på lokala macken idag och som tur var så jobbade hyresvärden, vilket resulterade i att jag fick drygt 5 liter GL5 EP80 olja helt gratis. :D
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: växellådsolja

Inlägg av AlterEgo »

Dusty skrev:var ner på lokala macken idag och som tur var så jobbade hyresvärden, vilket resulterade i att jag fick drygt 5 liter GL5 EP80 olja helt gratis. :D
Gratis är gott.
Träsktroll wannabe
Dusty
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 apr 2010 23:52

Re: växellådsolja

Inlägg av Dusty »

AlterEgo skrev: Gratis är gott.
håller jag med om helt och hållet.
men nu ska det då vara bytt olja i växellådan, och verkade inte vara så mycket skit i oljan eller så.. endast lite lite metallspån på själva pluggen. :)

Bild

Bild

Bild
BRO
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 feb 2009 11:43
Ort: Dala-Järna

Re: växellådsolja

Inlägg av BRO »

Jag kör OK's GL5 olja, kom bara ihåg att inte dra dränerpluggarna för hårt. Jag tror det kallas rörgäng och är lite konisk. Lite gängtejp kanske och bara två vita knogar när man drar dom.
Men det finns säkert någon här som vet bättre i denna fråga.... :)
Some drive Niva's, The rest wish they did..

Niva 1,7i -06 "Белая молния"
Citroen Dsuper -70
Yamaha FJ1200 -88
Suzuki DR500-86

"Save the Planet??? The Planet is fine!! The people are fucked...." George Carlin
Skriv svar