Mmmm... syntetiska motoroljor!

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Mmmm... syntetiska motoroljor!

Inlägg av ahlberg »

Lite sömnigt på forumet så här när höstmörkret lägger sig. Dags att kasta in en pinne på brasan?

Det finns en snubbe på Youtube som verkar leva för att göra jämförande tester. Han testar allt från maskeringstejp via lysrör till olika mirakelmedel för motorer och underliga bränslen till gräsklippare. Testerna är seriöst genomförda och mycket underhållande, tycker jag.

https://www.youtube.com/channel/UC2rzsm ... -wuOg_p0Ng

Nu gjorde han ett test på en 50 år gammal traktor som efter ett helt liv med klassisk mineralolja fick en modern syntetolja i sig. Han passade även på att se hur den gamla mineraloljan betedde sig vid en jämförelse, både som den var när den tappades ut samt hur den klarade att brännas av på en kokplatta och sedan kylas ner i en frys. Spännande!

https://youtu.be/Pa4RwsiZUmI

(som han mycket riktigt påpekar i slutet är detta ju ett begränsat test på ett fordon, så man kan ju inte dra några långtgående slutsatser av det)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

Re: Mmmm... syntetiska motoroljor!

Inlägg av Maskirovka »

har nog sett något av det, ogillar hur dom gör

men nyare oljor har möjlighet till bättre destilering än förr, och syntetoljorna är bra
maggan
Inlägg: 534
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Mmmm... syntetiska motoroljor!

Inlägg av maggan »

Bild
riggar mig till och väntar med spänning...
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan
Inlägg: 534
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Mmmm... syntetiska motoroljor!

Inlägg av maggan »

Syntetoljor ær bra det er inte nædvendigvis så at ælder motorer gillar en øvergång til nya syntetiska motsvarigheter
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Mmmm... syntetiska motoroljor!

Inlägg av ahlberg »

Jag hade förväntat mer skyttegravskrig och handgranater mellan ortodoxa och progressiva motoroljetalibaner... :) inlägget var avsett att provocera.. Men allvarligt talat, syntetoljor är mineraloljor som förbättrats, så är det. Folk på detta forumet är alldeles för trevliga och respektfulla..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

Re: Mmmm... syntetiska motoroljor!

Inlägg av Maskirovka »

tja, man kan ju ha en övergång från vanligt till syntet, byta filtrerna oftare, och häva i lite mera syntet efterhand


oljekvaliten har överlag blivit mycket bättre med tiden
rid54
Inlägg: 1520
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Mmmm... syntetiska motoroljor!

Inlägg av rid54 »

OK... Kostnadstaliban kommer med en kommentar:

Man kör bilen 20.000 mil och byter oljan 10 ggr. Inkl filter gör man då av med c:a 50 liter olja, à max 100:- eller så per liter. Säg att man dessutom kör upp 2 påfyllnadsliter mellan bytena, så har man 70 liter att räkna med. Kostnaden är ju i det stora hela inte mycket att bråka om, egentligen. Det mesta går ju ändå åt till bränsle, nånstans runt 300.000:-. Oljan ligger då runt 70x100 = 7.000:- för sträckan i fråga. Kostnaden för oljan är ju höftad, Biltema ger en annan prisbild som är lägre med dagens priser (typ 40:-/L för mineralolja, 46:- för helsyntet...). Det är svårt att se nån avgörande skillnad rent ekonomiskt, men lite skillnad är det ju. Hur det slår på motorslitaget är svårt att veta... utslitna Nivamotorer är inte nåt man hör mycket om, men troligen finns det också sådana. Om slitaget är värre med vintage mineralolja än med modern helsyntet känns som att det är lite okänd mark att beträda, typ att "man vet inte". Syntetoljan har dock rykte om sig att hålla motorn renare, vilket ju aldrig är fel; mindre risk att det samlas äckelpäckel i motorn och oljekanalerna etc, som till slut stör funktionen. Troligen mer relevant för fordon som står mycket och riskerar mycket kondens i motorn (korta körningar med lång tid emellan).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar