Senhösten år 1986 köpte jag en ny Citroen BX 19 GT.
Min körsträcka till och från arbetet var morgon och kväll 1½ mil enkel resa.
Motorn hinner således inte bli genomvarm.
Efter några veckor så försvann oljepåfyllningslocket, och återfanns inte.
Däremot var hela motorrummet nersölat med motorolja.
Köpte ett nytt lock, fyllde på olja och motortvättade.
Ett par veckor senare tändes ånyo oljetryckslampan.
Konstaterades att oljepåfyllningslocket saknades, att oljenivån var för låg och dags för motortvätt.
Till Citroenverkstaden igen och beklagade mig.
Fick veta att ett servicemeddelande gått ut till verkstäderna om att den ensamma O-ringen på oljepåfyllningslocket skulle kompletteras men en till.
Ett par veckor senare tändes oljetrycksvarningslampan.
Olje nivån som vanligt för låg och motorrummet nersölat - men den här gången satt oljepåfyllningslocket (berg-)fast på motorn.
I stället hade "hela baletten" med gummislangar som tillhörde vevhusventilationen lossnat.
Kontaktade nu generalagenten och förklarade mitt problem och hänvisade till att om en bilsäljare inte kan åtgärda ett problem med tre försök så kan man begära återköp.
Vi diskuterade igenom problemet och var över ens om att det var "majonäsen" i vevhusventilationen i den nya bilmotorn som frös till is och tryckstegringen i vevhuset som fick först locket att sprängas bort och, efter "modifieringen" hela vevhusventilationens "bläckfisk" att lämna motorn.
Vi var också överens om att problemet/boven var att fartvinden som kylde ner vevhusventilationen.
Till saken hör att motorn var ny för året och min bil var den första som levererades i Sverige.
Motorn var således inte utprovad/anpassad för svenska förhållanden.
Som ägare till närmare 50-talet luftkylda Citroener hade jag lärt mig att vintertid inte bara skärma av kylluftintaget framför fläkten, utan att även skärma av oljekylaren.
Men BX 19 GT-motorn hade ingen oljekylare att skärma av så att inte olja skulle gå kall.
Citroen löste aldrig problemet - "men man jobbade på det".
Själv löste jag det genom att isolera hela "förvärmningsbaletten" med cellplast av den typ man isolerar rör i fastigheter i kombination med luftavledare för fartvinden i motorrummet.
Så kan det gå om man köper en ny och (i Sverige) oprövad produkt.
Att installera en catchtank tänkte jag inte på.
Ber om ursäkt för lite o t, men i alla fall rörande rubriken.