Niva 2131 (5-dörrars) vs 2121, fördelar och nackdelar?
Niva 2131 (5-dörrars) vs 2121, fördelar och nackdelar?
Just nu snurrar hjärnan på högvarv om jag inte ska passa på att byta upp mig med ett par extra dörrar och nån halvmeter längre bil. Dels behöver jag utrymmet (eller åtminstone vore det väldigt praktiskt) ibland, dels skulle det underlätta i- och urlastning av hunn, bössor m.m.
Jag kommer skaffa en mer ekonomisk vardagsbil för de årliga 2500-3000 mil transport från hem till arbete och uppdrag i stan. Antingen behåller jag Nivan och köper en dieselkombi med goda utrymmen och låg/vettig bränsleekonomi. Eller så skaffar jag en långniva, och då kan det vardagliga pendlandet utföras i vilken liten bränslesnål bil som helst.
Så frågan är, vilka fördelar har långnivan över den vanliga (utöver större utrymme)?
Vilka nackdelar?
Spinn loss!
Mvh! Anders Olsson
Jag kommer skaffa en mer ekonomisk vardagsbil för de årliga 2500-3000 mil transport från hem till arbete och uppdrag i stan. Antingen behåller jag Nivan och köper en dieselkombi med goda utrymmen och låg/vettig bränsleekonomi. Eller så skaffar jag en långniva, och då kan det vardagliga pendlandet utföras i vilken liten bränslesnål bil som helst.
Så frågan är, vilka fördelar har långnivan över den vanliga (utöver större utrymme)?
Vilka nackdelar?
Spinn loss!
Mvh! Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
- Ort: pålsboda
Re: Niva 2131 (5-dörrars) vs 2121, fördelar och nackdelar?
den långa går mycket bättra på vägen klart du ska har en sån
Re: Niva 2131 (5-dörrars) vs 2121, fördelar och nackdelar?
Ett axiom är ju längre hjulbas/axelavstånd - desto bättre /lugnare/säkrare vid landsvägskörning.
Men vem köper en Niva för annat än att leka i spenaten med - och där gäller "tätt mellan hjulen".
Men jag brukar inte alltid ha rätt.
Men vem köper en Niva för annat än att leka i spenaten med - och där gäller "tätt mellan hjulen".
Men jag brukar inte alltid ha rätt.
Forumsponsor
Re: Niva 2131 (5-dörrars) vs 2121, fördelar och nackdelar?
Ja, det är nog inte lätt att hitta fördelar med långniva mer än att det är en rolig specialare, vilket är värt en del! I skogen är den sämre både avseende frigång och svängradie. Har du funderat på att lastbilsregga din lillniva? Det skapar ju bättre lastmöjligheter?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Niva 2131 (5-dörrars) vs 2121, fördelar och nackdelar?
Nja, det skapar ju inte större utrymme att regga om den. Baksätet åkte ut redan första veckan jag hade den (jag gjorde likadant med den förra). Jag räknar med att göra likadant med 2131:an i så fall. Det är ju bara jag och hunn som åker i bilen till vardags, i undantagsfall min gamla mor eller nån jaktkamrat. Lastbilsregga har jag funderat på avsett, men å andra sidan så FÅR jag ju inte skruva tillbaks baksätet då (utan att regga om igen). Så som personbil är den mer flexibel.ahlberg skrev: ↑28 dec 2019 10:11 Ja, det är nog inte lätt att hitta fördelar med långniva mer än att det är en rolig specialare, vilket är värt en del! I skogen är den sämre både avseende frigång och svängradie. Har du funderat på att lastbilsregga din lillniva? Det skapar ju bättre lastmöjligheter?
Det där med "skogen" som både du och niva-2121 tar upp är naturligtvis relevant om man ägnar sig åt tuff off-roading och det är orsaken till att man har en Niva.
Det har ju aldrig varit syftet med Nivan för mig (även om jag har roat mig med tanken att KUNNA göra det).
Jag har ju Nivan mer "som den är tänkt och konstruerad", nämligen för att kunna ta mig en bit längre ut i "det vilda" när det behövs (vid t.ex. jakt och camping), och för att garanterat inte bli sittande fast i snödreven på vägen hemikring.
Jag summerar
Fördelar 2131:
Bättre vägegenskaper och komfort på väg.
Större och mer lättåtkomliga utrymmen.
Nackdelar 2131:
Sämre vändradie.
Sämre frigångsviklar mellan axlarna.
Kom igen, mera kan ni!
Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
- Ort: pålsboda
Re: Niva 2131 (5-dörrars) vs 2121, fördelar och nackdelar?
jag älskar niva MEN hund barn liv på landet då är den helt enkelt för liten hade en på 90 talet
funkar när man är två men annars för liten det du ska tänka på med en lång niva är att dom har
vibrationer hör med ole här på forumet han kan alt om det (har du inte köpt än )
funkar när man är två men annars för liten det du ska tänka på med en lång niva är att dom har
vibrationer hör med ole här på forumet han kan alt om det (har du inte köpt än )
Re: Niva 2131 (5-dörrars) vs 2121, fördelar och nackdelar?
"dom har vibrationer"...? Ja det har min vanliga Niva också!uazbuhanka skrev: ↑28 dec 2019 21:36 jag älskar niva MEN hund barn liv på landet då är den helt enkelt för liten hade en på 90 talet
funkar när man är två men annars för liten det du ska tänka på med en lång niva är att dom har
vibrationer hör med ole här på forumet han kan alt om det (har du inte köpt än )
Men tack för headsup, jag är inte i behov av MER vibrationer än jag har nu.
Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
- Ort: pålsboda
Re: Niva 2131 (5-dörrars) vs 2121, fördelar och nackdelar?
Det har ju skrivits spaltmeter om Niva och vibrationerna.
Min uppfattning är att vibrationerna går att, om inte helt få bort, så i alla fall reducera betydligt.
Ahlbergs råd är grunden för arbetet med att minska vibrationer som härrör från fördelningslådan = centreringen av fördelningslådan.
Därefter sänka fördelningslådan 8 - 10 mm samt vinkla framaxelväxeln något genom distanser/brickor på några mm i bakkant.
Grädden på moset är att gå ner till 15"-fälgar och på dem placera mjuka Michelindäck - i stället för bakelitdäcken som Niva levereras med, och som känner av ärtor på vägbanan - jmfr "prinsessan på ärten".
Min uppfattning.
Min uppfattning är att vibrationerna går att, om inte helt få bort, så i alla fall reducera betydligt.
Ahlbergs råd är grunden för arbetet med att minska vibrationer som härrör från fördelningslådan = centreringen av fördelningslådan.
Därefter sänka fördelningslådan 8 - 10 mm samt vinkla framaxelväxeln något genom distanser/brickor på några mm i bakkant.
Grädden på moset är att gå ner till 15"-fälgar och på dem placera mjuka Michelindäck - i stället för bakelitdäcken som Niva levereras med, och som känner av ärtor på vägbanan - jmfr "prinsessan på ärten".
Min uppfattning.
Forumsponsor
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
- Ort: pålsboda
Re: Niva 2131 (5-dörrars) vs 2121, fördelar och nackdelar?
jo det var jo det jag mente förlåt om det missförstådd det går jo att lösa
i min kunde jag köra 120 utan en vib det gäller jo att vara envis
i min kunde jag köra 120 utan en vib det gäller jo att vara envis
Re: Niva 2131 (5-dörrars) vs 2121, fördelar och nackdelar?
Jo, de är ju lite "individuella" de här bilarna.uazbuhanka skrev: ↑29 dec 2019 09:02 jo det var jo det jag mente förlåt om det missförstådd det går jo att lösa
i min kunde jag köra 120 utan en vib det gäller jo att vara envis
...och självklart ska den provköra om det ska bli affär. Jag har provat långniva tidigare, och det var en positiv upplevelse.
Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Re: Niva 2131 (5-dörrars) vs 2121, fördelar och nackdelar?
Får utgå från det exemplar jag förhoppningsvis får tag på. Med lite tur så blir det en väl hopskruvad bil. Den jag har nu vibrerar faktiskt inte så mycket att jag ens funderat på att göra nåt åt det. Minns jag rätt så blir det någon harmonisk vibration i strax över 90km/h som sen försvinner när man kommer upp i 100.niva-2121 skrev: ↑29 dec 2019 08:52 Det har ju skrivits spaltmeter om Niva och vibrationerna.
Min uppfattning är att vibrationerna går att, om inte helt få bort, så i alla fall reducera betydligt.
Ahlbergs råd är grunden för arbetet med att minska vibrationer som härrör från fördelningslådan = centreringen av fördelningslådan.
Därefter sänka fördelningslådan 8 - 10 mm samt vinkla framaxelväxeln något genom distanser/brickor på några mm i bakkant.
Grädden på moset är att gå ner till 15"-fälgar och på dem placera mjuka Michelindäck - i stället för bakelitdäcken som Niva levereras med, och som känner av ärtor på vägbanan - jmfr "prinsessan på ärten".
Min uppfattning.
Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.