Gjorde ett litet ryck på Nivan idag
Den har stått orörd ett antal år nu.
Började med att byta alla bränsle slangar, då det var Biltemas kvalitet på de flesta. Bilen Biltemas igen (hade hemma).
Monterade i ett batteri men var inte tillräckligt med ström, det bara klickade om startsolinoiden. Provade ett annat batteri samma visa. Började felsöka lite visade sig att jordflätans pressning släppt i batteripolen. Lossar flätan vid torpeden samt vid växellådan. Upp med polklämman i skruvstycket värmde med gasolen i med fluss och sedan ledtenn. Blev bra bara att montera tillbaka.
Nu klickade det inte bara utan den drar rent motorn utan problem.
Då det sitter turbo på bilen så har jag monterat en walbro pump för att sköta bränsle tillförseln. Ingen tendens till att soppa pumpen går. Brukar sno ström från bakrutevärmaren till soppa pumpar på mina turbo snabbyggen, snurrar på alla säkringar fortfarande död. Konstaterar att det är ström fram, fan pumpen död. Av med slangarna igen demontera elen och gör ett försök att väcka den.
Knackar den hårt i betonggolvet samt kopplar elen växelvis plus växelvis minus. Ingen reaktion
Stömsätter pumpen och knackar samtidigt hör att den går ett varv eller så, kör växelvis igen och till slut hoppar den igång. Den låter helt okej, kommer förhoppningsvis att funka.
Återmontering och provkörning av pump, tändning på, bakrutevärmare på den surrar igång greppar bränsle och cirkulerar bränslet

Men lyckan blev kortvarig då turboförgasaren (Weber DAT)flödade vilt, kanske bränsletrycksregulatorn hängt sig eller problem med flottören eller nålventilen. Stängde av bakrute värmaren (soppa pumpen). Demontera plenumet konstaterar att det flödat rejält.
Hoppas att jag har inspiration tillräckligt att få igång den igen.