Nyblivna ägare!

Allmänt Lada-Niva snack!
tommy123
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 aug 2023 12:16

Nyblivna ägare!

Inlägg av tommy123 »

Hej!
jag och min sambo köpte häromveckan en Lada Niva efter timmar av diskusison, för&nackdelar, läst recensioner och omdömen (förutom det här forumet så en rad youtube-videor där bilen gås igenom och testas) grannen var totalt emot att vi köpte Niva, men jag lärde mig ett knep (tror det är här nånstans det kommer) att när någon börjar orea om Lada, hur dåliga opålitliga de är osv så ska man bara fråga "har du kört mycket lada?" - nä men man har ju hört/sett får man som svar då, platt faller samtliga argument.

Det är som med alla bilar, någon säger att x är den bästa i världen, får mothugg, som istället tycker y är den bästa, någon svarar att z är bättre än de två och bara idioter kör x eller y och sen säger x att den haft z i flera år å hatar den. Så man får ta kritikerna för vad det är. Vi köpte iaf en Lada Niva från 2008 och har än så länge haft skitkul och stor nytta i den, att ha som enda bil är väl kanske tanken på sikt men det finns ju en del nackdelar, dels lastutrymmet (vi har en volvo v70 också) och dels komforten. Båda delarna går ju att lösa på sina sätt: en superbekväm lyxig bil är något man relativt nyligen vant sig vid, och vad som är lyx förändras över tid. En gång i tiden var volvo amazon det lyxigaste och mest bekväma man kunde ha och idag är det bara en kuriosa-nostalgi-bil som man aldrig kan tänka sig köra som sin enda bil. Det har mycket att göra med hur man är som person, vad man är ute efter och så vidare. I vårt fall är det en stark 4hjulsdriven bil som orkar norrländsk vinter och den branta skitbacken vi har vid huset som på vintern behöver skottas och sandas och man får be till gud att volvon tar sig upp. Och priset på Nivorna är väldigt attraherande jämfört med andra suv-ar osv, vi betalade 65.000 för den och det är inte en enda rostfläck, motor, broms och växellåda går hur bra som helst och folk har varit hjälpsamma.
Grannen kommer väl sluta prata med oss eftersom vi inte köpte en dachia eller subaru. Säkert skitbra bilar men man köper ju också Nivan för charmen och kuriosan. En bil ska ju vara mer än något slankt, runt och statushöjande baserat på sitt pris och märke. Då är det roligare med en lite udda bil.

Gjorde nybörjarmisstaget att inte stänga av fläkten första natten så batteriet hade laddat ur på morgonen. Lätt ordnat men lite pinsamt nybörjarmisstag. Nu börjar jag känna att det är lite charmigt att man ska slå av tre saker när man kört färdigt: Motor, lampor och fläkt.

känns bra än så länge med detta köp, har provkört i skog för att testa den lite för vad den går. Hamnade i något lerigt stenigt ojämnt dike där man hade haft ångest i hela kroppen om Volvon varit, den hade aldrig kommit upp för egen maskin, men Ladan körde vidare som ingenting hade hänt.
Underbar känsla.

Sen såklart, man kan inte rulla in på Willys-parkeringen utan att folk stannar upp och glor eller ställer frågor. Sånt är bara roligt. Jag kör även Zundapp och det händer mig rätt ofta med, många vill prata om att de haft en själv, att "vad kul att de fortfarande rullar". Det är bara roligt. Kul att göra folk glada. Och det är roligare uppmärksamhet än någon småkuks-farbror som ska skryta om att han minsann kör den här bmw:n som är bättre än den här å han kan minsann komma upp i 325 kilometer i timmen. Roligare med kufighet än hotad manlighet, typ.

Fick tyvärr inte medlemskap i kommunistiska partiet på köpet med bilen så det fick jag lösa själv vid ett senare tillfälle. men man får inte allt här i världen.
dea
Inlägg: 351
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Nyblivna ägare!

Inlägg av dea »

Grattis till köpet :D
Känner igen det med att andra anser en vara lite udda bara för att man inte följer normen med vanliga bilar. Men man ska inte bry sig om vad andra tycker, bara man själv är nöjd med sitt val.

Sen att folk tittar nyfiket på bilen gör det bara roligare.

Ang fläkten så på min går den med tändningen. Men lyset har jag glömt för många gånger :(
rid54
Inlägg: 1484
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Nyblivna ägare!

Inlägg av rid54 »

Kan bara gratulera till ditt originella men kreativa bilval! Köpte min ny 2012 och den rullar på efter 13000 mil, som min "daily driver". Man lär sig en del nya saker och tränar sitt handlag med verktygslådans innehåll, men man har sällan tråkigt. Och fram kommer man!

Du har säkert greppet om billskötsel, men jag vill ändå ge ett råd: BYT oljor överallt, då och då. Den rådande idén om att olja håller för evigt tror jag inte på och det skapas alltid lite slitagespån i växellådor, som bör avlägsnas med oljebyte. Lagren blir alltid glada över ren olja...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Nyblivna ägare!

Inlägg av niva-2121 »

Grattis till ett objekt för att träna på vid utbildningen till autodidakt bilmekaniker och bilelektriker! :lol:

Läs noga alla trådar med råd om hur du t ex kollar/fyller olja i växellådan, hur du justerar in framhjulslager m m. ;)
Forumsponsor
tommy123
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 aug 2023 12:16

Re: Nyblivna ägare!

Inlägg av tommy123 »

Lite uppdatering. Hade ju el-brand i Ladan som löste sig, batteriet var skitkasst och medförde (har vi förstått i efterhand) att det var diverse udda motorstopp, laddade inte upp ordentligt och sist orkade han inte ens starta. Köpte en multimeter och såg att batteriet visade 11,7 volt och då var det bara att investera i nytt batteri. Vi bor ju upp för en ganska brant backe som tidigare vintrar medfört daglig skottning och sandning, ändå kör volvon fast i tid och otid. Nu har snön vräkt ner och det har varit eldprovet för Ladan. Köpte nya vinterdäck och fälgar och fick på, och alltså. Känslan när den bara kryper upp utan minsta lilla ansträngning där våra tidigare bilar kontinuerligt kört fast och gått på högvarv för att klara. Den går inte att förklara. Det finns verkligen ett före och ett efter att vi skaffade en Lada. Helvete vilken fröjd. Då gör det inget att straff-skatten kom för att den spyr ut avgaser. Den betalar jag med glädje när man för första gången har en riktig bil, en 4x4-traktor som inte räds vinter. Ångrar inte köpet en enda dag.
Har inte behövt sanda en enda gång än så länge, både vår bil och grannens dacia tar sig upp utan problem. Den bara kör och kör.

Nu är Ladan (som fått smeknamnet Josef) ute på tur i skogarna i Norrbotten och jag får rapport hem om att den tar sig fram tamejfan precis överallt.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Nyblivna ägare!

Inlägg av niva-2121 »

Ett litet tips, om du inte fick med instruktionsbok, eller inte läst den tillräckligt noga, är att det finns en liten "flärp" till höger om gaspedalen.
Men den "flärpen" skiftar du mellan sommar och vinter, på ventilationsanläggningen.

Ett annat tips är att se till att den lastkännande bromsventilen för bakhjulen fungerar.
Om den inte fungerar som avsett kan riskera "spännande" fenomen vintertid när du bromsar.
Har ventilen fastnat i fullt öppet läge, full bromsverkan bak, låser sig bakhjulen oönskat vid hård inbromsning och bilen vill vända runt i kurva på hal vintervägbana.
Gissa hur jag vet?

Som redan skrivits: både ventilations- och motorkylfäktarna SKA gå över tändningen.
Ventilationsfläkten lovar hundra gånger mer än den låter = fullt normalt(tyvärr). :oops:
Forumsponsor
tommy123
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 aug 2023 12:16

Re: Nyblivna ägare!

Inlägg av tommy123 »

Sorry för lite sent svar! :)
Jodå, en manual på svenska följde med och den har man ju läst dagligen känns det som. Däremot missat det med flärpen!

Bilen går som en klocka, startar, stannar, rullar, klättrar och är precis allt man drömt om.
Min sambo hamnade i en trång passage uppe i Saxnäs och trängdes i relativt hög hastighet vid en lastbil, all snörök gjorde henne blind och bilen åkte i diket. En vanlig bil hade behövt dras upp, men Nivan var det bara att lägga i diffspärren och så kunde han backa ur. Fastnat med Volvon i betydligt mildare diken och behövt dra ut med hjälp av en traktor, så det här är ju bara ett av alla hundratals bevis på att man valt helt rätt bil.
Vi har funderat lite på att använda Nivan som en plog, men då ska man ju sätta in sig i hur man monterar på en hydralisk plog och allt därtill, men det vore en dröm att kunna ploga åt grannarna med sin bil :)
Är det något någon annan provat på och har erfarenhet av?
Skriv svar