Bra tips! Det provar jag imorgon när det är ljust igen.
Angående ljudet så låter det ju mer som ett surrande "bzzz" och kommer från den lilla lådan på bakluckan (!) drog in tändningen och försökte lokalisera det och det kommer från den lådan eller vad man ska säga. Försvinner som sagt så fort man startar motorn.
El-brand i Lada
Re: El-brand i Lada
Är det bakrutetorkaren som låter? Kanske att någon tryckt på knappen nu när det varit felsökning.
Har den funkat eller den är kanske ihoprostad men att motorn försöker och därmed låter lite?
Har den funkat eller den är kanske ihoprostad men att motorn försöker och därmed låter lite?
Re: El-brand i Lada
Kan uppdatera lite och nu är det väl dags att knyta ihop säcken med denna el-brands-fråga:
Motorlampan slocknade helt plötsligt. Allt går bra. Tänker att jag inte gör något mer just nu utan får väl ta hand om problem som kanske kommer i framtiden, ja eller om den tänds igen vill säga.
Upptäckte en del andra lustiga småsaker som jag kan fixa enkelt själv när jag ändå varit och kontrollerat, pillat och klämt i motorn:
Liten spricka i spolarvätskebehållaren, såg att den var tom och köpte en ny flaska och fyllde på. Det rinner en liten stråle rakt ut ur den. Tänkte först tejpa igen det extremt lilla hålet men jag unnar mig en ny istället för 199:-.
Luftfilter har föregående ägare av bilen tagit bort så vi har kört runt med den där behållaren utan filter i. Knappt nåt smuts i den, men det var bara rena turen att jag såg det. Beställde nytt luftfilter för typ 200:- eller vad det nu gick på. Inga stora summor.
Beställde en ny fönstervev till passagerarsidan eftersom den jag har temporärt inte är för lada och inte riktigt går att fästa (går att veva ner rutan utan problem iaf).
Trevliga småsaker att åtgärda iallafall jämfört med mkt annat
Det där surret som kommer när man drar igång tändningen kan också ha med baslådan som är ur funktion kanske? Funkar att spela musik/lyssna på radio men utan dunket från basen. Det går att leva med, så tar jag itu med det vid senare tillfälle. Det påverkar ju inte bilen något alls och försvinner/dränks av motorljudet när tändningen vrids.
Tack för alla era inputs, idéer och förslag! Nu känner jag mig lite klokare och har kunskaper för framtida problem.
Motorlampan slocknade helt plötsligt. Allt går bra. Tänker att jag inte gör något mer just nu utan får väl ta hand om problem som kanske kommer i framtiden, ja eller om den tänds igen vill säga.
Upptäckte en del andra lustiga småsaker som jag kan fixa enkelt själv när jag ändå varit och kontrollerat, pillat och klämt i motorn:
Liten spricka i spolarvätskebehållaren, såg att den var tom och köpte en ny flaska och fyllde på. Det rinner en liten stråle rakt ut ur den. Tänkte först tejpa igen det extremt lilla hålet men jag unnar mig en ny istället för 199:-.
Luftfilter har föregående ägare av bilen tagit bort så vi har kört runt med den där behållaren utan filter i. Knappt nåt smuts i den, men det var bara rena turen att jag såg det. Beställde nytt luftfilter för typ 200:- eller vad det nu gick på. Inga stora summor.
Beställde en ny fönstervev till passagerarsidan eftersom den jag har temporärt inte är för lada och inte riktigt går att fästa (går att veva ner rutan utan problem iaf).
Trevliga småsaker att åtgärda iallafall jämfört med mkt annat
Det där surret som kommer när man drar igång tändningen kan också ha med baslådan som är ur funktion kanske? Funkar att spela musik/lyssna på radio men utan dunket från basen. Det går att leva med, så tar jag itu med det vid senare tillfälle. Det påverkar ju inte bilen något alls och försvinner/dränks av motorljudet när tändningen vrids.
Tack för alla era inputs, idéer och förslag! Nu känner jag mig lite klokare och har kunskaper för framtida problem.
Re: El-brand i Lada
Uppdateringar om hur det går för oss
Varit en felfri period och Ladan har gått fint. En dag började glykol rinna in i framsätet och det visade sig vara ett trasigt värmepaket. Köpt nytt. Sen tvärdog all el i bilen trots helt nytt batteri. Det var lite läskigare för det skedde sent en kväll på riksvägen. Bärgad till verkstad där det konstaterades att batteriet tvärdött. Kanske hade otur med batteriköpet men det var bara att reklamera tillbaka (köpte via jobbet) men även upptäcktes det att generatorn hade dött vilket förklarade den plötsliga el-döden. Köpt ny generator och ska hämta tillbaka bilen nu. En del intressanta problem har uppstått som kan ha sin förklaring: blinkerserna blinkar väldigt hetsigt när man ska blinka, vi trodde det var lamporna som höll på lägga av, sen dog trippmätare och allt annat på panelen och lamporna till panelen slutade fungera. Hoppas allt var symptom på generatorknaset. Nu blev det några tusenlappar som fick vandra vidare.. men det får det vara värt med tanke på att vädret nu i vinter har varit minst sagt…. Speciellt. Skönt att ha en pålitlig bil då.
Varit en felfri period och Ladan har gått fint. En dag började glykol rinna in i framsätet och det visade sig vara ett trasigt värmepaket. Köpt nytt. Sen tvärdog all el i bilen trots helt nytt batteri. Det var lite läskigare för det skedde sent en kväll på riksvägen. Bärgad till verkstad där det konstaterades att batteriet tvärdött. Kanske hade otur med batteriköpet men det var bara att reklamera tillbaka (köpte via jobbet) men även upptäcktes det att generatorn hade dött vilket förklarade den plötsliga el-döden. Köpt ny generator och ska hämta tillbaka bilen nu. En del intressanta problem har uppstått som kan ha sin förklaring: blinkerserna blinkar väldigt hetsigt när man ska blinka, vi trodde det var lamporna som höll på lägga av, sen dog trippmätare och allt annat på panelen och lamporna till panelen slutade fungera. Hoppas allt var symptom på generatorknaset. Nu blev det några tusenlappar som fick vandra vidare.. men det får det vara värt med tanke på att vädret nu i vinter har varit minst sagt…. Speciellt. Skönt att ha en pålitlig bil då.
Re: El-brand i Lada
Det kan bli lite onödigt spännande ibland... Jag har också råkat ut för "plötslig batteridöd" pga att generatorn svimmat. Den laddade precis så mycket att varningslampan inte tändes, men inte nog för att hålla batteriet påfyllt. Ny diodplatta och ny regulator (med borstar) fixade detta. Batteriet gick att ladda upp men är troligen inte full kapacitet i numera - de gillar inte att gå för lågt i spänning.
När generatorn är på plats, kolla att det inte läcker i paketet med slangar runt termostaten (precis ovanför generatorn). Om det droppar ner där, kan dioderna efterhand tappa kontakten med plattan (korrosion) och det kan komma gegg på släpringar/borstar.
När bilen går är den idealisk som vinterbil!
När generatorn är på plats, kolla att det inte läcker i paketet med slangar runt termostaten (precis ovanför generatorn). Om det droppar ner där, kan dioderna efterhand tappa kontakten med plattan (korrosion) och det kan komma gegg på släpringar/borstar.
När bilen går är den idealisk som vinterbil!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)