Niva i Norge

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
rid54
Kontakt:

Re: Niva i Norge

Inlägg av rid54 »

Det är jju inget litet projekt som pågår, bland flera andra dessutom... imponerande.

Lite imponerande är det också att en motor som råkar ut för sånt där, faktiskt går att dra igång! Tur att det inte är så mycket elektronik...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea

Inlägg av dea »

:D Skoj att det är på gång med Nivan igen
maggan

Inlägg av maggan »

Du har nog helt rätt där rid54, ja med massa sensorer och elektronik så hadde nog varit game over. Ångrar på att jag inte tänkte på att filma det hela. Såg ganska spektakulärt ut och ändå häftigare att den hostade i gång sakta men säkert
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
maggan

Inlägg av maggan »

har också efter lång tids letande hittat en växellåda till en diesel Niva før att få sprängkåpan som skal passa mot dieselmotorerna.
Kom i posten då den väger under 35kg.
Bild

Bild

Var en som hadde lagt ut en bil som han tatt över som stog på en gård till familjen. han viste ingen ting om den men var villig att sälja den i delar.
Han fikk aldrig tid till att ta ut den, så blev han sjuk, så kom vintern, så fikk han korona. så jag gav upp och trodde aldrig det ville hända något.
Vi hadde all kontakt på finn.no, norges motsvarighet till blocket.se. så i sommar nær jag var på semester i Turkiet så skickade han medelande och undrade om jag fortfarande ville ha den? Såg det efter en vecka nær vi kommit ham og svarade glatt at JA DE VILL JAG.
Han hadde tatt kontakt då han hade lovat meg växellådan men så var de en som vill köpa bilen så då blev den solgt nær jag inte svarade.

Så gikk det några veckor så var en kar som tog kontakt. han hadde kjøp en Niva då han hadde en diesel Niva med motorhaveri. Sälgaren hadde sagt det var en som egentligen skulle köpa växellådan och han undrede om det var mig då jag hadde en annons ute på önskas köpt. vi blev eniga om samma pris som var avtalt med första sägaren och så var den min :)

Niva -94
dea

Inlägg av dea »

Där hade du tur att lyckas få tag i lådan :D
maggan

Inlägg av maggan »

Så långt så var det bara frid och fröjd.

Men skiten passar inte mot blocket😭
Efter att ha frågat google så värkar det som att det var et annat motorblock till de bilar som levererades med automatlåda eller någon modell som hadde en en annan växellåda som var lite kraftigares och med annan utväxling bl.a V6 motorn men satt på också dieseln i några tillfällen.

Ser ut som jag måste tillverka en adapterplatta i alla fall :evil:
Bild

Har kapat till en stålpatta men vet inte helt om jag sakl använda nya sprängkåpan eller den gamla.
*Den gamla är en cm djupare så det ger lite bättre platts mot torpedväggen. Skulle man vara lite oförsiktig i terrenget och smælla bort i något hårt så
är det enkelt att beställa en ny.
* Den til diesel har starten på andra sidan som matchar upp mot blocket, men man kan vel hoppas på att hitta en, en gång i skottåret :?

Själva lådan kom full av olja och växelspaken demonterad for transport. Resulterade i olja och kladd överallt, så det första var att att få tömmt ut oljan. kom en hel del metallspån och några bitar ut så den mår nog inte så bra. Kanskje det blir en renovasjon i framtiden och ha som reserv.

Bild

Bild

Bild

Niva -94
dea

Inlägg av dea »

Tänkte först när jag såg bilderna att det såg väl rätt ok ut med spån, men sen såg jag metalldelen och tänkte den är kanske inte helt kry ;)

Trist att kåpan inte passade, hade ju varit smidigare att slippa göra adapter
maggan

Inlägg av maggan »

Efter mer forskning så har det kommit fram att diesel Nivaen också har en adapter till växellådan och ett spesial svänghjul

Bild

Lutar åt att jag använder nivaens standard sprängkåpa och prövar att tillvärka en adapter.
Ha medans det tänkts på vägen vidare, börjat med en ny oljesump

Niva -94
dea

Inlägg av dea »

Intressant lösning där, svänghjulet ser lite speciellt ut :D
maggan

Inlägg av maggan »

Framdiffen är originalt fäst i motorblocket men den möjligheten försvinner vid motorbyte. Beställde förstärkning till detta från Mattias på Umeå Offroad, och han var så hjälpsam att han kunde skicka det til postombud i Arvidsjaur, så jag kunde hämta när jag ändå skulle till Sverige för att förnya passet :)

Bild

Bild

Passade samtidigt på att slänga på nya lager på drivaxlarna. å så få tillbaka ting på riktig plats
Bild

Bild

Så kommer nästa ting på agendaen. Oljesumpen kivas om platsen med diffen, så den måste ersättas med en lite smidigare variant.
Bild

Niva -94
dea

Inlägg av dea »

Bra kämpat med bilen, ser ut som aluminium sump, synd att det inte är plåt då det hade varit enklare att svetsa om den isåfall.
maggan

Inlägg av maggan »

Stämmer bra, det är aluminium dessvärre.
Men først så måste olje pickup och påfyllningsrör göras om på.

Bild

Röret er bara att kapa och korta ner.
Pickupen delas i två och vrids 180 grader. Muffar till vvs kopparrør 12mm passar perfekt och kan pressass in i hålet.

Bild

Bild

Bild

Niva -94
dea

Inlägg av dea »

Ser bra ut. Men ser inte om du har fäst med mer än kopparröret? Tänkte så du fäster det med något mer så inte röret spricker av belastning och vibrationer.
maggan

Inlägg av maggan »

Sitter bara med kopparröret. Har härmat millhouse87 på lada.co.uk forumet som konverterade till diesel i för 10 år sen.
Kommer inte ihåg var, men såg en bild på en diesel Niva och där hängde pickupen underpumpen med et böjt rör.
satsar på att det går fint, skal ligga i ett oljebad så det dämpar något av vibrationerna

Niva -94
dea

Inlägg av dea »

Ok, då är det beprövat sen tidigare iallafall
Skriv svar