Nyblivna ägare!
Nyblivna ägare!
Hej!
jag och min sambo köpte häromveckan en Lada Niva efter timmar av diskusison, för&nackdelar, läst recensioner och omdömen (förutom det här forumet så en rad youtube-videor där bilen gås igenom och testas) grannen var totalt emot att vi köpte Niva, men jag lärde mig ett knep (tror det är här nånstans det kommer) att när någon börjar orea om Lada, hur dåliga opålitliga de är osv så ska man bara fråga "har du kört mycket lada?" - nä men man har ju hört/sett får man som svar då, platt faller samtliga argument.
Det är som med alla bilar, någon säger att x är den bästa i världen, får mothugg, som istället tycker y är den bästa, någon svarar att z är bättre än de två och bara idioter kör x eller y och sen säger x att den haft z i flera år å hatar den. Så man får ta kritikerna för vad det är. Vi köpte iaf en Lada Niva från 2008 och har än så länge haft skitkul och stor nytta i den, att ha som enda bil är väl kanske tanken på sikt men det finns ju en del nackdelar, dels lastutrymmet (vi har en volvo v70 också) och dels komforten. Båda delarna går ju att lösa på sina sätt: en superbekväm lyxig bil är något man relativt nyligen vant sig vid, och vad som är lyx förändras över tid. En gång i tiden var volvo amazon det lyxigaste och mest bekväma man kunde ha och idag är det bara en kuriosa-nostalgi-bil som man aldrig kan tänka sig köra som sin enda bil. Det har mycket att göra med hur man är som person, vad man är ute efter och så vidare. I vårt fall är det en stark 4hjulsdriven bil som orkar norrländsk vinter och den branta skitbacken vi har vid huset som på vintern behöver skottas och sandas och man får be till gud att volvon tar sig upp. Och priset på Nivorna är väldigt attraherande jämfört med andra suv-ar osv, vi betalade 65.000 för den och det är inte en enda rostfläck, motor, broms och växellåda går hur bra som helst och folk har varit hjälpsamma.
Grannen kommer väl sluta prata med oss eftersom vi inte köpte en dachia eller subaru. Säkert skitbra bilar men man köper ju också Nivan för charmen och kuriosan. En bil ska ju vara mer än något slankt, runt och statushöjande baserat på sitt pris och märke. Då är det roligare med en lite udda bil.
Gjorde nybörjarmisstaget att inte stänga av fläkten första natten så batteriet hade laddat ur på morgonen. Lätt ordnat men lite pinsamt nybörjarmisstag. Nu börjar jag känna att det är lite charmigt att man ska slå av tre saker när man kört färdigt: Motor, lampor och fläkt.
känns bra än så länge med detta köp, har provkört i skog för att testa den lite för vad den går. Hamnade i något lerigt stenigt ojämnt dike där man hade haft ångest i hela kroppen om Volvon varit, den hade aldrig kommit upp för egen maskin, men Ladan körde vidare som ingenting hade hänt.
Underbar känsla.
Sen såklart, man kan inte rulla in på Willys-parkeringen utan att folk stannar upp och glor eller ställer frågor. Sånt är bara roligt. Jag kör även Zundapp och det händer mig rätt ofta med, många vill prata om att de haft en själv, att "vad kul att de fortfarande rullar". Det är bara roligt. Kul att göra folk glada. Och det är roligare uppmärksamhet än någon småkuks-farbror som ska skryta om att han minsann kör den här bmw:n som är bättre än den här å han kan minsann komma upp i 325 kilometer i timmen. Roligare med kufighet än hotad manlighet, typ.
Fick tyvärr inte medlemskap i kommunistiska partiet på köpet med bilen så det fick jag lösa själv vid ett senare tillfälle. men man får inte allt här i världen.
jag och min sambo köpte häromveckan en Lada Niva efter timmar av diskusison, för&nackdelar, läst recensioner och omdömen (förutom det här forumet så en rad youtube-videor där bilen gås igenom och testas) grannen var totalt emot att vi köpte Niva, men jag lärde mig ett knep (tror det är här nånstans det kommer) att när någon börjar orea om Lada, hur dåliga opålitliga de är osv så ska man bara fråga "har du kört mycket lada?" - nä men man har ju hört/sett får man som svar då, platt faller samtliga argument.
Det är som med alla bilar, någon säger att x är den bästa i världen, får mothugg, som istället tycker y är den bästa, någon svarar att z är bättre än de två och bara idioter kör x eller y och sen säger x att den haft z i flera år å hatar den. Så man får ta kritikerna för vad det är. Vi köpte iaf en Lada Niva från 2008 och har än så länge haft skitkul och stor nytta i den, att ha som enda bil är väl kanske tanken på sikt men det finns ju en del nackdelar, dels lastutrymmet (vi har en volvo v70 också) och dels komforten. Båda delarna går ju att lösa på sina sätt: en superbekväm lyxig bil är något man relativt nyligen vant sig vid, och vad som är lyx förändras över tid. En gång i tiden var volvo amazon det lyxigaste och mest bekväma man kunde ha och idag är det bara en kuriosa-nostalgi-bil som man aldrig kan tänka sig köra som sin enda bil. Det har mycket att göra med hur man är som person, vad man är ute efter och så vidare. I vårt fall är det en stark 4hjulsdriven bil som orkar norrländsk vinter och den branta skitbacken vi har vid huset som på vintern behöver skottas och sandas och man får be till gud att volvon tar sig upp. Och priset på Nivorna är väldigt attraherande jämfört med andra suv-ar osv, vi betalade 65.000 för den och det är inte en enda rostfläck, motor, broms och växellåda går hur bra som helst och folk har varit hjälpsamma.
Grannen kommer väl sluta prata med oss eftersom vi inte köpte en dachia eller subaru. Säkert skitbra bilar men man köper ju också Nivan för charmen och kuriosan. En bil ska ju vara mer än något slankt, runt och statushöjande baserat på sitt pris och märke. Då är det roligare med en lite udda bil.
Gjorde nybörjarmisstaget att inte stänga av fläkten första natten så batteriet hade laddat ur på morgonen. Lätt ordnat men lite pinsamt nybörjarmisstag. Nu börjar jag känna att det är lite charmigt att man ska slå av tre saker när man kört färdigt: Motor, lampor och fläkt.
känns bra än så länge med detta köp, har provkört i skog för att testa den lite för vad den går. Hamnade i något lerigt stenigt ojämnt dike där man hade haft ångest i hela kroppen om Volvon varit, den hade aldrig kommit upp för egen maskin, men Ladan körde vidare som ingenting hade hänt.
Underbar känsla.
Sen såklart, man kan inte rulla in på Willys-parkeringen utan att folk stannar upp och glor eller ställer frågor. Sånt är bara roligt. Jag kör även Zundapp och det händer mig rätt ofta med, många vill prata om att de haft en själv, att "vad kul att de fortfarande rullar". Det är bara roligt. Kul att göra folk glada. Och det är roligare uppmärksamhet än någon småkuks-farbror som ska skryta om att han minsann kör den här bmw:n som är bättre än den här å han kan minsann komma upp i 325 kilometer i timmen. Roligare med kufighet än hotad manlighet, typ.
Fick tyvärr inte medlemskap i kommunistiska partiet på köpet med bilen så det fick jag lösa själv vid ett senare tillfälle. men man får inte allt här i världen.
Re: Nyblivna ägare!
Grattis till köpet
Känner igen det med att andra anser en vara lite udda bara för att man inte följer normen med vanliga bilar. Men man ska inte bry sig om vad andra tycker, bara man själv är nöjd med sitt val.
Sen att folk tittar nyfiket på bilen gör det bara roligare.
Ang fläkten så på min går den med tändningen. Men lyset har jag glömt för många gånger
Känner igen det med att andra anser en vara lite udda bara för att man inte följer normen med vanliga bilar. Men man ska inte bry sig om vad andra tycker, bara man själv är nöjd med sitt val.
Sen att folk tittar nyfiket på bilen gör det bara roligare.
Ang fläkten så på min går den med tändningen. Men lyset har jag glömt för många gånger
Re: Nyblivna ägare!
Kan bara gratulera till ditt originella men kreativa bilval! Köpte min ny 2012 och den rullar på efter 13000 mil, som min "daily driver". Man lär sig en del nya saker och tränar sitt handlag med verktygslådans innehåll, men man har sällan tråkigt. Och fram kommer man!
Du har säkert greppet om billskötsel, men jag vill ändå ge ett råd: BYT oljor överallt, då och då. Den rådande idén om att olja håller för evigt tror jag inte på och det skapas alltid lite slitagespån i växellådor, som bör avlägsnas med oljebyte. Lagren blir alltid glada över ren olja...
Du har säkert greppet om billskötsel, men jag vill ändå ge ett råd: BYT oljor överallt, då och då. Den rådande idén om att olja håller för evigt tror jag inte på och det skapas alltid lite slitagespån i växellådor, som bör avlägsnas med oljebyte. Lagren blir alltid glada över ren olja...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Nyblivna ägare!
Grattis till ett objekt för att träna på vid utbildningen till autodidakt bilmekaniker och bilelektriker!
Läs noga alla trådar med råd om hur du t ex kollar/fyller olja i växellådan, hur du justerar in framhjulslager m m.
Läs noga alla trådar med råd om hur du t ex kollar/fyller olja i växellådan, hur du justerar in framhjulslager m m.
Forumsponsor
Re: Nyblivna ägare!
Lite uppdatering. Hade ju el-brand i Ladan som löste sig, batteriet var skitkasst och medförde (har vi förstått i efterhand) att det var diverse udda motorstopp, laddade inte upp ordentligt och sist orkade han inte ens starta. Köpte en multimeter och såg att batteriet visade 11,7 volt och då var det bara att investera i nytt batteri. Vi bor ju upp för en ganska brant backe som tidigare vintrar medfört daglig skottning och sandning, ändå kör volvon fast i tid och otid. Nu har snön vräkt ner och det har varit eldprovet för Ladan. Köpte nya vinterdäck och fälgar och fick på, och alltså. Känslan när den bara kryper upp utan minsta lilla ansträngning där våra tidigare bilar kontinuerligt kört fast och gått på högvarv för att klara. Den går inte att förklara. Det finns verkligen ett före och ett efter att vi skaffade en Lada. Helvete vilken fröjd. Då gör det inget att straff-skatten kom för att den spyr ut avgaser. Den betalar jag med glädje när man för första gången har en riktig bil, en 4x4-traktor som inte räds vinter. Ångrar inte köpet en enda dag.
Har inte behövt sanda en enda gång än så länge, både vår bil och grannens dacia tar sig upp utan problem. Den bara kör och kör.
Nu är Ladan (som fått smeknamnet Josef) ute på tur i skogarna i Norrbotten och jag får rapport hem om att den tar sig fram tamejfan precis överallt.
Har inte behövt sanda en enda gång än så länge, både vår bil och grannens dacia tar sig upp utan problem. Den bara kör och kör.
Nu är Ladan (som fått smeknamnet Josef) ute på tur i skogarna i Norrbotten och jag får rapport hem om att den tar sig fram tamejfan precis överallt.
Re: Nyblivna ägare!
Ett litet tips, om du inte fick med instruktionsbok, eller inte läst den tillräckligt noga, är att det finns en liten "flärp" till höger om gaspedalen.
Men den "flärpen" skiftar du mellan sommar och vinter, på ventilationsanläggningen.
Ett annat tips är att se till att den lastkännande bromsventilen för bakhjulen fungerar.
Om den inte fungerar som avsett kan riskera "spännande" fenomen vintertid när du bromsar.
Har ventilen fastnat i fullt öppet läge, full bromsverkan bak, låser sig bakhjulen oönskat vid hård inbromsning och bilen vill vända runt i kurva på hal vintervägbana.
Gissa hur jag vet?
Som redan skrivits: både ventilations- och motorkylfäktarna SKA gå över tändningen.
Ventilationsfläkten lovar hundra gånger mer än den låter = fullt normalt(tyvärr).
Men den "flärpen" skiftar du mellan sommar och vinter, på ventilationsanläggningen.
Ett annat tips är att se till att den lastkännande bromsventilen för bakhjulen fungerar.
Om den inte fungerar som avsett kan riskera "spännande" fenomen vintertid när du bromsar.
Har ventilen fastnat i fullt öppet läge, full bromsverkan bak, låser sig bakhjulen oönskat vid hård inbromsning och bilen vill vända runt i kurva på hal vintervägbana.
Gissa hur jag vet?
Som redan skrivits: både ventilations- och motorkylfäktarna SKA gå över tändningen.
Ventilationsfläkten lovar hundra gånger mer än den låter = fullt normalt(tyvärr).
Forumsponsor
Re: Nyblivna ägare!
Sorry för lite sent svar!
Jodå, en manual på svenska följde med och den har man ju läst dagligen känns det som. Däremot missat det med flärpen!
Bilen går som en klocka, startar, stannar, rullar, klättrar och är precis allt man drömt om.
Min sambo hamnade i en trång passage uppe i Saxnäs och trängdes i relativt hög hastighet vid en lastbil, all snörök gjorde henne blind och bilen åkte i diket. En vanlig bil hade behövt dras upp, men Nivan var det bara att lägga i diffspärren och så kunde han backa ur. Fastnat med Volvon i betydligt mildare diken och behövt dra ut med hjälp av en traktor, så det här är ju bara ett av alla hundratals bevis på att man valt helt rätt bil.
Vi har funderat lite på att använda Nivan som en plog, men då ska man ju sätta in sig i hur man monterar på en hydralisk plog och allt därtill, men det vore en dröm att kunna ploga åt grannarna med sin bil
Är det något någon annan provat på och har erfarenhet av?
Jodå, en manual på svenska följde med och den har man ju läst dagligen känns det som. Däremot missat det med flärpen!
Bilen går som en klocka, startar, stannar, rullar, klättrar och är precis allt man drömt om.
Min sambo hamnade i en trång passage uppe i Saxnäs och trängdes i relativt hög hastighet vid en lastbil, all snörök gjorde henne blind och bilen åkte i diket. En vanlig bil hade behövt dras upp, men Nivan var det bara att lägga i diffspärren och så kunde han backa ur. Fastnat med Volvon i betydligt mildare diken och behövt dra ut med hjälp av en traktor, så det här är ju bara ett av alla hundratals bevis på att man valt helt rätt bil.
Vi har funderat lite på att använda Nivan som en plog, men då ska man ju sätta in sig i hur man monterar på en hydralisk plog och allt därtill, men det vore en dröm att kunna ploga åt grannarna med sin bil
Är det något någon annan provat på och har erfarenhet av?
Re: Nyblivna ägare!
Hej igen, lite uppdateringar om vårt niva-köp.
Under vintern fick Nivan visa alla dolda fel, konstigheter och annat så har vi fått ta itu med det allt eftersom..
Först så tvärdog den på riksvägen, bara slocknade. Fick bogsera till verkstad som upptäckte att generatorn var slutkörd. Fick köpa ny och byta så löste det sig.
Kommentar: Säljaren sa att bilen var i superskick och nyserverad, åh vad man har svurit över just denna kommentar många gånger sista halvåret.. men har man tagit fan i båten får man ro honom i land.
Därefter började baklysena svaja och i perioder inte funkat för att helt plötsligt ha funkat jättebra.
Rost började givetvis göra sig till känna under vintern, börjar nästan misstänka att de bara lackat över rosten för den kom fram väldigt fort. I sommar ska jag slipa ner allt på lacken och behandla, lyckades hitta rätt färgburk förhoppningsvis också eftersom det inte gick att få fram via karossen, lyckades inte hitta det. Det blir förhoppningsvis helt rätt kulör annars är en väldigt snarlik som får täcka tills man en dag lackar över ordentligt och enhetligt.
Vintern skötte han exemplariskt, bor ju för en ganska brant backe och han tuggade sig upp utan att behöva lågväxel/diffspärren en enda gång.
Batteriproblemet har kvarstått, någonting har tjuvdragit strömmen så batteriet laddade ur fullständigt vid ett par tillfällen, fick bli två bogseringar, så tre totalt under vinterhalvåret inkl den gången då generatorn tvärdog. Han stod i -33 och frös men startade väldigt elegant.
Så var det dags för besiktningen... lämnade in den på kontroll hos verkstad så man var förberedd på vad som komma skall ungefär. Fick nedslag:
*Dåliga bromsrör
*Trasig blinkers vänster backspegel
*Glapp i hjullagren fram, hö/vä
*Bromslang höger fram
Utöver detta har tändningen börjat härja med en, får göra fem-sex ibland upp till tio (vid enstaka tillfällen) försök innan han går igång. Oavsett om han körts varm eller stått över natten. Och ibland fungerar det omedelbart och utan problem. Har någon en teori?
Slog mig angående blinkerserna att de på backspeglarna har nog aldrig fungerat, utan det är blinkersen fram på själva karossen som står för jobbet. Så det är ju helt okej ändå...
Ja lite matt blir man. Älskar ju bilen så den ska få sin kärlek som den förtjänar. Men fan vilket scam det är att köpa bilar av privatpersoner...
Under vintern fick Nivan visa alla dolda fel, konstigheter och annat så har vi fått ta itu med det allt eftersom..
Först så tvärdog den på riksvägen, bara slocknade. Fick bogsera till verkstad som upptäckte att generatorn var slutkörd. Fick köpa ny och byta så löste det sig.
Kommentar: Säljaren sa att bilen var i superskick och nyserverad, åh vad man har svurit över just denna kommentar många gånger sista halvåret.. men har man tagit fan i båten får man ro honom i land.
Därefter började baklysena svaja och i perioder inte funkat för att helt plötsligt ha funkat jättebra.
Rost började givetvis göra sig till känna under vintern, börjar nästan misstänka att de bara lackat över rosten för den kom fram väldigt fort. I sommar ska jag slipa ner allt på lacken och behandla, lyckades hitta rätt färgburk förhoppningsvis också eftersom det inte gick att få fram via karossen, lyckades inte hitta det. Det blir förhoppningsvis helt rätt kulör annars är en väldigt snarlik som får täcka tills man en dag lackar över ordentligt och enhetligt.
Vintern skötte han exemplariskt, bor ju för en ganska brant backe och han tuggade sig upp utan att behöva lågväxel/diffspärren en enda gång.
Batteriproblemet har kvarstått, någonting har tjuvdragit strömmen så batteriet laddade ur fullständigt vid ett par tillfällen, fick bli två bogseringar, så tre totalt under vinterhalvåret inkl den gången då generatorn tvärdog. Han stod i -33 och frös men startade väldigt elegant.
Så var det dags för besiktningen... lämnade in den på kontroll hos verkstad så man var förberedd på vad som komma skall ungefär. Fick nedslag:
*Dåliga bromsrör
*Trasig blinkers vänster backspegel
*Glapp i hjullagren fram, hö/vä
*Bromslang höger fram
Utöver detta har tändningen börjat härja med en, får göra fem-sex ibland upp till tio (vid enstaka tillfällen) försök innan han går igång. Oavsett om han körts varm eller stått över natten. Och ibland fungerar det omedelbart och utan problem. Har någon en teori?
Slog mig angående blinkerserna att de på backspeglarna har nog aldrig fungerat, utan det är blinkersen fram på själva karossen som står för jobbet. Så det är ju helt okej ändå...
Ja lite matt blir man. Älskar ju bilen så den ska få sin kärlek som den förtjänar. Men fan vilket scam det är att köpa bilar av privatpersoner...
Re: Nyblivna ägare!
Ja låter som du har lite besvärliga el-problem.
När den är svårstartad vill man ju veta om styrboxen får rätt signaler in från vevaxel och kamaxel -givare, och om den ger rätt signaler ut för gnista och bensin.
Angående hjullager så beroende på årsmodell kan man justera dessa.
"Anliggning vänster fram" betyder att bromsbeläggen ligger emot bromsskivan för mycket när man inte bromsar, om du hissar upp hjulet och snurrar på det så känner du att det går tungt.
Detta kan bero på att kolvarna i bromsoket kärvar, och det kan bero på att antingen har kolvarna rostat eller så är trycket från bygeln som oket sitter i för stort så kolvhålen blivit ovala och det kan bero på rost och aluminiumoxid mellan oket och bygeln.
Blinkers i backspegel är ju inte en original grej så det borde dem ju inte kunna anmärka på tycker man.
När den är svårstartad vill man ju veta om styrboxen får rätt signaler in från vevaxel och kamaxel -givare, och om den ger rätt signaler ut för gnista och bensin.
Angående hjullager så beroende på årsmodell kan man justera dessa.
"Anliggning vänster fram" betyder att bromsbeläggen ligger emot bromsskivan för mycket när man inte bromsar, om du hissar upp hjulet och snurrar på det så känner du att det går tungt.
Detta kan bero på att kolvarna i bromsoket kärvar, och det kan bero på att antingen har kolvarna rostat eller så är trycket från bygeln som oket sitter i för stort så kolvhålen blivit ovala och det kan bero på rost och aluminiumoxid mellan oket och bygeln.
Blinkers i backspegel är ju inte en original grej så det borde dem ju inte kunna anmärka på tycker man.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Re: Nyblivna ägare!
Jag fyller på iite med kommentarer:
Jag kanske missat det, men vad är det för årsmodell och motortyp? (alltså, förgasare eller insprut, TBI eller sekventiell). Om den har fläkt som inte går på tändningen, är det väl OK, om det är en äldre modell. Obs, att då även backlysena kan vara tändningsoberoende och bli kvar påslagna om man lämnar med backen i.
Det är nåt lurt med vissa VAZ när det gäller laddningen. Återigen är det årsmodellberoende. Det finns (har jag för mig) modeller där generatorn får systemspänningsinfo via en särskild tråd och inte "internt" som i alla normala AC-generatorer. Fel i den kretsen kan skapa överladdning, som förstör batteriet lika bra som en rejäl urladdning...
Framhjulslagren är tydligen nåt som besiktningsmännen börjar tappa greppet om. De måste ha ett spel, men inte ett glapp. Det finns en bra beskrivning av hur man sätter an dem i verkstadshandboken. Moderna enhetslager är väl i princip glappfria, men jag vet inte om man har infört det på Nivan. Lär finnas utbytessatser, men inte hört nåt om det på sistone.
Startproblem är väl bara att angripa på klassiskt manér: bränsle eller gnista. Startar den inte på stargas, är det nästan säkert tveksam gnista. Hur man går vidare beror på årsmodell/motorstyrning/bränslesystem.
Håll ut! Det är kul med Niva, när man lärt sig hur den trilskas....
Jag kanske missat det, men vad är det för årsmodell och motortyp? (alltså, förgasare eller insprut, TBI eller sekventiell). Om den har fläkt som inte går på tändningen, är det väl OK, om det är en äldre modell. Obs, att då även backlysena kan vara tändningsoberoende och bli kvar påslagna om man lämnar med backen i.
Det är nåt lurt med vissa VAZ när det gäller laddningen. Återigen är det årsmodellberoende. Det finns (har jag för mig) modeller där generatorn får systemspänningsinfo via en särskild tråd och inte "internt" som i alla normala AC-generatorer. Fel i den kretsen kan skapa överladdning, som förstör batteriet lika bra som en rejäl urladdning...
Framhjulslagren är tydligen nåt som besiktningsmännen börjar tappa greppet om. De måste ha ett spel, men inte ett glapp. Det finns en bra beskrivning av hur man sätter an dem i verkstadshandboken. Moderna enhetslager är väl i princip glappfria, men jag vet inte om man har infört det på Nivan. Lär finnas utbytessatser, men inte hört nåt om det på sistone.
Startproblem är väl bara att angripa på klassiskt manér: bränsle eller gnista. Startar den inte på stargas, är det nästan säkert tveksam gnista. Hur man går vidare beror på årsmodell/motorstyrning/bränslesystem.
Håll ut! Det är kul med Niva, när man lärt sig hur den trilskas....
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Nyblivna ägare!
Hej igen och ursäkta för sent svar
Det är en från 2008 iallafall.
Den har gått bra till och från men det känns som man upptäcker nya fel titt som tätt. Generatorn fick ju bytas, det sprutade in glykol i passagerarsätet om man drog på värmen, var någon lös del som vi fick åtgärdat. Anliggningen behövde justeras.
Nu senast har startmotorn helt gett upp, så Nivan startar bara när den fått stå ett par timmar, sen går den fint och så vidare. Blev en hel del nedslag på besiktningen som är åtgärdade nu. (skrev ett inlägg här ovan precis om vad de anmärkte på). Nya lyktor har satts på. Bara startmotorbytet kvar.
Sen ska jag bättra på lacken! Lyckades hitta rätt nyans och har provat på dörrkarmen på en mindre rostskada som jag åtgärdade med väldigt bra resultat. Så det blir till att fortsätta pyttsa på med det.
Glädjande när vi ändå var på besiktningen så kollade jag underredet efter rost och annat elände, knappt något alls! Såg väldigt fin ut underifrån och det var både kul och någorlunda betryggande att iallafall någonting var positivt.
Man får ge den mycket mycket kärlek.
Det är en från 2008 iallafall.
Den har gått bra till och från men det känns som man upptäcker nya fel titt som tätt. Generatorn fick ju bytas, det sprutade in glykol i passagerarsätet om man drog på värmen, var någon lös del som vi fick åtgärdat. Anliggningen behövde justeras.
Nu senast har startmotorn helt gett upp, så Nivan startar bara när den fått stå ett par timmar, sen går den fint och så vidare. Blev en hel del nedslag på besiktningen som är åtgärdade nu. (skrev ett inlägg här ovan precis om vad de anmärkte på). Nya lyktor har satts på. Bara startmotorbytet kvar.
Sen ska jag bättra på lacken! Lyckades hitta rätt nyans och har provat på dörrkarmen på en mindre rostskada som jag åtgärdade med väldigt bra resultat. Så det blir till att fortsätta pyttsa på med det.
Glädjande när vi ändå var på besiktningen så kollade jag underredet efter rost och annat elände, knappt något alls! Såg väldigt fin ut underifrån och det var både kul och någorlunda betryggande att iallafall någonting var positivt.
Man får ge den mycket mycket kärlek.