dea skrev: 22 jul 2024 15:30
Ser väl med mina otränade ögon ganska vettigt ut, ser väl ut som att där läckt en del förbi ringarna eventuellt. Var det någon ring som satt fast i sitt spår?
Tittade på de igen och gjorde rent lite för att se bättre. Inga ringar satt fast men var ju en del skit i spåren. Ej heller något gods som saknades, var nog reflektioner och vinklar som spökade igen.
rid54 skrev: 22 jul 2024 22:02
Det är ingenting som sticker ut när man tittar på bilderna, men som nämnts är det viktigt att göra så rent som möjligt och granska noga.
Gött!

Frågan är hur tusan man gör rent allt ordentligt utan att skada. Testade att gå loss med en ny biltema nylontrissa i kammaren för ventilerna, förbränningsutrymmet kanske det heter (?). Känns som det blir mikroskopiska repor.

Oklart om det är i smutsen eller i metallen och om i metallen så är frågan om der är ok? Måste ju få bort all skit på något sätt och det sitter ju bitbis schweinhårt så mekanisk hjälp kommer behövas..
Så här såg ventiler och "kammare för ventil" ut. Det är även här jag undrar hur jag bäst gör rent.
Även lite oklart med inpassning av nya ventiler. Kan fan inte köpt ett sånt fräsståls-kit för 5kkr på biltema för att fräsa sätena, så det känns som ett litet aber just nu. Ser att man kan köra med sådan där pasta och gnugga till nya ventilerna, men det verkar bara vara för det sista och finliret.
Sen är frågan med ventilstyrningarna. Bör de bytas? Har någon här gjort det i denna topp och hur får man isåfall bäst ut de gamla och i de nya? I verkstadshandböckerna så är det som vanligt att det pratas om "interna" verktyp med deras artikelnummer.
rid54 skrev: 22 jul 2024 22:02När man sätter ihop det hela, så är det nog bäst att räkna med nya lager överallt, det är ingen idé att "snåla" i det fallet. Kolvringarna byts också, rutinmässigt.
Yes, nya lager och packningar blir det överallt. Det är ju inga pengar i sammanhanget.
rid54 skrev: 22 jul 2024 22:02Cylindrarnas övre ändar kan ha en avlagring ovanför översta kolvringen, den måste bort med något verktyg, som är mjukare än gjutjärnet i blocket. Sedan KAN det finnas en vändkant, där övre kolvringen vänder, där cylindern har kvar sin ursprungliga diameter (inte sliten). Om den kanten är "betydande", blir det lite av en avvägning om man kan sätta i nya kolvringar rakt av, eller om man måste bearbeta cylindern på nåt sätt så att vändkanten försvinner. Förr fanns det speciella kolvringar till vissa motorer, där deras profil var anpassad så att de inte nådde vändkanten, de hade som ett "trappsteg" högst upp med lite mindre diameter. Man kan troligen få råd från nån firma/mekaniker, som är duktig på motorrenoveringar.
Cylindrarna måste honas, så att de nya kolvringarna får en chans att slita in sig och täta ordentligt.
Ja, jag antar att det är det som är gyllenbrunt av inbränd olja på mina bilder? Frågan är vad som är acceptabelt material för att ta bort det. Inte så att det frösvinner per automatik vid honing?
Jag har inte känd någon vändkant. Får känna lite till. Tänker att jag byter kolvar och ringar, inte heller någon kostnad i sammanhanget. Köpte biltemas verktyg för att mäta in cylindrarna så ser jag la om botten, mid, topp ligger inom toleranserna. Borde stå vad dessa är i verkstadsmanualen.
rid54 skrev: 22 jul 2024 22:02Vad gäller toppen är det lite svårare att ge råd, tycker jag. Ta isär, gör rent, granska noga. Byt dåliga ventiler och annat som är alltför slitet. Nya ventiler måste nog slipas in, och även de obytta, om tätningsytan inte ser "perfekt" ut. Beroende på ambitionsnivån, kan det vara värt att lämna bort toppen för uppmätning/planing, men om det inte verkar vara skador på tätningsytorna mot blocket kan det vara onödigt.
Tänker att jag köper allt som är billigt nytt. Vetiler, fjädrar, knaster, ventilpackningar och då kanske nya ventilstyrningar men lite osäker på processen att byta de och om det kan smaka mer än det kostar och om något kan paja. Har inte provbankat på någon ännu då jag inte vill paja den packning som sitter runt de.
Ser inga skador på tätningsytorna. Enda egentliga skadan jag sett är i förbränningsutrymmet för 4ans cylinder. Syns på denna bild mellan ventilerna i ovankant. Borde inte vara något problem då det ligger innanför packningen.
Ser eller känner inga repor i veven men noterade att mittersta vevlagret inte har någon oljekanal i övre halvan. Kanske normalt? Inte verifierat i verkstadshandbok ännu.