Renovering efter ventil-ras. Hur mycket ska man göra...?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NEO
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Renovering efter ventil-ras. Hur mycket ska man göra...?

#16 

Inlägg av NEO »

SA4AQS skrev: 25 jul 2024 00:14 Ett pulsair system, inte helt omöjligt att någon eftermonterat i början av -90 talet för att få ner HC och CO på besiktningen.
Tack för förklaring! Då får man försöka rädda den och hoppas att det inte blir några skriverier om Lada-gate i tidningarna. :roll: :lol:


Tittade på vipparmarna idag och ser inget som ser kaos ut.

Bild Bild Bild Bild Bild



Sen gjorde jag misstaget att granska kopplingen närmare. Kopplingen tror jag ser ok ut, men stänghjulet har ju rätt mycket spår i sig. När anses ett svänghjul vara så pass att det måste bytas? Har inte upplevt några kopplingsproblem så kanske bara bllunda och köra? Hade någon tanke på att byta kopplingscylidner och iaf utramptningslager, bara för att man ändå är där och rotar. Men börjar spåra lite kostnadsmässigt.

Bild Bild Bild Bild Bild
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
dea
Inlägg: 401
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Renovering efter ventil-ras. Hur mycket ska man göra...?

#17 

Inlägg av dea »

Det jag ser på bilderna ang kopplingen hade jag fortsatt med den utan att göra nåt. Däremot om man skulle bytt så skulle man kanske planat svänghjulet men nu är ju lamellen insliten efter svänghjulet så bara att köra vidare tills den börjar ge upp.
NEO
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Renovering efter ventil-ras. Hur mycket ska man göra...?

#18 

Inlägg av NEO »

Haft lite brist på tid och motivation men nu har jag mätt cylindrarna. Men känns som det finns lite risk för felmarginal här. Köpte mikrometer på blocket men huruvida den är 100% korrekt vet man ju inte utan kalibrering, vilket jag inte har möjlighet till. Så alla mina värden kan ju mycket väl vara skiftade åt något håll. Men nedan är vad jag landade i, klicka för större bild.

Bild

Enligt repguiden så vill jag tro att det då är ok. MEN... Finns ju en viss osäkerhet om alla mina värden då är skiftade hundradelar åt något håll. Men med värderna i tabellen så kanske någon direkt ser att det kvittar? Kanske bara att hona och köpa nya 79mm kolvar? All tankar välkomna, jag kan inte detta. :roll: :lol:
If the maximum wear exceeds 0.15 mm, bore the cylinders to match the nearest repair size for the piston (0.4 or 0.8 mm oversize) with a 0.03 mm allowance in diameter for honing. Then hone the cylinders to the diameter, providing the designed clearance between the piston of the selected repair size and the cylinder, which should be equal to 0.06 - 0.08 mm.


Hur mikrometern var ställd vid kalibrering av cylindermätaren. Känns rimligt när jag kontrollerar kolvarna med denna inställning, men svårt för ngn som mig att avgöra.

Bild
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Inlägg: 1536
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Renovering efter ventil-ras. Hur mycket ska man göra...?

#19 

Inlägg av rid54 »

Jag tänker inte påstå att jag kan detta på riktigt, men lite har jag biträtt andra pysslare, och gjort några egna ingrepp. Jag har för mig att det brukar sägas, att cylinderslitaget är värst längst upp, där det är mest tryck och varmast och eländigast, medan nedre området inte slits så mycket. Om det är på det sättet, så antyder måtten i dina cylindrar att cylinder 1, mätläge 1, skulle möjligen kunna vara sliten upptill med 20 hundradelar, om man antar att den höll måttet i läge 4 (78,990) från början, och nu håller 79,010. Tänker man på samma sätt, är de övriga cylindrarna väldigt lite slitna. Så, antingen är dina mätningar korrekta och mitt resonemang rimligt, och då borde man borra, eftersom slitaget i cyl. 1 är mer än 15 hundradelar. Personligen skulle jag nog inte göra det, utan hona alla cylindrar och köra vidare med originalkolvar, eller nya kolvar med samma dimension (klass). Nya ringar, förstås.

Allt, såklart, beroende på vilka resurser som du vill lägga på detta och vilka möjligheter du har att få blocket borrat.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
NEO
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Renovering efter ventil-ras. Hur mycket ska man göra...?

#20 

Inlägg av NEO »

Aaah! Ett mått jag inte reflekterat över. Bra där, tack. 🙌👍 Fast jag får skillnaden på 79,010-78,990 till 0,02 mm och enligt rep handbok är 0,15mm max tillåtna slitage, så det borde ju vara safe iaf. Eller missade jag något här?

Gjorde om tabellen lite för att även automatisk räkna på detta. Om jag då tar både A och B mätningarna i kalkylen så är cylinder 4 värst med 0.07mm diff. I manualen hänvisar de faktsikt även till zon 1 som en utan slitage. 🤔 Men då borde å andra sidan zon 1 och 4 rimligen nästan alltid vara identiska, och tror det är det jag hört de säga på youtube. :roll: :?
In zone No. 1, the cylinders practically do not wear, so this zone may be used as a reference for determining cylinder wear in the other three zones.
Bild


Men, det lutar ju då åt att bara hona till detta och sen köra på standardkolvarna och nya ringar. 🥳👍 Om ingen annan skriker och drar i nödbromsen... :?

rid54 skrev: 01 sep 2024 10:41 Jag tänker inte påstå att jag kan detta på riktigt, men lite har jag biträtt andra pysslare, och gjort några egna ingrepp. Jag har för mig att det brukar sägas, att cylinderslitaget är värst längst upp, där det är mest tryck och varmast och eländigast, medan nedre området inte slits så mycket. Om det är på det sättet, så antyder måtten i dina cylindrar att cylinder 1, mätläge 1, skulle möjligen kunna vara sliten upptill med 20 hundradelar, om man antar att den höll måttet i läge 4 (78,990) från början, och nu håller 79,010. Tänker man på samma sätt, är de övriga cylindrarna väldigt lite slitna. Så, antingen är dina mätningar korrekta och mitt resonemang rimligt, och då borde man borra, eftersom slitaget i cyl. 1 är mer än 15 hundradelar. Personligen skulle jag nog inte göra det, utan hona alla cylindrar och köra vidare med originalkolvar, eller nya kolvar med samma dimension (klass). Nya ringar, förstås.

Allt, såklart, beroende på vilka resurser som du vill lägga på detta och vilka möjligheter du har att få blocket borrat.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Inlägg: 1536
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Renovering efter ventil-ras. Hur mycket ska man göra...?

#21 

Inlägg av rid54 »

Jag har nog gjort ett decimalfel. Det har hänt tidigare, nån gång på 80-talet... ;)
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 401
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Renovering efter ventil-ras. Hur mycket ska man göra...?

#22 

Inlägg av dea »

Hur har det gått med reparationen?
NEO
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Renovering efter ventil-ras. Hur mycket ska man göra...?

#23 

Inlägg av NEO »

dea skrev: 06 nov 2024 18:06 Hur har det gått med reparationen?
Hej. Det har tyvärr stått stilla i brist på stålars. :roll: Tänker att det blir vinterns projekt och kommer då uppdatera löpande och nog ha en massa frågor. :lol:
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
Homegrown
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Renovering efter ventil-ras. Hur mycket ska man göra...?

#24 

Inlägg av Homegrown »

NEO skrev: 06 nov 2024 18:07
dea skrev: 06 nov 2024 18:06 Hur har det gått med reparationen?
Hej. Det har tyvärr stått stilla i brist på stålars. :roll: Tänker att det blir vinterns projekt och kommer då uppdatera löpande och nog ha en massa frågor. :lol:
Endast in sporadiskt på forumet nuförtiden.
Om jag vore du skulle jag nöja med byta så lite som möjligt. Dina lager ser helt ok ut, skulle inte byta dem utan nöja mig med kolvringar hona cylindrarna och jämna till kanalerna för lite bättre flöde/effekt, köpa en packningssats, olja och filter av god kvalitet.

Finns ingen anledning att hiva in pengar som man inte har i onödan 8-)
NEO
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Renovering efter ventil-ras. Hur mycket ska man göra...?

#25 

Inlägg av NEO »

Hehhehe. Redan beställt allt. :shock: :roll: :lol:
Homegrown skrev: 09 dec 2024 06:20
NEO skrev: 06 nov 2024 18:07
dea skrev: 06 nov 2024 18:06 Hur har det gått med reparationen?
Hej. Det har tyvärr stått stilla i brist på stålars. :roll: Tänker att det blir vinterns projekt och kommer då uppdatera löpande och nog ha en massa frågor. :lol:
Endast in sporadiskt på forumet nuförtiden.
Om jag vore du skulle jag nöja med byta så lite som möjligt. Dina lager ser helt ok ut, skulle inte byta dem utan nöja mig med kolvringar hona cylindrarna och jämna till kanalerna för lite bättre flöde/effekt, köpa en packningssats, olja och filter av god kvalitet.

Finns ingen anledning att hiva in pengar som man inte har i onödan 8-)
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Renovering efter ventil-ras. Hur mycket ska man göra...?

#26 

Inlägg av NEO »

Har börjat skruva ihop nu. Har som sagt inte gjort detta förrut så stött på en del patrull och huvudbry. Tex lite oklart hur hårt och väl ventilsätena ska "slipas" in med pastan. Ja, jag har bara kört pasta och ingen fräs/slip. Glodde på en del youtube videos på ämnet men känns som något man behöver lite erfarenhet och några ventiler under västen för att faktiskt veta hur det ska vara. Körde tills jag tyckte jag hade "bra" yta på säten och ventiler. När allt var monterat så skruvade jag i stiften och hällde bensin i "brunnarna" och det höll tätt för iaf det testet.

Bild Bild Bild Bild Bild


Sen misslyckades jag å det grövsta med att pressa in pinnarna i kolvarna. Glodde på en massa youtube videos, torrövade med de gamla och byggde en bra jigg. Men när jag körde skarpt med de riktigt så nöp de av olika anledningar fast i fel position iaf. Tänker att jag borde kunna få hjälp av han som pressade ur pinnarna på gamla kolvarna och pressa de i position. Typ lägga kolven på en relativt mjuk träbit och sen pressa pinnarna. Det känns som att det BORDE gå utan att skada kolvarna. Att slå och banka de på plats känns omöjligt.
Bild

Man lär så länge man lever. 8-)
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Inlägg: 1536
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Renovering efter ventil-ras. Hur mycket ska man göra...?

#27 

Inlägg av rid54 »

Enligt handboken ska kolvtapparna gå att trycka in med tummen, men inte "ramla ut av sig själva". Det låter som det är betydligt trögare än så... Banka kan gå helt snett, så någon sorts pressanordning, kanske ett rejält skruvstycke och lite mellanlägg eller nåt, men en annan metod är att värma själva kolven i ugnen, till nåt hundratal grader, och sedan (med ordentliga handskar på) försöka igen med handkraft. Glöm inte vevstaken... :) . Been there, done that...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar