Ikväll tog jag tag i att byta till nya däck.
Har försvunnit lite bromsvätska och det har känts som att vänsterbak har huggit och låtit lite konstigt, läckande bromscylinder var problemet. Har för mig jag bytt den tidigare men inte säker. Låg dock en ny så bara montera dit den.
Upptäckte även att det var dåligt med kylvätska så fyllde på lite där med
Nästa sak att fixa med den blir att kolla över oket högerfram, lite tendens till anliggning där, såg i tidigare inlägg att jag gick igenom det vänstra tidigare i år. Bra med tråden så man har lite koll på vad man har gjort med bilen då man glömmer så snabbt
Deas Niva
Re: Deas Niva
Höger oket fick lite omvårdnad, gummina var spruckna på alla kolvarna vilka även var ganska rostiga. Tur med en låda med lite begagnade delar, hittade tre vettiga kolvar och gummi.
Sprutat bilen med Fluid film började med tunnflytande typ överallt. Sedan en lite trögare variant dagen efter i hjulhusen samt lite undertill.
Sprutat bilen med Fluid film började med tunnflytande typ överallt. Sedan en lite trögare variant dagen efter i hjulhusen samt lite undertill.
Förarstolen har varit ganska nedsutten i vänsterkanten där man belastar när man går in/ut. Gjorde en enkel uppfräschning, lossade klädseln lite och la in lite skumgummi men får nog göra det igen med lite bättre material. Tog från en gammal madrass men ska nog vara lite fastare i skumgummit.
Har även försvunnit kylvätska så började leta läckage och såg det var fuktigt nedanför vattenpumpen och visst där var fuktigt i skvallerhålet så ny pump är på väg.
Har även försvunnit kylvätska så började leta läckage och såg det var fuktigt nedanför vattenpumpen och visst där var fuktigt i skvallerhålet så ny pump är på väg.
Om jag minns rätt kan man byta endast gaveln med axel och impeller (och lager och tätning...) utan att röra huset, vilket gör att man slipper hantera slangar etc. Kan vara värt att kolla.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Imorse så monterade jag den nya pumpen, gamla kunde man känna ett visst glapp i. Kanske skulle haft en ny kilrem och monterat, vet att jag tidigare haft remskrik och då spänt remmen ganska hårt för att få den att sluta. Frisk rem så behöver man ju inte spänna så hårt vilket ju borde förlänga livet på lagren i pumpen.