Byte av ABS sensorring
Byte av ABS sensorring
Hej!
ABS-lampan har börjat lysa och i samband med byte till sommardäck så kunde jag konstatera att båda sensorringarna fram är spruckna. Är det någon som har bytt dessa? Behöver drivaxeln tas bort eller går det att byta ringar genom att ta bort ok, skivor m.m. men låta axeln vara kvar?
Har även försökt att plocka ut felkoder men hittar inga kopplade till ABS:en. Har någon här fått ut ABS-felkoder eller är det kanske modernt trams för en Niva?
/Wadsbo.
ABS-lampan har börjat lysa och i samband med byte till sommardäck så kunde jag konstatera att båda sensorringarna fram är spruckna. Är det någon som har bytt dessa? Behöver drivaxeln tas bort eller går det att byta ringar genom att ta bort ok, skivor m.m. men låta axeln vara kvar?
Har även försökt att plocka ut felkoder men hittar inga kopplade till ABS:en. Har någon här fått ut ABS-felkoder eller är det kanske modernt trams för en Niva?
/Wadsbo.
Niva-15
Re: Byte av ABS sensorring
Kollade på bild från när jag bytte hjullager, ser ut att vara ganska åtkomligt att byta ringen.
Re: Byte av ABS sensorring
Jag undrar om felkoder för ABS ingår i det knippe "grundkoder" som finns och som måste kunna läsas av bilprovningen. Antingen är de märkesspecifika (verkar osannolikt med just Nivan) eller så är ABS-enheten helt enkelt inte kopplad till ECU, utan har bara sin felindikeringslampa.
Det verkar svårt att hitta ringen som reservdel. Det närmaste jag kom var att det finns yttre drivknut med ring, om man inte vill köpa en hel drivaxel, men det finns säkert fler ställen att leta på.
Det verkar svårt att hitta ringen som reservdel. Det närmaste jag kom var att det finns yttre drivknut med ring, om man inte vill köpa en hel drivaxel, men det finns säkert fler ställen att leta på.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Byte av ABS sensorring
https://www.umeaoffroad.se/index.php?ma ... cts_id=699
Dock finns den inte i lager men kolla med dom när dom kan ha hemma.
Dock finns den inte i lager men kolla med dom när dom kan ha hemma.
Re: Byte av ABS sensorring
Tack för svaren!
Det verkar vara så som du beskriver det rid54. Den lokala bilmeken kunde inte hitta några ABS-relaterade felkoder utan det enda han såg var felkoder kopplade till motorstyrningen. Inte helt lätt att hitta nya ringar men Umeå Offroad är kontaktade
/Wadsbo
Det verkar vara så som du beskriver det rid54. Den lokala bilmeken kunde inte hitta några ABS-relaterade felkoder utan det enda han såg var felkoder kopplade till motorstyrningen. Inte helt lätt att hitta nya ringar men Umeå Offroad är kontaktade
/Wadsbo
Niva-15
Re: Byte av ABS sensorring
Försöker hitta en felkodsläsare som även "hittar" felkoder för ABS- systemet. Fortsättning följer.
Niva-15
Re: Byte av ABS sensorring
Uppdatering.
Har hittat en felkodläsare som kan läsa ut ABS-felkoder. Trots byte av ABS-givare höger fram (felkod C0040) så lyser ABS-lampan.
Enbart ABS-ring verkar inte finnas att få tag på däremot finns yttre drivknut inkl ABS-ring att köpa. Är det svårt att byta den yttre drivknuten utan att ta bort hela drivaxeln?
/Wadsbo
Har hittat en felkodläsare som kan läsa ut ABS-felkoder. Trots byte av ABS-givare höger fram (felkod C0040) så lyser ABS-lampan.
Enbart ABS-ring verkar inte finnas att få tag på däremot finns yttre drivknut inkl ABS-ring att köpa. Är det svårt att byta den yttre drivknuten utan att ta bort hela drivaxeln?
/Wadsbo
Niva-15
Re: Byte av ABS sensorring
Om jag inte minns fel, är den inre knuten en "glidande" knut, dvs man borde kunna dra ut axeln ur "hylsan" om man lossar damasken (då bör inre delen med kulhållaren komma med). Tror det sitter nån fjäderring i hylsan som man kan behöva ta bort. Då slipper man ta ur hela innerdelen ur diffen, men det kan ju å andra sidan vara lika enkelt, kan jag tänka mig.
Den yttre knuten sitter fast på sina splines med en "intern" fjäderring och det är enligt uppgift lite svårt att få loss den från drivaxeln utan att kunna slå på knuten så den lossnar från axeländen, alternativt hitta nån form av avdragarverktyg som kan dra loss knuten, men det lär vara lite knepigt att få till detta med axeln kvar i bilen.
Jag har inte gjort den operationen själv, men jag läste en beskrivning av omsmörjning av ytterknuten, där proceduren nämndes. Misstänker att det enklaste är att ta loss drivaxeln....
Den yttre knuten sitter fast på sina splines med en "intern" fjäderring och det är enligt uppgift lite svårt att få loss den från drivaxeln utan att kunna slå på knuten så den lossnar från axeländen, alternativt hitta nån form av avdragarverktyg som kan dra loss knuten, men det lär vara lite knepigt att få till detta med axeln kvar i bilen.
Jag har inte gjort den operationen själv, men jag läste en beskrivning av omsmörjning av ytterknuten, där proceduren nämndes. Misstänker att det enklaste är att ta loss drivaxeln....
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Byte av ABS sensorring
Kom på en sak här... efter att koden på fel (C0040) noterats, och sensorn bytts, gjordes en återställning/borttagning av felkoder? Ibland rensar sig inte systemet sig självt på ett bra sätt på felkoder.
Prova med följande:
Koppla loss batteriets minuspol.
Slå på tändningen och belysningen.
Vänta 1 minut.
Slå av tändningen och belysningen.
Koppla på minuspolen.
Denna procedur bör rensa bort alla felkoder ur systemet.
Om en sensor är defekt/borta/urkopplad eller liknande, så kan systemet upptäcka det direkt vid tillslag/aktivering, men om en ABS-ring är felaktig, så kan det ju inte upptäckas förrän man har börjat rulla. Efter en återställning så bör ju systemet vara "rent" fram tills att en felaktighet upptäcks, dvs en felindikering bör inte uppstå förrän bilen rör sig.
Prova med följande:
Koppla loss batteriets minuspol.
Slå på tändningen och belysningen.
Vänta 1 minut.
Slå av tändningen och belysningen.
Koppla på minuspolen.
Denna procedur bör rensa bort alla felkoder ur systemet.
Om en sensor är defekt/borta/urkopplad eller liknande, så kan systemet upptäcka det direkt vid tillslag/aktivering, men om en ABS-ring är felaktig, så kan det ju inte upptäckas förrän man har börjat rulla. Efter en återställning så bör ju systemet vara "rent" fram tills att en felaktighet upptäcks, dvs en felindikering bör inte uppstå förrän bilen rör sig.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Byte av ABS sensorring
Felkoden raderades efter byte men kom tillbaka efter ett litet tag så jag misstänker abs-ringen. Tack för input!
/Wadsbo
/Wadsbo
Niva-15